Wednesday, April 25, 2018

Mini Novel 2018: Tuan Haji Esmael (THE) Part 15



Part 15 (End)

            Tuan Haji Esmael dan Nur Annisa tiba di rumah Hanem dan Sulaiman tepat jam 5 petang. Seperti yang dijanjikan semalam, selepas Asar mereka mereka tiba di rumah ibu dan abah Nur Annisa. Bunyi keriuhan di belakang rumah membuatkan mereka berdua terus ke belakang tanpa berlengah lagi.

            “Jangan lari sayang, hati-hati.” Pesan Tuan Haji Esmael kepada Nur Annisa yang kelam kabut mahu cepat sampai. Nur Annisa menarik tangan Tuan Haji Esmael supaya mereka beriringan ke belakang rumah.

            “Omar, hang kata hang akan kahwin dengan aku kalau aku buang yang aku kandung. Anak tu dah tak ada. Aku nak kahwin dengan hang… hang dah janjikan.” Nur Ain memegang kuat kaki Omar yang sudah pun berada di atas motor. Nur Ain kelihatan lemah, berkain batik.

            “Kau jangan nak perasan sangatlah Ain. Aku nak badan hang saja, untuk kahwin dengan hang? Aku minta maaflah, kalau dulu Nisa yang dara pun aku tak mau ini kan pulak hang yang kena tebuk merata dengan ramai jantan.” Omar terus menghidupkan motornya. Sulaiman yang sejak dari tadi hanya memerhati mula masuk campur.

            “Hang dah buat anak aku lagu ni hang tak mau bertanggungjawab. Hang yang ajaq dia jadi lagu ni. Hang memang tak guna!” Sulaiman mahu menampar Omar namun lelaki itu lebih cepat menepis.

            “Saya tak pernah nak ajaq dekat dia, dia yang ajaq saya termasuklah aniaya Nisa dulu. Ain yang ajaq saya untuk burukkan Nisa. Ain juga yang upah saya dengan Cik Hussin untuk racun semua lembu dan kambing Tuan Haji. Saya balaci saja Cik Man, anak Cik Man yang rancang semuanya. Saya dah meringkuk dalam penjara lama, saya tak mau terus dipenjara sebab Ain. Saya balik dulu.” Nur Ain yang masih berpaut pada kaki Omar, ditolak dengan kuat sehingga tersungkur di tanah. Hanem menangis di sisi Nur Ain yang meraung.

            “Sudahlah Ain, bertaubatlah nak bertaubat…” Hanem bersuara dalam sendu. Nur Ain yang terpandang Nur Annisa yang elok memeluk lengan Tuan Haji Esmael terus bangkit dan berdepan dengan Nur Annisa. Tuan Haji Esmael yang perasaan gerak geri Nur Ain terus menolak Nur Annisa ke belakangnya.

            “Jangan pernah fikir nak sakitkan Annisa!” Tuan Haji Esmael terus menempelak sebelum Nur Ain sempat bersuara. Nur Ain memandang Tuan Haji Esmael dengan pandangan yang tajam.

            “Sebab Nur Annisa aku jadi lagu ni. Aku rosak sebab dia! Perempuan sial!” Satu tamparan kuat hinggap ke pipi Nur Ain. Nur Ain terpempan.

            “Jangan sesekali kamu sebut lagi tentang tu. Abah haramkan kamu dan sesiapa saja untuk gelarkan Nur Annisa dengan gelaran macam tu.” Sulaiman bersuara tegas, tangannya yang menampar Nur Ain masih menggeletar. Kali pertama naik tangan ke atas anak-anaknya.

            “Abah dengan ibu yang ajaq Ain untuk gelarkan Nisa anak sial. Salah ibu abah, kenapa la ni abah nak tampaq Ain?” Nur Ain bersuara keras.

            “Ain kamu jangan kurang ajaq dengan abah. Ya, memang kami yang selalu gelarkan Nisa dengan gelaran tu tapi waktu tu kami jahil, kami buta dan kamu buat kami jadi lebih buta. Sudahlah Ain, sedaqlah dengan keadaan kamu sekarang ni. Kamu yang pilih semua ni, kenapa nak salahkan Nisa? Ada Nisa suruh kamu juai diri kamu?” Hanem menempelak. Sebelum ini dia tidak pernah memarahi Nur Ain, tetapi dengan semua yang telah terbongkar, Hanem sedar inilah kesan dia mendidik Nur Ain dengan cara yang salah.

            “Oh, jadi semua  salah Ain? Salah Ain lah sebab bencikan Nisa? Siapa yang tumbuhkan rasa tu dalam diri Ain, siapa? Sekarang bila jadi macam ni semua salah Ain? Mana salah ibu, mana salah abah?” Nur Ain masih membela kesalahan dan keburukan sendiri.

            “Nur Ain! Cukuplah, takkan kamu tak sedaq diri lagi? Ya memang kami salah tapi ada kami suruh kamu juai diri kamu? Juai maruah kamu, ada? Cukup baik abah tak halau kamu keluar dari sini.” Sulaiman bersuara tegas, Nur Ain semakin melampau!

            “Ahhh! Semua salah Ain. Semua salah Ain. Ain benci keluarga Ain!” Nur Ain kemudian mahu berlari masuk ke dalam rumah. Entah silap di mana, Nur Ain tergelincir di muka pintu dapur, membuatkan dia tersungkur dan terhantuk di penghadang pintu. Nur Ain rebah dan terus tidak sedarkan diri. Sulaiman dan Hanem laju sahaja mendapatkan Nur Ain. Tuan Haji Esmael dan Nur Annisa kemudian mengikut di belakang.

            “Ya Allah, Ain… Allah….” Hanem menangis semahu-mahunya. Sulaiman mengangkat Nur Ain ke atas pangkuannya. Tubuh Nur Ain sudah kaku, tiada lagi nafas yang menghembus dari hidungnya.

            “Abang… Kak Ain…” Mata Nur Annisa mula berkaca. Dia melorot jatuh ke tanah, betul-betul di kaki Nur Ain. Tuan Haji Esmael merendahkan tubuh, memeluk bahu Nur Annisa erat.

~Dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali.~

            Majlis tahlil malam itu sungguh sayu. Sulaiman dan Hanem masih lagi berendam air mata. Nur Ameena tiba lewat maghrib bersama-sama Abdul Fateh. Berita yang mengejutkan seisi kampung. Baru sahaja tersebar berita Nur Ain keguguran anak luar nikah, sekarang tersebar pula berita Nur Ain telah meninggal dunia. Maka, terdiamlah mulut-mulut yang menyebar cerita. Ajal, entah bila akan tiba. Tak lewat tak cepat. Tepat.

            “Sebenaqnya petang tadi, ibu nak cerita dekat Ain pasal Nisa. Ibu dengan abah silap pi percaya khurafat yang satu kampung hebohkan. Bila jadi benda buruk sebaik Nisa lahir, ibu dengan abah seakan tak redha dan sama-sama salahkan Nisa yang tak tahu apa-apa. Ibu nak Ain minta maaf dengan Nisa. Tapi Ain dah jauh pi, tak sempat pun.”Hanem membuka suara saat mereka berkumpul satu keluarga.

            “Nisa dah maafkan semuanya ibu. Nisa tak pernah ambil hati. Nisa tau, kak Ain sayangkan Nisa.” Ujar Nur Annisa, sememangnya dia telah lama memaafkan Nur Ain. Tidak pernah simpan di dalam hati.

            “Ibu dengan abah pun nak minta maaf, kami tak adil dengan Nisa. Kami tak bagi kasih sayang yang elok untuk Nisa. Kami minta maaf.”        
  
            “Apa ni ibu, abah… tak perlu nak minta maaf. Nisa ni anak, Nisa yang patut minta maaf dengan ibu dan abah. Ibu dengan abah bagi cukup dah dekat Nisa, tengok Nisa sekarang dah berjaya habih belajaq pun. Semua hasil penat lelah ibu dengan abah hantaq Nisa pi belajaq jauh.”

            “Kami memang suka kamu pi jauh Nisa, sebab kami buta. Bagi kami bila kamu pi jauh, sial yang kami kata tu tak lekat dekat rumah ni. Jahil betul ibu dengan abah. Jahil betul.” Sulaiman mencelah. Nur Annisa menggeleng laju.

            “Taka pa abah. Bila pi jauh, Nisa belajaq banyak benda. Nisa nak terima kasih dekat ibu dan abah, sebab tak pernah buang Nisa. Nisa sayang ibu dana bah.” Nur Annisa memeluk Hanem dan Sulaiman. Pelukan pertama yang terasa ikhlas. Sebelum ini, setiap kali Nur Annisa ingin memeluk, pasti mereka akan mengelak sehabis daya. Nur Annisa bersyukur, Allah telah kirimkan dia sebuah bahagia yang tidak pernah dibayanginya.

            “Nisa ingat lagi, abang ada nak cerita sesuatu kan? Masa kak Meena datang rumah dulu… Allah mudahkan abang untuk dapat Nisa?” Nur Annisa menyoal sebaik membaringkan tubuh ke atas katil. Tuan Haji Esmael yang baru hendak berbaring sama, tersenyum lebar.

            “Ingat lagi? Baru ingat nak rahsiakan selama-lamanya.”

            “Apa dia tu… cepat cerita. Tak mau ada rahsia ya antara kita.” Nur Annisa mengingatkan. Tuan Haji Esmael membetulkan pembaringannya sebelum membuka cerita.

            “Kisahnya bermula bila abang dengan Imam pi Pekan sebab nak cari sejadah baru untuk surau kita tu. Lepas kami selesai beli sejadah, kami singgah makan dekat kedai Cendol yang famous dekat Pekan tu.”

            “Cendol Sarip tu?” Nur Annisa mencelah.

            “Betui. Tempat kerja Nur Annisa yang segak ni.” Tuan Haji Esmael mencuit dagu Nur Annisa. Nur Annisa berkerut kening.

            “Macam mana tau?” Soal Nur Annisa, setahunya dia tidak pernah bercerita tentang kerja-kerja sambilan yang dia lakukan di Pekan kepada Tuan Haji Esmael.

            “Sat, bagi abang cerita dulu sat.”

            “Kami pun order lah cendoi pulut istimewa. Lagi istimewa bila yang ambik order tu Nur Annisa.” Tuan Haji Esmael meneruskan ceritanya. Nur Annisa mendengar dengan tekun.

Flashback: Kedai Cendol Sarip

            “Imam apa habaq? Sihat ka, ustazah lagu mana?” Nur Annisa yang sudah memberikan order kepada Sarip, berbual sebentar dengan Imam Ahmad.

            “Sihat saja. Ustazah pun sihat. Nur Annisa tak mau balik kampung ka? Lama tak mai rumah.” Imam Ahmad kembali menyoal. Nur Annisa tersenyum saja.

            “Tak apalah imam, senang lagu ni. Sapa pun tak sakit hati.”

            “Kahwinlah, senang sikit. Ada orang boleh jaga, ustazah tu dok risau dekat Nur Annisa setiap hari.” Nur Annisa tersenyum, makin lebar.

            “Kahwin? Hat dok mai minang tu, semua tak boleh pakai. Buat merana saja imam kalau terima. Saya pun belajaq ada satu semester lagi. inshaAllah, Allah jaga saya.”

            “Saya dengan ustazah boleh carikan kalau Nur Annisa nak yang elok. inshaAllah ramai dok ada.” Imam Ahmad memberikan cadangan.

            “Ustaz ka? Berkenan tu memang tapi saya ni bukan baik mana Imam. Mengaji pun kena perbetul lagi.” Nur Annisa merendah diri.

            “Tak payah ustaz jauh-jauh, ni depan saya ni. Tuan Haji. Lama membujang.” Tuan Haji Esmael terus sahaja tersedak cendol yang dihirup sejak tadi. Tidak menyampuk perbualan Imam dan Nur Annisa, hanya mencuri pandang ke arah gadis itu. Wajahnya tenang sekali, tenang untuk terus dipandang.

            “Ish… tak mau Nisa, pak cik-pak cik… Nisa pi buat reja dulu nah Imam, kirim salam Ustazah.”

            Nur Annisa menekup mulutnya, menahan ketawa mendengar cerita Tuan Haji Esmael.

            “Mesti abang kecik hatikan? Nisa memang tak cam abang waktu tu. Rasanya tak perasan pun sapa. Nisa tak kenal Tuan Haji Esmael yang popular kat kampung ni.” Nur Annisa masih bersisa ketawa.

            “Kecik la jugak. Pak cik sekali dia bagi. Masa tu kali pertama abang jumpa dengan Annisa dan mula sukakan Annisa.”

            “Cinta pandang pertama ka?” Nur Annisa mengusik.

            “Lebih kuranglah… abang mula bertanya dengan imam tentang Nur Annisa. Tak banyak yang abang tanya sebab abang risau imam perasan yang abang syok dekat Annisa. Jadi, abang hanya curi-curi pandang kalau Annisa balik kampung. Sampailah kejadian dekat tepi bendang tu. Remuknya hati abang masa mula-mula dapat berita yang Nur Annisa kena tangkap basah dengan Omar.”

            “Mujur abang ni jenis cool saja dulu. Jenis dengaq bagi habih. Sebab tu boleh kahwin dengan Nur Annisa. Kalau jenis kalut, time dok remuk hati tu abang lari balik, tak dapatlah Nur Annisa.” Tuan Haji Esmael bercerita dengan diiringi ketawa.

            “Alhamdulillah, Allah mudahkan. Semudah itu saja Nur Annisa menjadi milik Tuan Haji Esmael. Abang doa hari-hari tau, dekatkan jodoh kita. Abang berkenan habihlah dengan sayang.” Nur Annisa tersipu-sipu malu.

            “La ni berkenan lagi ka? Nisa ni ketegaq.” Nur Annisa menyoal.

            “Sampai bila-bila, abang akan berkenan dekat Annisa seorang saja, Umi kepada anak abang.” Tuan Haji Esmael mengusap lembut perut Nur Annisa yang mula menunjukkan diri. Nur Annisa tersenyum memandang Tuan Haji Esmael.

            “Bila Annisa mula sukakan abang?” Soalan yang menjerat Nur Annisa. Nur Annisa mula berkira-kira sendiri.

            “Ka tak pernah sukakan abang?” Soal Tuan Haji Esmael apabila Nur Annisa hanya berdiam diri.

            “Kalau tak suka rasa-rasa boleh hasil ka baby ni?” Nur Annisa membidas.

            “Dah tu… senyap saja.”

            “Sat la. Nisa dok kira, bila masanya Nisa tak jatuh cinta dengan abang. Setiap saat dok jatuh cinta, jadi payah nak ingat bila kali pertama Nisa jatuh cinta dengan abang.” Kata-kata yang membuatkan Tuan Haji Esmael mencubit pipi Nur Annisa. Senyuman lelaki itu kian melebar. Pandai sungguh Nur Annisa mencuit hati Tuan Haji Esmael.

            “Abang dok beremosi tak betui macam la ni pun dok jatuh cinta?”

            “Abang kerut kening pun Nisa dah cayaq… abang berdehem pun cayaq… mau tak jatuh cinta. Ini kan pula abang kena tempias alahan Nisa yang mengandung ni, lagilah cayaq. Tanda suami Nisa ni, sayangggg sangat dekat Nisa.” Pandai sungguh Nur Annisa bermain kata-kata. Betullah kata Imam Ahmad, dalam hati Nur Annisa penuh kasih sayang dan kini Tuan Haji Esmael seakan dilimpahi kasih sayang yang tiada penghentian.

            “Terima kasih sayang, sebab jatuh cinta setiap saat untuk abang.”

            “Terima kasih Tuan Haji Esmael, doa setiap hari untuk jadikan Nur Annisa isteri. Berkat doa tu Nisa bahagia sangat-sangat sekarang.”

            “Okay, jom tidur. Annisa perlukan rehat yang cukup.” Nur Annisa kemudian memperbetulkan bantalnya.

            “Maaf naa kalau abang berdengkuq kuat, hidung ni tak selesa hari ni.” Suara Tuan Haji Esmael sebelum menutup lampu tidur.

            “Takpa. Abang berdengkuq pun Nisa cayaq…”

            “Erm… main-main…”

            “Dak… sungguh. Setiap apa Tuan Haji Esmael buat, Nisa cayaq.”

            “Sat nak kentut…”

            “Kentut pun wangi… cayaq.”

            “Main-main sungguh!”

            “Sungguh… cayaq.”

            “Dah… tidoq.”

            “Okay. Good night Tuan Haji Esmael, jumpa dalam mimpi naa. Kalau tak rindu…”

            “Iyalah Nur Annisa, jumpa sat gi. Tak sabaq nak jentik dahi. Main-main sungguh!”

            Bahagia kita yang cipta. Allah beri perkara yang kita usaha dan minta. Kadang kita rasa, kenapa kita di uji begini dan begitu? Yang kita tak tahu, Allah nak kita dekat dengan Dia. Allah suka mendengar rintihan kita. Ujian Allah bukan sesuatu yang sia-sia, ia adalah satu permulaan kepada sesuatu yang kita mahukan. Jadi, senyum dan terus berjalan. Allah ada untuk kita, sentiasa!


THE END

HABIS DAH. OKAY TAK MINI NOVEL KEDUA 2018?

13 comments:

Aya Damia said...

Terboekkk sis 👍.. im looking forward for ur next mini novel

Syafiqa Hamid said...

Best best and best! as always. 😁😁

Farah Hasan said...

😍😍😍😍😍😍

Azzna Mus said...

Terbaik....👍👍👍

Khairun Najwa said...

best!

Yasmin Syamimi said...

Best2..tq abc

Anonymous said...

Happy ending.
Tamat sudah kisah THE dan Nisa.
Akak tunggu citer yg lain pulak.
Tq ABC kerana menghidangkan kami dgn citer yg menghiburkan.

Kak min

aTie said...

Wah, terbaeklah... Happy ending.. Tak pernah mengecewakan...

Hafizza said...

Thanks abc..menarik sungguh na..
Okay nexttt..

Kak Id said...

Sweet...😄 watak2 utama dlm semua cerita Abc selalu mencairkan jiwa akak ni... Lepaih ni cerita baru pulak naa..

Anonymous said...

<3

Anonymous said...

Masya Allah. really nice story. xjemu baca. ulang2 pn xjemu. tahniah abc.

akubersamaCahya said...

TERIMA KASIH ATAS KOMEN ANDA. ABC TERHARU!!!