Saturday, December 18, 2010

MARI MENDERHAKA !

h4

ini segmen Mr.Ben ye.. bukan menderhaka pada ibubapa atau sesiapa. meh kita menderhakakan resipi Mat Gebu. Jangan marah abc tau mat gebu..marah Mr.Ben.. huhuhu

RESIPI SEBENAR MAT GEBU

sebelum korang membaca resipi yang dah abc derhakakan, ada baeknya korang pegi tengok resipi sebenar di link kat atas tu.. huhuhu

mat gebu

resipi: KUEH GULUNG TIKAR/MUFLIS/KUEH KOPIAH

Bahan-Bahannya:

  • 300 g tepung gandum yang dibeli kat kedai Pak Abu, sebab digiling sendiri oleh isteri beliau.
  • 4 camca besar tepung ubi komik ujang, pastikan camca anda besar, 5’ x 10’ ye.
  • 1 camca teh paste pandan,kalau takde..mintak aje dekat makcik sebelah umah, bukan banyak pun nak gune. pastikan camca teh ye bukan kopi.
  • 650 ml air, yang pasti bukan air paip korang. air mineral osmosis atau bioAura adalah terbaek ^^
  • 50 ml minyak masak memasak. bukan minyak untuk kereta atau gris
  • 1/2 camca teh garam mineral ,mak kata secubit sahaja, korang cubit aje garam dalam bekas tu, senang kan?
  • Inti kelapa secukupnya, tak cukup korang guna inti jem pape pun takpe, asal namenye inti, jangan kolej inti sudeh!


Cara membuatnya:

  1. kawenkan tepung gandum kedai pak abu, tepung ubi komik ujang dan garam mineral,pastu kasi renjis2 ala-ala siram pokok bunga tu. Tuang air banyak demi banyak sampai abes 650 ml korang tu,bagi sehati berdansa sambil tengok mari menari pun takpe, buat sedikit kekacau disitu menggunakan whisk?whiskers? supaya rata seperti tar yang diratakan oleh penggelek.
  2. Masukkan pandan paste dan minyak masak (jangan salah minyak ye!), kacau hinggamenjadi juara sehati berdansa mahupun mari menari dan tapis dengan penapis santan bukan penapis air paip korang tu tau. Biar 10 minit atau 1000saat. pasang hot.fm untuk menghotkan non-stick pan,atau melayunye kuali tak pakai lipstick. lap muka kuali korang dengan minyak masak yang pasti bukan minyak petrol (klu nak cepat masak digalakka guna RON97) dan titiskan guna penitis dimakmal 1/3 cawan adunan dan gelek dengan penggelek.
  3. Masak hingga muka kuih telur dadar berubah pucat lesi seperti mayat mati lemas, guna api yang paling kuat untuk mempercepatkan kuih anda masak. baling ke dalam pinggan seperti roti canai terbang cerita senario dulu2, sudu kan satu camca teh bukan kpoi inti kelapa bukan kolej inti dan gulung kejap sekejap korang memeluk bantal busuk korang tiap-tiap malam. Buat hingga siap, kalau malas suruh orang laen sambung, suruh makcik yang korang pinjam paste pandan pun okay kut.
  4. dah boleh makan dah, kueh gulung tikar atau nama laen kueh kopiah. ^^

okay? pasti menjilat jari punye.. maaf ye mat gebu.. hik3

nak resipi sebenar> klik pada gambar.

7 comments:

Shahazrin said...

kalau makan muflis x?

najihatussolehah said...

owh ...kueh ketayap rupanya...banyak btul namanya...

akubersamaCahya said...

@shahazrin: cube try and makan..hihihihi dun try dia at home.. hahahha


@najihatussolehah: memang byk name.. ^^

Kalamhati said...

hehehe best!..gud luck ye!

akubersamaCahya said...

^^ suke2 aje kak.. tQ..

Mat Gebu said...

Hahaha, kueh kopiah..hahaha, resipi baru ni, nanti mat gebu pulak try buat..

nur said...

kalau buat ni agak2 jadi tak?