Sunday, December 19, 2010

dia jejaka pilihanku ^^

salam malam isnin keliwon.erk? abaikan.

menyambung ceritera entri semalam. (sini) abc tiba-tiba pulak nak buat entri, al kesah jejaka pilihan hati, abc sendiri. ^^ nak cerita jejaka pilihan hati korang, abc mana a nak tau kan?

haa.. blogger2 yang jejaka yang maseh single mingle, available, kalau ada ciri miri ni, boleh la hantar borang, (kah3 perah santan kelapa muda betui!^^) gurau aje, kalau ada, boleh aje ( agak gatai di sini =.=)

ciri pertama: ilmu agamanya cukup buat diri dan keluarga yang bakal dinaunginya, yakni isteri dan anak2.

mungkin seperti abdullah khairul azzam^^

azzam

ciri kedua: sopan santun, manis rupanya, tak hensem tak ape, tapi manis.. orang tengok sejuk aje. ^^

ala-ala ashraf muslim la.. sejuk,, manis aje (pergh! hahahha)

ashrafmuslim

ciri ketiga: ada kerja tetap, mampu menanggung keluarga yang dibinanya(isteri dan anak2)

macam diorang kat bawah ni pun oke,. hahahha

PTJ13_040906_PM_20angkasawan

++++

tiga aje ciri jejaka pilihan abc. sikit aje kan?

=)

kalau kita mencari pilihan hati cari lah yang terbaek dari sudut islam, contohnya:

  • Yang berkemampuan
  • Boleh dijadikan sebagai ganti ayah bonda.
  • Pandai menjaga darjat diri; apabila bercakap dikota dan diamalkan.
  • Berkebolehan didalam urusan rumahtangga.
  • Mempunyai penuh kepercayaan kepada perempuan dan tidak mudah bersangka buruk.
  • Rajin, berpemikiran luas dan tidak memakan harta perempuan.
  • Mudah memaafkan.
  • Datang daripada keturunan orang yang baik-baik lagi rajin beribadah.

ciri-ciri ini abc petik dari ehoza.com (sini). nak penjelasan lebih boleh la baca di ehoza.com eh.. ^^

“lelaki yang baek untuk perempuan yang baek”




reminder: tak terlalu mudakan untuk abc tulis tentang pilihan hati

3 comments:

dak DEBAB said...

wahahha... suke3...suke jgak kt dorng ni..heheh...

Farah Hanim said...

hee,akak ni minat gila kat azzam eh ? sy lbih suke yg mcm fahri (ayat2 cinta) n amir mukhlis (novel a.ubaidillah alias).. :P
klau sy jumpe yg mcm azzam tu sy gitau akak eah ? ;)

akubersamaCahya said...

@ dak debab: diorang ala2 jejaka idaman wanita kan. hihi


@farah hanim: hihihi akak tak minat fahri, hahaha klu novel bnyk yang akak minat dik.. tapi ne ade gmbr kan..hihihi.. boleh sangat la... tQ! hihihi