Tuesday, February 27, 2018

Mini novel 2018 : N&N (part 8)


N & N
(Noh Daniel + Nur Nadia)



Part 8

 Malam dirasakan berlalu sangat panjang. Lewat mereka tidur malam tadi hanya kerana mencari seseorang yang bertanggungjawab atas apa yang telah berlaku kepada mereka berdua. Namun ayat akhir Noh Daniel masih terngiang-ngiang di telinga Nur Nadia sehingga dia tersenyum sendiri.

“Tapi bila kita tangkap orang yang buat semua ni, jangan marah dulu tapi terima kasih.”

“Terima kasih?”

“Yalah. Terima kasih sebab cepat temukan jodoh kita berdua.”

‘Ceh!”

Telefon yang berdering sejak awal pagi tadi dibiarkan sahaja berdering. Malas nak dijawab. Pak cik. Entah apa lagi yang diinginkan. Duit? Tak cukup lagikah semua harta ibu dengan abah dihabiskan? Tidak cukup lagikah barang kemas Nadia dijualnya. Nadia bersyukur, sangat bersyukur berkahwin dengan Noh Daniel. Walaupun pada awalnya dia gementar dan takut kerana Noh Daniel yang dulu sangat membenci Nur Nadia. Lelaki itu bengis dan sinis sekali apabila berdepan dengan Nur Nadia. Tetapi Allah itu Maha Pengasih Lagi Penyayang. Apa yang dijangkakan dari Noh Daniel meleset. Lelaki itu bahkan seluruh keluarganya juga menerima Nur Nadia dengan penuh kasih sayang. Terasa kasih sayang yang diberikan itu begitu jujur dan ikhlas. Kasih sayang yang dirindukan sejak ibu dan abah pergi buat selama-lamanya.

“Kenapa tak angkat call tu?” Noh Daniel yang masuk ke dapur menegur. Sedari tadi dia mendengar bunyi telefon, berulang kali.

“Malas.” Balas Nadia pendek.

“Dah kenapa?” Noh Daniel hairan. Telefon Nur Nadia di ambil.

“Pak cik yang telefon. Biarlah.” Nadia membalas. Noh Daniel mengeluh perlahan. Tahu benar Nadia tertekan. Biarpun Noh Daniel tidak begitu mengenali siapa Pak cik Nur Nadia tetapi dari apa yang papa pernah beritahu dan reaksi Nadia, Noh Daniel boleh mengagak lelaki itu bukanlah lelaki yang baik. Entah bagaimana Nur Nadia lalui hidup dengan keluarga itu selama ini? Hati Noh Daniel menyoal sendiri.

Dalam diam mereka berdua, telefon Nadia yang dipegang Noh Daniel berdering lagi. Kali ini tiada nama.

“Ni siapa pula? No name...” Noh Daniel menunjukkan telefon itu kepada Nadia. Nadia menjungkit bahu setelah nombor yang naik di skrin telefon tidak dikenalinya.

“Angkatlah... mana tahu orang yang perangkap kita ke...” Noh Daniel menghulurkan telefon itu kepada Nadia setelah berdering buat kali kedua. Nadia menghela nafasnya berat. Talian disambungkan.

“Assalamualaikum... siapa ya?” Suara Nadia sebaik sahaja talian bersambung.

“Waalaikummussalam. Ni aku. Tuan Hassan.” Jantung Nadia bagai terhenti mendengar suara dan nama itu.

“Aku nak tuntut janji empat tahun dulu. Kau jangan main-main dengan aku.” Terus sahaja Nadia mematikan talian. Badannya menggigil. Kaki terasa lemah untuk berdiri. Mujur sahaja dia sempat memaut meja di tepi, jika tidak sudah terjelepok jatuh ke lantai. Noh Daniel laju sahaja mahu menyambut Nadia dari terjatuh.

“Eh... awak kenapa ni? Siapa yang telefon?”

“Nadia... siapa?” Noh Daniel menyoal lagi dan lagi. Risau melihat Nadia yang hampir jatuh selepas menjawab telefon. Siapa? Apa yang terjadi? Nur Nadia sudah mengalirkan air mata.  Nadia tidak bersuara dan hanya menggelengkan kepala.

Bengang soalan tidak berjawab. Noh Daniel mengambil telefon Nadia dan terus menghubungi nombor tadi. Nur Nadia cuba mengambil kembali telefonnya namun ditepis kuat oleh Noh Daniel.

Hello... siapa ni? Apa kau cakap dengan Nadia?” Noh Daniel bersuara tegas. Nur Nadia cuba menghalang Noh Daniel daripada terus di talian dengan Tuan Hassan. Noh Daniel tak boleh tahu, lagi. Belum masa untuk Noh Daniel tahu.

“Aku Tuan Hassan. Tunang Nur Nadia.” Noh Daniel terkejut besar. Nur Nadia dipandang tajam.

What? Tunang?” Kuat suara Noh Daniel, matanya tajam menikam wajah Nadia. Terkejut dan tidak pernah disangka. Nur Nadia mengongoi menangis. Lebih lebat air mata yang mengalir sekarang ini. Apa yang patut dia lakukan sekarang? Rahsia yang belum dibongkarkan, terbongkar sendirinya dan disaat dia belum bersedia untuk bercerita. Nadia tertekan!

Now Nadia, tell me now! Kenapa awak tak cakap yang awak dah bertunang? Who is Tuan Hassan?” Bertalu-talu soalan Noh Daniel berikan kepada Nur Nadia yang masih menangis di sisi meja. Noh Daniel meraup mukanya kasar. Mundar mandir di dapur itu. Nur Nadia masih tidak menjawab satu pun soalan Noh Daniel. Dia hanya menangis dan menangis. Baru sahaja hendak menyoal lagi, telefon Noh Daniel pula berdering. Terus sahaja talian disambungkan.

“Waalaikummusalam. Ya pa?”

“Datang rumah papa sekarang. Pak cik Nadia dan tunang Nadia ada di sini.”

What???!!!”

“Jangan nak terkejut or get angry. Just come. Now.” Datuk Nour Rahman sempat berpesan sebelum mematikan talian. Noh Daniel menarik nafas sedalam-dalamnya. Apa yang berlaku sekarang terlalu diluar jangkaannya.

“Nadia... look at me. Look at me, now.” Noh Daniel memegang muka Nadia dan memandang tepat ke matanya.

Tell me now, everything that I should know. Please. Bagitahu saya semua. Segala-galanya tentang awak.” Ujar Noh Daniel sedikit menekan dan memaksa.

“Semua ni bukan macam yang awak sangka. Semua ni diluar kawalan saya waktu tu. Saya tak mampu nak lalui sekali lagi kepahitan dan terus dalam kepahitan hidup. Saya nak bahagia. Sebab itu saya lebih rela berkahwin dengan awak.” Nadia cuma memahamkan Noh Daniel agar perkara ini tidak menjadi sesuatu yang memburukkan diri dia dan juga hubungan mereka yang baru hendak dibina.

“Jadi, awak yang merangka semua ni?” Nadia berkerut dan menggeleng laju.

“Saya tak sehina itu!” Noh Daniel menghela nafasnya kasar. Ya, menuduh Nadia yang merangka memang begitu kejam. Otaknya serabut.

Okay. Sorry. Habis tu awak ambil kesempatan atas apa yang berlaku hari tu?”

“Tak! Mama dan papa yang cadang kita kahwin kan?” Nadia cuba membela diri.

“Tapi kenapa awak tak cakap awak dah bertunang?” Noh Daniel sudah mahu marah. Namun masih mengawal emosinya.

            “Saya tidak pernah bertunang. Saya 17 tahun masa tu. Apa yang awak jangka saya mampu lakukan? Saya menumpang rumah orang yang tiada hubungan saudara dengan saya. Saya kena pukul kena tampar hampir setiap hari setiap masa. Apa yang saya mampu buat masa tu?” Nadia menolak tangan Noh Daniel yang memegang mukanya tadi yang semakin longgar pegangannya. Noh Daniel terdiam.

            “Ya. Saya mungkin bertunang tapi mana tandanya? Cuma janji. Janji untuk berkahwin dengan Tuan Hassan sebaik habis belajar nanti.”

            “Kenapa awak berjanji macam tu?”

            “Itu adalah keputusan paling baik yang saya mampu lakukan waktu tu. Saya rasa keputusan terbaik, sebab saya dah tak perlu kahwin dengan dia. Saya berjaya bebaskan diri saya daripada mereka semua.” Nadia cuba menguntum senyum dalam tangisannya, membuatkan Noh Daniel memandang pelik.

            So it is true awak memang ambil kesempatan atas apa yang berlaku?” Noh Daniel menyoal lagi. Nadia menyapu air matanya dan terus melangkah naik ke atas. Noh Daniel membuntuti langkah Nadia.

            “Nadia, answer me!” Noh Daniel menarik tangan Nur Nadia agar isterinya memandang ke arahnya.

            No! Kalau pun kita tak berkahwin. Saya tak akan kembali kepada kehidupan seperti hamba yang saya lalui hampir 10 tahun. Ni ... duit yang saya simpan selama saya sedar yang saya perlu lari daripada kehidupan penuh seksaan tu.” Buku bank ditunjukkan kepada Noh Daniel. Jumlah yang agak besar dilihat tercatat di dalam buku itu.

            “Saya tak faham sekarang. You know what Nadia. You have to tell me every single thing that I should know. Tunang awak tu dan pak cik awak ada di rumah papa sekarang dan kita kena ke sana sekarang juga.” Nur Nadia terkaku. Perlukah dia berdepan sekali lagi dengan mereka? Nadia menggeleng laju. Terus sahaja dia mengemas barangannya.

            “Apa yang awak buat sekarang ni Nadia?!” Noh Daniel mula bengang.

            “Saya tak nak jumpa dengan diorang. Dah empat tahun saya lari daripada bertemu dengan diorang. Saya tak akan korbankan masa depan saya lagi.” Ujar Nadia, tangannya masih laju mengemas barang yang ada. Noh Daniel berang. Nadia ditarik daripada terus mengemas barang.

            Stop it Nadia! Kita kena jumpa mereka semua. Selesaikan semua masalah awak tu, segera.” Noh Daniel bersuara tegas.

            “Tak! Saya tak nak! Saya tak mampu nak berdepan lagi semua tu.” Nur Nadia merintih memohon sedikit kefahaman daripada Noh Daniel.

            “Awak lupa? Awak ada saya. I’m your husband Nadia. Kalau pun tunang awak tu nak awak balik, dia kena berdepan dengan saya dulu!”

            “Tapi diorang tu....”

            “Tak ada tapi-tapi... pergi siap. Dalam kereta awak kena cerita dari awal sampai habis semuanya. Don’t hide even a single word.” Tegas Noh Daniel. Nadia tidak mampu berbuat apa, hanya ikut sahaja apa yang Noh Daniel lakukan. Dalam hati Nadia berdoa agar semua yang ditakuti tidak akan berlaku. Jauhkan segala keburukan dan datangkanlah kebaikan. Jangan sampai dirinya kembali terkorban.



to be continued ...
much love readers!
leave your comments please!!!

Mini Novel 2018 : N&N (Part 7)



N & N

(Noh Daniel + Nur Nadia)


Part 7

Noh Daniel membaca doa selepas solat. Untuk pertama kalinya, doanya begitu panjang. Banyak yang dipanjatkan kepada Yang Maha Esa dan banyak antaranya untuk mereka suami isteri. Masalah yang menyebabkan mereka bernikah masih belum selesai, siapa dan kenapa masih belum terurai. Nur Nadia mengaminkan doa yang dibaca Noh Daniel sebelum bergerak sedikit merapati Noh Daniel untuk bersalam.

“Terima kasih kerana terima saya sebagai isteri dalam benci awak tu.” Ujar Nadia tanpa melepaskan genggaman tangannya. Noh Daniel ketawa kecil.

“Awak yang merayu sakan.”

“Tapi masa tu tak fikir pun pasal kahwin. Cuma entah, terkejut sangat.”

“Terima kasih sebab maafkan saya.” Nadia berkerut.

“Bila saya maafkan?”

“Bila awak sentiasa senyum depan saya.” Nadia melepaskan genggaman tangannya. tersenyum dengan wajah yang merah, malu!

“Satu sahaja saya minta...” Noh Daniel berjeda, membuatkan Nur Nadia berdebar.

Please... jangan berahsia. Jangan menangis sorang-sorang. Kan saya dah cakap dekat awak sebelum ni, kita akan lalui semua ni sama-sama. Sebagai suami, izinkan saya jadi pelindung awak, dunia akhirat.” Jujur, kata-kata yang terlalu jujur. Nur Nadia menarik tangan Noh Daniel dan menggenggamnya erat dan mengangguk dengan lelehan air mata.

“Sekarang bagitahu saya, kenapa awak menangis selepas jawab telefon petang tadi.” Nur Nadia kaget. Macam mana Noh Daniel boleh perasan?

“Pak cik saya telefon.”

“Jadi?”

“Dia nak saya bayar semua duit yang dia pernah keluarkan untuk saya.”

“Berapa?”

“Lima puluh ribu. Tak logik, saya tak rasa sebanyak tu. Ibu dengan abah saya ada tinggalkan duit untuk saya. Saya bukan terlalu kecik nak faham keadaan. Saya sambung belajar ni pun saya keluarkan duit yang abah carumkan untuk saya dari saya bayi. Bila saya cakap macam tu, pak cik maki saya. Cakap saya ni tak kenang budi.” Nadia mengeluh lemah. Noh Daniel hanya mengangguk mendengar. Dia belum kenal Nur Nadia, latar belakangnya dan cerita disebalik Nur Nadia.

“Nanti kita cari jalan untuk bayar...”

“Eh, tak. Tak perlu. Saya yakin sangat yang saya tak perlu bayar semua tu.” Nadia tegas memotong kata.

“Nanti pak cik awak akan terus kacau awak.”

“Saya akan selesaikan dengan pak cik. Awak jangan risau.”

“Jangan lupa, saya suami awak Nur Nadia. Awak yang tak perlu risau, saya yang akan cari jalan untuk selesaikan.” Noh Daniel membalas.

“Saya ingat, tak lupa. Tapi saya berkahwin dengan awak bukan untuk bebankan awak dengan masalah hidup saya. Cukuplah masalah kita yang tergantung sepi, jangan tambah lagi. Nanti awak yang stress.” Ujar Nadia panjang lebar.

“Siap lagu Haqiem Rusli masuk sekali ya?” Noh Daniel ketawa. Nadia mencebik. Tangannya laju sahaja mengemas sejadah dan telekung yang digunakan. Noh Daniel duduk di birai katil.

“Pasal masalah kita. Saya ada dapat satu gambar. Ni...” Noh Daniel menghulurkan telefon bimbitnya kepada Nadia. Nadia yang sedang mengikat rambutnya, laju sahaja mengambil dan melihat gambar diterima. Nadia terlopong.

“Kan saya kata, orang yang perangkap kita tu dekat sangat dengan kita. Seseorang yang kita kenal, mungkin.” Ujar Nadia selepas melihat gambar mereka berdua di dalam dewan kuliah tempoh hari. Gambar Noh Daniel membuat bentuk ‘love’ dengan jarinya.

“Mashitah?” Noh Daniel meneka. Laju Nadia menggeleng.

“Mashitah orang yang sangat baik dengan saya, sentiasa ingatkan saya supaya sabar dengan dunia dan jangan pernah terfikir untuk buat benda-benda bodoh dan merosakkan diri. Tak mungkin.” Nadia menggeleng.

“Siapa dalam kuliah tu tak suka dengan awak?” Noh Daniel menyoal lagi.

“Entahlah. Saya tak rapat sangat dengan diorang. Sekadar kawan-kawan macam tu aje.”

“Aik tak rapat? Kawan sekelas?”

“Ya tak rapat. Jauhkan diri. Saya ni low self-confidence. Mungkin sebab cara saya dibesarkan kut.” Ujar Nadia, jujur. Noh Daniel mengangguk sahaja. Daripada jawapan dan soalan-soalan Nadia sahaja boleh tahu. Terlalu jujur!

“Awak punya rambut macam panjang sangat je?” Noh Daniel cuba membetulkan rambut yang tidak diikat dibahagian kiri yang menutup bahagian telinga kiri dan leher Nadia. Terkejut dengan tindakan Noh Daniel, Nadia laju sahaja menjauhkan diri dan membetulkan rambutnya seperti yang telah dikemaskan awal tadi.

“Lah kenapa? Tak kemas rambut tu.” Noh Daniel berkerut dahi.

“Tak. Saya suka macam ni.” Ujar Nadia, jantungnya berdegup laju.

“Okay. Kembali kepada suspek-suspek kita. Susah juga nak cari siapa dan kenapa, awak pun tak kenal sangat kawan-kawan sekuliah awak. Saya pun pening fikir.”

“Kan haritu awak cakap awak ada upah orang siasat. Tak ada apa-apa lagi?”

“Ada sikit tapi tak dapat siapa lagi. Perlukan masa.”

“Saya ada buat satu garis masa tau. Kejap saya ambil dalam beg.” Nadia laju mengambil buku di dalam beg sebelum terus duduk bersebelahan dengan Noh Daniel.

“Kalau ikut garis masa yang saya buat, kita boleh dapat suspek pertama dengan ambil orang yang terakhir kita ingat sebelum kita tak sedarkan diri. Ni, tengok ni. Orang terakhir saya ingat adalah Suraya. Sebabnya dia yang ajak saya minum dekat kolej dia. Lepas tu saya kena pergi sendiri sorang-sorang. Lepas saya fikir, macam pelik. Kenapa dia tak pergi sekali.” Nadia menunjukkan garis masa yang telah dilakarnya. Noh Daniel melihat dan membelek. Pada garis masa Noh Daniel, Nadia mencatat orang yang terakhir dengan dia adalah kawan.

“Saya ingat orang yang terakhir saya jumpa lepas selesai bincang dengan client adalah Megat Hariz.” Noh Daniel mengetuk-ngetuk jari ke mulutnya perlahan. Berfikir beberapa saat sebelum bersuara.

“Susah saya nak kata Megat terlibat dalam hal ni. Dia kawan baik saya dari bangku sekolah.”Ujar Noh Daniel serba salah.

“Awak... kita tak tuduh dia buat atau apa-apa. Kita cuma nak cari dahulu suspek yang terlibat.” Nadia membetulkan. Noh Daniel mengangguk, mengiyakan.

“Okay saya catat dekat ni... Megat Hariz.” Nadia diam seketika sebelum bersuara.

“Suraya saya kenal masa saya masuk kelab silat. Kira baru kenal aje. Dia Fakulti Kejuruteraan Awam. FKA. Encik Noh Daniel, Fakulti Kejuruteraan Elektrik, FKE dan saya Fakulti Pendidikan, FP.” Nadia menambah catatan. Noh Daniel sekadar melihat dan memikirkan perkaitan yang ada di antaranya.

“Suraya. Dalam kuliah tu, ada yang kenal dia?” Noh Daniel menyoal. Nadia mengangguk laju dan terus menambah beberapa nama di tepi nama Suraya.

“Semua lelaki?” Soal Noh Daniel melihat tiga nama yang dicatatkan.

“Ye... ni semua kelab silat sekali dengan saya dan Suraya. Meor. Anuar dan Hisham.” Terang Nadia.

“Megat Hariz tak kerja dekat sini. Tak tahu pula kalau ada kenalan dia di sini sebab kitorang belajar tempat lain. Saya pun tak tahu.” Noh Daniel memberitahu. Nadia mengetap bibir.

“Saya pernah kenal atau jumpa tak Megat Hariz? Sebelum kita nikah.”

“Selepas pun tak pernah Nadia...” Nadia mengangguk faham. Majlis mereka tiada kawan yang hadir bagi mengelakkan orang yang perangkap mereka tahu. Mereka berdua sama-sama melihat garis masa yang dibina. Sama-sama berfikir.

“Ah! Pening betul. Hari ke 12, hari Isnin kuliah Encik Noh Daniel ada orang ambil gambar kita kat depan tu. Hari Rabu, hari ke 15 Encik Noh dapat gambar tanpa mesej. Kalau sebelum ni...” Nadia seperti dapat sesuatu. Telefonnya pula dibelek kali ini.

“Bagi kejap telefon awak.” Nadia meminta, tak banyak soal Noh Daniel memberi. Nadia membelek mesej daripada private number.

“Dapat sesuatu?” Noh Daniel menyoal, tidak sabar.

“Tengok ni... masa pertama kali kita sedar, ada gambar dalam hotel. Mungkin nak kita tahu yang dia ada ambil gambar kita. Awak dapat mesej pendek aje kan, ‘Hati-hati’ dan satu gambar masa dekat Hotel tu. Kemudian ada orang upload gambar kita berdua dalam whatsapp group kuliah. Esoknya saya dapat mesej panjang dan gambar kita berdua di luar dewan kuliah. Lepas tu diam tak ada apa-apa sampailah hari Isnin ada orang ambil gambar kita masa kuliah. Tapi hari rabu baru dia hantar dekat Encik Noh dan tiada mesej hanya gambar. Nampak tak? Dia nak bagitahu dekat kita dia dekat dan sentiasa memerhati gerak geri kita.” Nur Nadia menjelaskan panjang lebar. Noh Daniel mengangguk dan membelek garis masa dan gambar-gambar dalam telefon mereka berdua.

“Mana gambar whatsapp group?” Soal Noh Daniel.

“Dalam whatsapp, kejap saya buka...” Nadia ternganga seolah-olah mendapat sesuatu.

“Pengirim gambar dalam whatsapp group tu boleh jadi suspek kita.” Mereka berdua memikirkan perkara yang sama. Laju sahaja jari Nadia skroll gambar dalam whatsapp dan mencari gambar mereka berdua. Nadia menekup mulutnya dan terus mencatat sesuatu di garis masa.

“Anuar?” Noh Daniel juga terkejut.

“Kalau tak salah saya, hanya seorang Anuar dalam kuliah kita. Anuar Hakim Bin Hidhir. The Nerdie.” Nadia mengangguk laju. Mereka berdua terdiam sendiri. Mustahil tapi mungkin ada perkaitan.



to be continued!
much love readers!

Saturday, February 24, 2018

Mini Novel 2018 : N&N (Part 6)



N & N
(Noh Daniel + Nur Nadia)



Part 6

Hujung minggu pertama bagi Nur Nadia untuk pulang ke rumah suaminya. Baru seminggu menjadi isteri dan tidak membawa perubahan besar kepada diri Nadia. Semua masih sama. Ini kali pertama dia akan hilang dari bilik dan Mashitah telah pun menyoal macam-macam.

“Ke mana?” Soal Mashitah laju sahaja setelah melihat Nadia sibuk mengemas beg baju.

“Balik kejap. Isnin aku sampai terus ke kelas tau, jangan tunggu aku pula.” Nadia membalas dan terus meninggal pesan.

“Balik kampung? Pelik.” Mashitah menyoal lagi.

“Taklah. Balik area sini juga. Apa yang pelik? Semua pelik aje kau ni kan.”

“Yelah, kau juga yang cakap dekat aku dulu Pak cik dengan Mak cik kau tak bagi balik kalau bukan cuti panjang. Ni balik weekend. Lagi pelik bila kau kata balik area sini? Skudai ni? Kau balik rumah mana? Kau bukan tak ada saudara mara ke?” banyak soalan terus menerus dari mulut Mashitah. Nadia berhenti mengemas beg dan menghela nafasnya perlahan. Nadia faham, memang pelik. Dia tiada sesiapa selain Mashitah yang setia di sisinya.

“Kalau aku cakap aku dapat keluarga angkat kau jangan pelik pulak. Aku balik rumah keluarga angkat aku. Area sini je. Diorang suruh aku balik setiap hujung minggu. Sunyi katanya dan boleh eratkan hubungan kami sebagai satu keluarga.” Ujar Nadia penuh yakin dalam pembohongannya. Dapat jalan untuk elakkan Mashitah menyoal.

“Keluarga angkat? Macam mana boleh dapat keluarga angkat?” Nadia tersenyum sendiri. Lupa Mashitah ni bukan orang yang mudah terima jawapan selagi dia rasa ada sesuatu yang dia tak tahu.

“Panjang ceritanya. Dah lah, banyak pulak kau tanya. Yang penting, aku tak buat benda yang bukan-bukan. Kau jangan risau ya Mashitah.” Tangan Mashitah digenggam erat. Mashitah mencebik dan mengangguk.

“Sorry kalau aku tanya banyak. Kau kawan aku, aku cuma tak nak kau susah belakang hari. Jadi, ada apa-apa yang aku patut tahu, kau bagitahu jangan berahsia.” Ujar Mashitah sebelum bangun dan kembali ke meja belajarnya. Nadia mengangguk dengan senyuman.

“Terima kasih Mashitah.”

“Yelah yelah.” Nadia ketawa. Mashitah tak suka perkara sentimental, dia cengeng!

Seperti yang dijanjikan, selepas selesai solat Asar, Nadia telah pun siap untuk pulang ke rumah Noh Daniel buat pertama kali. Berdebar juga hatinya kerana selepas hari pernikahan minggu lalu mereka tidak berjumpa selain di kuliah sahaja. Noh Daniel juga tidak menghubunginya. Baru semalam Noh Daniel menghantar mesej menyuruh dia bersiap untuk pulang ke rumah petang ini.

“Assalamualaikum. Dah siap dah. Kat mana?” Laju sahaja Nadia mengangkat panggilan Noh Daniel.

“Kat foyer pagar depan kolej awak. Cepat.”

“La... kan saya kata tunggu dekat bus stop. Orang perasan nanti macam mana?” Nadia mula membebel sambil menjinjit beg baju dan memakai kasut.

“Turun je la cepat, saya tunggu.” Talian terus dimatikan. Nadia berdebar. Kalau ada mamarazzi macam haritu mati dia nak menjawab dengan Mashitah. Mujur sahaja sekarang Mashitah masih tidur, kalau tidak banyak juga soalan yang akan disoal. Mujur!

Nur Nadia menapak laju menuruni tangga dan terus melangkah ke foyer utama. Tercari-cari kereta Noh Daniel tapi tidak kelihatan. Hanya ada beberapa kereta lain yang tidak dikenali. Telefon dalam beg di ambil dan nombor Noh Daniel dihubungi.

“Mana awak Encik Noh?” Nadia berdiri di depan pejabat kolej. Matanya meliar mencari Noh Daniel.

“Dah tadi cakap dekat bus stop, lepas tu tanya lagi.”

“Tadi kata foyer. Kejap saya datang.” Nadia melangkah laju mahu keluar dari pagar utama.

“Haa nak pergi mana pula tu?” Soal Noh Daniel yang masih ditalian. Nadia berhenti langkah dan berkerut dahi.

“Dah kata dekat bus stop.”

“Tak. Pusing belakang. Kereta Honda CRV Hitam.” Nadia kalih dan mencari. Noh Daniel tersengih di dalam kereta. Talian terus dimatikan.

“Main-main.” Nadia merungut setelah masuk ke dalam kereta.

“Assalamualaikum.” Noh Daniel masih tersenyum. Tangan dihulurkan kepada Nur Nadia. Nadia terdiam dan keras seketika. Otaknya memproses laju sebelum membalas huluran tangan Noh Daniel dan menunduk mencium tangan suaminya.

“Waalaikumussalam.” Nur Nadia membalas salam dengan gagap-gagap. Malu! Noh Daniel masih setia tersenyum. Kereta menyusur keluar daripada perkarangan kolej. Nadia diam, tidak tahu mahu berkata apa. Sesekali dia kalih memandang Noh Daniel yang sedang memandu.

“Kenapa Nadia? Pandang-pandang lepas tu diam. Ada apa?” Noh Daniel bersuara setelah memerhati tingkah Nadia sedari tadi.

“Tak ada apa-apa. Tak tahu nak cakap apa.” Jujur sahaja Nadia menjawab. Noh Daniel masih tersenyum.

“Belum biasa. Sebelum ni jumpa dalam kuliah je sekarang kena jumpa selalu.”

“Macam pelik pun ada.”

“Pelik?”

“Yalah... untuk 2 bulan sebelum ni, Encik Noh Daniel memang terkeluar terus daripada carta lelaki calon suami.” Nadia menekup mulutnya mengelak letusan ketawa besar. Noh Daniel tersenyum senget.

But why? Orang lain semua letak saya sebagai calon utama suami diorang.” Nadia mencebik.

“Jangan nak perasan. Why? Encik Noh Daniel sangat tak suka Nur Nadia si budak kampung.” Perlahan sahaja perkataan akhir itu disebut. Noh Daniel mengangguk mengiyakan.

Yes. I hate you. Still hate you.” Kata-kata itu sedikit sebanyak mengguris hati Nadia.

“Tapi kenapa? Kita tak pernah kenal. Saya pelajar kuliah awak aje.” Soal Nadia, sangat-sangat ingin tahu. Wajah Noh Daniel yang sedang memandu dipandang.

“Awak mengingatkan saya kepada seseorang. Seseorang yang sangat saya sayang. Tapi seseorang itu membuatkan saya dari sayang sangat kepada benci yang amat.” Dalam tenang Noh Daniel menerangkan.

“Tapi bukan saya.”

“Iye bukan awak. Tapi cara awak sedikit sebanyak mengingatkan saya kepada dia. Diam awak buat saya lagi bengang dan entah kenapa saya jadi macam tu.”

“Melepaskan kepada orang yang tiada kena mengena.”

“Saya dah minta maaf kan?”

“Bila?”

“Masa kuliah haritu.” Noh Daniel tersengih. Nadia mencebik.

“Awak menangis sebab saya suka komen awak dalam kuliah?” Noh Daniel menyoal lagi. Nur Nadia berpaling memandang Noh Daniel sebelum memandang terus ke depan dan mengangguk perlahan.

“Bila dan apa yang saya cakap buat awak menangis?” Soal Noh Daniel lagi.

“Bila awak kata saya selekeh macam tak pernah bertukar baju. Duit PTPTN masuk beribu takkan tak boleh beli baju yang elok atau ikut trend sekarang.” Nadia berjeda sebelum menyambung.

“Itu yang buat saya tersinggung dan malu. Cara awak cakap tu sangat buat saya sakit hati. Saya jadi tertanya, siapa awak? Awak kenal ke saya? Apa salah saya?” Nadia menarik nafas panjang. Noh Daniel mencapai tangan Nur Nadia dan menggenggamnya erat. Bagi Noh Daniel, dia cakap dan lupa tapi dia terlupa mangsanya Nur Nadia, dengar dan terus semat dalam kepala.

“Saya tahu saya banyak salah dengan awak Nadia. Saya minta maaf. Saya akan tebus kesalahan saya. Lagi pun, saya dah jadi suami awak dan awak isteri saya. I won’t make my dear wife hurt and cry again. I promise.” Jujur sahaja kata-kata itu, membuatkan Nadia tersenyum dan mengangguk kepala.

Selepas 15 minit perjalanan, mereka sampai ke destinasi. Rumah Noh Daniel. Seperti selalunya, Noh Daniel keluar dari kereta dan terus membuka pintu kereta untuk Nur Nadia. Nadia yang ketika itu sudah pun bersedia untuk keluar terkejut juga dengan tindakan Noh Daniel. Noh Daniel hanya tersenyum sebelum mengambil beg baju Nadia dan beg galasnya di but kereta.

“Awak memang suka bukak pintu kereta eh?” Soal Nadia membuatkan Noh Daniel ketawa kehairanan.

Why are you asking me that?”

“Tak adalah. Saya boleh aje buka pintu sendiri tapi tak pernah sempat. Awak laju aje buka pintu. Ke takut pintu saya rosakkan?”

“Awak perli or awak memang suka tanya that kind of silly questions?” Soal Noh Daniel sambil membuka pintu rumah. Nadia sekadar menjungkit bahu.

Noh Daniel membawa semua barang masuk ke rumah dan menjemput Nadia masuk. Nadia kagum melihat rumah Noh Daniel. Sederhana besar tetapi kemas dan teratur. Tapi tidak hairan, dari peribadi Noh Daniel terlihat yang dia adalah seorang yang kemas dan teratur.

“Buat macam rumah sendiri ya.” Ujar Noh Daniel.

“Boleh?” Nur Nadia menyoal.

“Apa yang boleh?”

“Buat macam rumah saya sendiri?” Noh Daniel sudah berkerut dahi.

“Awak ni kan... tanya lagi soalan macam tu.”

“Tak adalah, saya mana pernah ada rumah sendiri. Sebab tu saya tanya, boleh ke saya buat macam rumah saya sendiri?” Jujur sahaja Nadia menerangkan.

“Adeh... just make yourself comfortable okay. Ini rumah kita. Kita.” Noh Daniel membalas dan menekankan perkataan ‘KITA’. Nur Nadia tersenyum dan mengangkat tangan tanda okay.

“Haa... one more thing. Saya dah beli barang-barang dapur. Awak masak ya malam ni.” Ujar Noh Daniel sebelum menaiki tangga. Nur Nadia yang sedang ‘menjelajah’ rumah itu hanya mengangguk. Tidak tunggu lama, langkah terus di atur ke dapur.

“SubhanaAllah...” Perkataan pertama yang muncul apabila melihat dapur rumah Noh Daniel. Cantik dan kemas. Nur Nadia selalu melihat dapur begini di dalam majalah dan televisyen sahaja, tidak sangka dia akan merasa memasak di dapur begini. Terus sahaja dia membelek setiap satu kabinet dan setiap bahagian yang ada. Akhir sekali barulah Nadia melihat barang-barang yang ada di dalam peti untuk memikirkan menu makan malam pertama dengan suaminya, Noh Daniel.


to be continued ...
much love readers!
tinggalkan komen sepatah dua kata. thanks!