Monday, December 27, 2010

sebab bola kita bergaduh!

assalamualaikum.

abc maseh blogwalking, and thinking of watching movie will be nice kan.
tapi masa blogwalking and facebooking.
amat sedih.

kerana bola kita nak bergaduh.
tadi kan ada perlawanan bola antara Malaysia dan Indonesia.
kemenangan malam ini pada Malaysia, dan tahniah abc ucapkan.
buat Indonesia, ada masa lagi dan selamat maju jaya.

dalam entri ini, abc taknak sebelah sesiapa, walaupun abc orang Malaysia.
tapi kita jiran, kita saudara bagi yang muslim
kenapa perlu bergaduh dan bermaki-makian?

kenapa sebab bola sepak, kita maki jiran dan saudara?
ya mungkin bukan sebangsa atau senegara, tapi kita seagama!!

Malaysia marah Indonesia
Indonesia marah Malaysia
sampai bila?

buat rakyat Malaysia dan Indonesia.
sudah-sudah la bergaduh kerana bola.
bukan ke sukan itu untuk mengeratkan persaudaraan kita?
bukan ke sukan untuk mendekatkan kita?
kenapa pulak lain yang jadi?


abc mungkin tak pandai pasal bola.
tapi abc sayangkan saudara seagama.

salam ukhwahfillah buat semua








reminder: masih ingat lagi sejarah pembentukan sukan adalah untuk perpaduan!



9 comments:

Nazrin Nasir said...

stuju.. malu lah gaduh psl bola!!

zaira said...

patutnya apa yang jadi kat padang tu tinggal kat padag je.... tak yah nak bawa kuar.

lavender harum wangi said...

org malaysia and indonesia kool saja.. tapi ada certain people yg xsenang hati kalau kita dok aman xgaduh2 sesama sendiri.. so jadik la benda2 ceni.. org indon kutuk m'sia pdhal rmai rkyt indon cari rezeki kat sini.. org m'sia kutuk indon pdhal ramai rkyt m'sia study kat sana.. sama2 la kita doa permusuhan ni berakhir~ :D

NICK IRFAN said...

tu la pasal bola pun nk gduh biasalah kalah menang adat permainan...

akubersamaCahya said...

^^, itu la~~ taktau nak cakap macam mne. erm..

Idayu Suraya said...

setuju...malaysia pon suka sgt provokasi...tak baik la gitu...kite ni berjiran tetangga....

chegu abbas said...

malu haih gaduh mcm budak2 ... nk gaduh biaq la profesional da lesen bergaduh....hihi..tp taniahla 3-0 indo kena bantai...

aqmar said...

ish2...xpatut bnor..
sukan untuk berlawan secara sihat..bukan dengan maki hamun n suluh laser..

nmpknya cikgu2 kena beri sepenuh perhatian semasa ngajar subjel moral kat skolah.. =)

akubersamaCahya said...

idayu: yelah.. bile kite mngata diorg tak ke jadi mcm diorg yang kite kutuk jugak? kan3..

chegu abbas: hahaha.. lesen bergaduh??

Aqmar: cikgu boleh cakap aje.. huhuhu nak lebih2 dah tak boleh..