Thursday, September 13, 2012

Cerpen : Cik Abang BMW (part 4)

Nurin mengesat air matanya yang sedari tadi tidak mahu berhenti daripada mengalir. Sudahlah beberapa hari ini dia berada dalam keadaan tertekan dengan fitnah dan tohmahan Megat yang tidak berasas sehingga Azra memandangnya hujung mata. Panggilan daripada Acik Emah itu membuatkan dia benar-benar sedih dan terguris hati. Berapa sangatlah duit pencen abah setiap bulan untuk menampung makan minumnya sepanjang belajar yang Acik Emah kecohkan? Tak cukup lagikah wang yang abah tinggalkan untuk dia dan anak kesayangannya itu? Hati Nurin berbicara sendiri.
            “Dr. Sufean, kalau hari ni saya tak kerja boleh tak?” Tareeq yang sedang membuat kerja hanya mengeluh perlahan. mata sedikitpun tidak dilarikan daripada kerja-kerjanya.
            “Kenapa? Kerja awak dah tertangguh beberapa hari, esok sepatutnya awak dah kena siap kemaskan bilik saya kan?” Tareeq menyoal, apabila masuk bab kerja, Tareeq Sufean seorang yang sangat sukar untuk berkompromi.
            “Esok saya datang buat kerja dari pagi, kelas saya kebetulan batal esok. Boleh tak Dr. saya nak cuti harini?” Nurin memohon lagi, kepala sudah pening akibat terlalu banyak menangis sebentar tadi. Tareeq mengangkat mukanya dan memandang terus ke arah Nurin, serta merta Nurin menundukkan wajahnya. Malu jika Tareeq Sufean perasan dia baru sahaja lepas menangis.
            “Nurin, duduk dulu.” Tareeq yang lebih cepat menangkap raut wajah Nurin, serta merta menjadi gelisah sendiri. Nurin hanya akur, kerusi di hadapannya ditarik lalu dilabuhkan duduk.
            “Tell me. Apa masalah awak hari ni?” Tareeq merapatkan tubuhnya ke meja. Tangannya mengambil sekotak tisu di belakang lalu diletakkan di hadapan Nurin. Nurin diam tidak berkata walau sepatah. Nurin sedar kini dia sudah terperangkap sendiri oleh Tareeq. Keluhan dilepaskan perlahan.
            “Saya tak sihat, sebab tu saya nak minta cuti hari ni.” Nurin cuba mengelak.
            “Saya tak nampak awak macam tak sihat, tapi saya nampak awak macam baru lepas menangis.” Nurin mengeluh lagi. Wajahnya tetap menunduk.
            “Awak boleh cerita dekat saya, saya boleh dengar.” Tareeq cuba memujuk. Entah kenapa, sejak terlihat keruhan wajah Nurin, hatinya melonjak mahu tahu.
            “Saya tak bersedia nak cerita dekat sesiapa.” Nurin menjawab perlahan. Tareeq mengangguk faham. Tangannya lincah mengemas meja.
            “Kalau macam tu, jom… saya belanja awak ais krim. Benda-benda sejuk ni boleh legakan hati dan fikiran yang serabut.” Nurin hanya mendengar, dan tidak terkata apa-apa. Tareeq memang suka membuat keputusan sendiri.
            “Saya lebih suka tidur bila ada masalah.” Nurin yang turut bangun daripada duduk, bersuara perlahan. Tareeq hanya ketawa kecil dengan perakuan jujur Nurin Jannah.
            “Nanti bangun kita akan lupa masalah tu, kan?” Tareeq menyambung, Nurin mengangguk laju, bersetuju.
            Erm… Dr.Sufean pun suka tidur bila ada masalah?” Nurin menyoal sewaktu mereka melangkah menuruni tangga. Tareeq ketawa lagi, suka benar dia mendengar persoalan Nurin yang kedengaran ‘comel’ ditelinganya.
            “Zaman belajar dulu la, saya dulu pun student juga. Tapi saya tidur lepas saya makan ais krim.” Tareeq berseloroh. Nurin hanya mencebik, iye-iye je, bisik hati Nurin.
            “Erm… perlu ke saya ikut Dr?” Nurin menyoal sebaik mereka sampai di kereta Tareeq.
            “Nurin, Kenapa setiap kali dah sampai kereta mesti tanya lagi? Perlu! Okay?” Tareeq menjawab, serius.
            “Saya nak tidur.” Nurin membentak.
            “Tidur lepas makan ais krim.” Tareeq menjawab dengan bersahaja, pintu kereta dibuka lalu terus melangkah masuk. Dari dalam kereta, Tareeq membuka pintu untuk Nurin. Nurin menundukkan kepalanya sedikit, sekadar menampakkan wajah.
            “Untuk apa saya ikut? Saya nak cuti hari ni…”Nurin menolak lagi. Tareeq berdecit.
            “Saya nak awak cerita dekat saya kenapa awak menangis teruk sangat dekat tepi masjid tadi. Clear? Cepat masuk.” Nurin terkedu. Dia nampak ke?
            “Tapi, saya meluat tengok kereta ni!” Nurin membentak kuat, tangannya menampar bumbung kereta, membuat Tareeq tersentak. Beberapa saat kemudian Tareeq ketawa.
            “Kereta  nilah buat kita kenal tau.”
            “Tu lagi meluat.” Nurin sekadar berbisik, namun jelas untuk didengari oleh Tareeq.
            “I’m your boss after all. Masuk cepat.” Tareeq bersuara tegas. Nurin mengeluh berat, kakinya tetap melangkah masuk ke dalam kereta. Untuk kesekian kalinya, Nurin hanya menurut kata Tareeq, dia sendiri tidak pasti kenapa dia mudah mengalah apabila berdepan dengan Tareeq.
++++++++++++
            Nurin merenung semangkuk Tutti Frutti di hadapannya. Tareeq sudah hampir licin dihentamnya. Sesekali Tareeq mengerling wajah Nurin yang monyok di hadapannya. Tareeq menyuap ke mulutnya sudu yang terakhir.
            “I’m finished.” Tareeq menolak mangkuk kertas itu ke tengah meja. Nurin tersentak kecil, bagai baru tersedar dari lamunannya.
            “Depan rezeki tak baik buat muka macam tu.” Tareeq sekadar mahu menukar situasi kelam yang dirasakan sekarang. Nurin hanya memandang Tareeq sekilas sebelum melepaskan pandangannya ke tempat lain.
            “Erm… kalau tak nak makan, jom lah balik.” Tareeq bersuara lagi, kali ini bernada hampa. Kunci kereta yang diletakkan di atas meja di ambil, lalu dia terus bangun dari kerusi. Nurin memandang tanpa perasaan. Nurin menggalas beg kuliahnya, lalu turut bangun dari kerusi. Tutti Fruitti yang tidak diusik turut di bawa bersama. Langkah Tareeq yang sudah ke depan, dikejar perlahan.
            “Sorry, saya takde mood.” Nurin bersuara perlahan apabila dia berjaya menyaingi langkah Tareeq. Tareeq serta merta memberhentikan langkah.
            “Saya ajak awak ke sini, nak happykan awak. Tak sangka buat awak hilang terus mood awak.” Tareeq seolah-olah berjauh hati. Nurin serba salah.
            “Dr. Sufean, itu bukan apa yang saya maksudkan.”
            “Habis tu?” Tareeq memeluk tubuh, wajah Nurin ditenung sedalamnya. Nurin kian resah, pandangan orang sekeliling membuatkan dia tidak selesa.
            “Tempat ni buat saya lagi serabut. Tengok kiri tu, rasanya tu students Dr kan? Dari tadi pandang kita semacam. Saya tak nak kontroversi.” Tareeq memaling tubuhnya ke arah yang dinyatakan. Sekumpulan pelajar perempuan yang sedang menjamu selera di food court kelihatan sedang memandang dan berbisik-bisik.
            “A’ah, students saya. Oh, sebab tu la awak monyok aje. Makan pun taknak?” Nurin mengangguk laju.
            “Jom hantar saya balik.” Nurin bersuara lagi, Tareeq menjungkit sebelah keningnya.
            “Eh, tak nak kontroversikan? Balik sendiri la. Bye, Assalamualaikum.” Tareeq terus berpusing ke belakang dan melangkah tanpa menoleh kepada Nurin. Nurin tergamam. Pulak? Malas melayan, Nurin melangkah ke arah bertentangan. Tak nak hantar sudah! Hati Nurin membentak perlahan.
            Mulanya dia ingin terus ke hentian teksi di hadapan Jaya Jusco itu, tetapi kerana emosi yang belum stabil, dia bercadang untuk merehatkan kepalanya yang memberat itu dengan mencuci mata di kedai buku MPH. Tak beli pun takpe, asal boleh lepas rindu! Nurin berbisik sendiri. Laju kakinya melangkah menaiki escalator untuk ke kedai buku MPH. Sesekali tutti fruitti disuap ke mulut. Tanpa sedar, Nurin melangkah dengan senyuman.
            Beberapa buah buku motivasi di beleknya. Tiada yang menarik, kalau menarik pun dia tidak dapat membelinya. Nurin melangkah ke bahagian depan, yang menempatkan novel-novel Bahasa Melayu. Novel yang agak menarik di matanya di ambil dan di belek seketika. Boleh dikatakan, semua novel di ambil dan synopsisnya di baca.
           “Baca synopsis pun boleh senyum sorang-sorang?” Suara itu mengejutkan Nurin yang sedang asyik membaca. Hampir sahaja terlepas novel itu daripada tangannya. Tareeq yang tersengih-sengih di hadapannya dijeling tajam. Ada lagi dia ni? Ingat dah balik, bisik Nurin di dalam hati.
            “Amboi sombong, siap jelling lagi.” Tareeq mengusik lagi.
            “Dr. Sufean buat apa kat sini, bukan nak balik ke tadi?” Nurin menyoal tajam.
            “Eh, ni tempat awam. Saya punya suka la.” Tareeq menjawab dengan nada berlagak, sengaja mahu meng‘hangat’kan Nurin.
            “Okay.” Nurin terus melangkah keluar daripada kedai buku MPH itu. Menyampah pula apabila sampai sikap Tareeq yang berlagak ini. Nurin melangkah laju ke arah pintu keluar yang berada bersebelahan kedai buku MPH.
            “Datang dengan saya, balik dengan saya. Jom.” Lengan Nurin digenggam erat dan ditarik agar menyaingi langkahnya. Nurin tergamam, terasa kakinya bagai mahu tercabut akibat terkejut besar dengan tindakan berani Tareeq Sufean.
            “Dr. Sufean.” Nurin bersuara agak terjerit. Tareeq yang masih erat memegang lengan memberhentikan langkah.
            “Why?”
            “Lepaskan tangan saya.” Nurin bersuara lagi, dengan nada tegas. Matanya disorotkan ke arah lengan yang dipegang oleh Tareeq.
            “Tak nak.” Nurin tercengang.
            “Kita bukan muhrim. Please.” Nurin masih mengawal suaranya. Tareeq menggeleng, pegangannya di eratkan lagi, hampir sahaja Nurin terjerit akibat sakit dipegang seerat itu.
            “Saya tak lari lah.” Nurin cuba melepaskan pegangan itu.
            “Okay saya akan lepaskan, tapi bersyarat.” Nurin memandang tajam, Tareeq sudah melampau!
            “Kenapa perlu saya ikut syarat Dr tu?” Nurin bertegas.
            “Okay kalau tak nak, saya pegang dekat sini….” Tareeq cuba menggenggam jari jemari Nurin.
            “Okay!” Nurin cepat-cepat menjawab, dengan Tareeq dia tahu, segalanya mungkin terjadi. Tareeq tersenyum puas.
            “Syarat dia mudah. Awak ikut saya, 5 jam lagi saya hantar awak balik kolej.” Lengan Nurin akhirnya dilepaskan. Nurin terus sahaja mengurut lengannya yang terasa kebas. 5 jam lagi dia perlu menghadap si kerek Tareeq Sufean ini? Jam di tangan dibeleknya, baru pukul 6.15 petang.
            “Kita solat asar dulu.” Nurin bersuara sebaik masuk ke dalam kereta. Tareeq sekadar mengangguk perlahan, bibirnya tak lekang dengan senyuman. Menyampah!
++++++++
            Tareeq kelihatan asyik benar memandang ke laut. Sesekali didepakan tangannya, seolah-olah membenarkan angin laut itu menampar batang tubuhnya. Nurin hanya memerhati daripada belakang. Tak lama kemudian, Tareeq melabuhkan duduknya di sisi Nurin Jannah.
            “So, ceritalah…” Tareeq bersuara. Nurin mengerut dahi.
            “Cerita apa?” Nurin pula menyoal.
            “Sebab musabab awak menangis tengah hari tadi?” Tareeq menyandar tubuhnya ke bangku yang diduduki olehnya.
            “Kena cerita ke?” Nurin kembali menyoal.
            “Tak cerita, sampai esok saya bawa lari awak.” Nurin menelan air liur. Kalau dia buat betul-betul, mati aku! Nurin berbisik sendiri. Tareeq yang berada di sebelah di pandang sekilas sebelum melarikan pandangannya. Ada senyuman penuh makna dihujung bibir lelaki itu.
            “Ugut.”
            “Cerita je lah…” Desak Tareeq. Nurin menarik nafas sedalam-dalamnya.
            “Kalau saya cerita, lepas ni Dr buat-buat tak kenal saya ye dan saya harap Dr tak marah.” Tareeq mengerut dahi.
            “Kenapa pula?” Nurin menundukkan wajahnya.
            “Malu dan memalukan.” Bisik Nurin perlahan.
            “Saya pendengar yang baik, bukan penghebah terbaik. Semua saya simpan kat sini.” Tareeq menepuk dadanya perlahan.
“Walaupun berkaitan dengan Dr?” Tareeq mengangguk. Nurin menghela nafas perlahan, lalu mula bercerita dari awal hingga ke akhirnya. Sepanjang Nurin Jannah meluahkan segala apa yang dipendam, tidak sekalipun Tareeq menyampuk atau mencelah. Dia sekadar mengangguk tanda faham. Dan sepanjang Nurin bercerita itulah, dia mengambil kesempatan, menelek setiap ruang wajah gadis berkulit sawo matang itu. Apabila Nurin mengalih wajah, cepat-cepat dia melarikan pandangan. Sesekali hatinya berbisik sendiri, takkan betul pulak apa mama cakap tu? Tak mungkin.
            “Erm… sebab tu saya menangis dekat tepi masjid tengah hari tadi. Saya rasa terbeban sangat.” Nurin mengakhiri kisah hatinya.
            “Boleh awak tunjukkan Megat tu yang mana satu?” Tareeq bersuara tegas. Nurin sudah tercengang.
            “Dr kata Dr takkan marah.” Nurin menyoal, kelam kabut.
            “Saya tak marah, cuma nak tahu mana satu.” Tareeq bersuara dengan nada tenang.
            “Dr biarkan aje boleh? Tak payahlah tahu mana satu.” Nurin tidak mahu hal itu dibesar-besarkan.
            “Nurin, katakanlah satu hari nanti, isu ni akan naik sampai ke pihak atasan. Awak tahukan, isu ni bukan kecil. Kalau pihak atasan dah ambil tindakan, awak boleh dibuang Universiti. Saya takde hal, saya hanya kerja sambilan sebagai pensyarah. Mahu?” Nurin mengetap bibir. Bukan dia tidak fikirkan hal itu, cuma dia tidak tahu apa perlu dilakukan. Megat bukan lawannya, sedangkan kawan baiknya sendiri boleh terpengaruh apatah lagi orang lain.
            “Tapi…”
            “Jangan risau, saya akan bincangkan hal ini dengan Prof Azizi. Awak tunjukkan siapa Megat Johan tu dekat saya.” Tareeq bersuara lagi, penuh ketegasan.
            “Prof Azizi kenal Megat, saya kerja dengan Prof Azizi pun sebab dia yang cadangkan.” Tareeq mengangguk dengan jawapan Nurin.
            “About your step mother, nanti awak bagi aje berapa yang dia nak. Duit lapan ratus tu saya tak sentuh, nanti saya bagi balik.” Tareeq betul-betul membuat Nurin terkesima.
            “Mana boleh, kan saya kata itu duit Dr.” Nurin bersuara tegas.
            “Memanglah, saya tak kata duit awak pun…” Nurin mengetap bibir, geram!
            “Saya tak naklah, Acik Emah tak boleh paksa saya. Itu hak saya untuk bersetuju atau tak.” Nurin berkeras. Tareeq menggeleng dengan kedegilan Nurin.
            “Nurin, keras lawannya lembut. Bukan keras juga. Nanti saya bagi duit tu, awak bank-in dengan mak cik awak tu. Jangan degil.” Tareeq bersuara dengan tegas.
            “Siapa degil sekarang, Dr ke saya?” Tareeq dijeling tajam.
            “Ish… budak ni, menjawab pulak.” Nurin menjuih bibir, tangannya memeluk tubuh. Gaya tidak puas hati.
            “Kalau keras lawannya lembut, saya setuju ajelah dengan cadangan Acik Emah tu. Lembut sangatkan…” Nurin membidas. Tareeq tergelak kecil. Nurin memang penuh dengan jawapan. Comel!
            “Okay, kalau orang tu nak bayar 5 ribu. Apa kata saya pergi jumpa mak cik awak dan tawarkan 10 ribu dekat dia. Awak rasa dia terima atau tolak?” Nurin terpempan, mulutnya ternganga, matanya terbuka besar.
            “Keras lawannya lembutkan…” Tareeq menyindir. Nurin tidak dapat membalas, hatinya berdegup laju. Terkejut dengan pernyataan spontan Tareeq Sufean.
            “Tak jadi lawan.” Nurin bersuara perlahan. Kata-kata itu meletuskan tawa Tareeq, dari hanya ketawa kecil sehingga mengalir air mata. Nurin hanya mengigit bibir menahan geram. Dia tahu, dia sudah dipermainkan, dasar lelaki kerek!
            “Jangan marah nanti kena jual.” Tareeq terus mengusik.
            “Memang nak kena jual dah.” Nurin menjawab.
            “Haa… tu la jangan marah. Marah kena jual.” Nurin menjeling, Tareeq masih dengan sisa tawanya.
            “Nurin, awak perasan tak?”
            “Tak.” Nurin menjawab sepatah.
            “Awak memang tak perasan tapi perasaan.” Nurin mengetap bibir, Tareeq ni ada-ada sahaja benda hendak mengenakan dia.
            “Nurin.” Tareeq memanggil. Nurin hanya berdiam diri.
            “Nurin.” Tareeq memanggil lagi.
            “Erm…” Nurin masih dengan amarahnya. Tareeq hanya tersenyum.
            “Saya mintak maaf.” Pernyataan yang kedengaran ikhlas itu membuatkan Nurin memandang Tareeq yang sedang memandang tepat pada wajahnya.
            “Maaf?” Tareeq mengangguk.
            “Untuk?” Soal Nurin lagi, tidak faham.
            “Sebab pegang lengan awak tadi, walaupun berlapik saya tahu ia tidak manis. Maaf ye.” Nurin menghela nafasnya.
            “Dah tahu kenapa buat?” Tareeq cuma tersenyum dengan wajah yang ditundukkan.
            “Nak layan degil awak, keras awak. Itu aje caranya Cik Nurin Jannah.” Nurin membeliakkan matanya. Tareeq tersenyum lebar, sehingga kedengaran tawa dihujungnya.
            “Sedegil degil saya, sekeras keras saya. Saya tidak sekerek Dr.” Nurin membidas.
            “Cececece… Nurin Jannah marah lagi.” Nurin hanya mencebik. Tareeq memandang lepas ke laut yang berada di hadapan mereka. Nafasnya di tarik sedalam yang mungkin. Wajah mulus gadis di sisinya itu, di pandang.
“For all things that I have done, that have hurt you, I’m sorry. For words that have carved your heart, I'm sorry.” Nurin memandang Tareeq yang berada di sebelahnya, pandangan yang mencari keikhlasan lelaki itu. Kata-kata yang keluar dari mulut Tareeq Sufean sebentar tadi, membuatkan degup jantung Nurin berdetak tidak seiring, hilang rentaknya. Ikhlaskah dia?        
+++++
part 5 will be the final part. ^^
tunggu esok ya.
sori harini post lambat sikit. 
much love readers.
hope, korang dapat beri komen sepatah dua kata naaa~~~
 

9 comments:

Anonymous said...

Dr suffean dah jatuh cinta maut.... Hahahaha.... Parah....

Anonymous said...

best.!!

Anonymous said...

best2.....terbaik...

Anonymous said...

bestnye..

xxx ooo said...

saya nak bawak balik tareeq tu pergi rumah saya boleh? hahahha

Anonymous said...

dh tangkp cintan dh Dr kerek....
terus pie pinang Nurin..
cpt smbng..
x sbr nk tau...next plesea....

ara

akubersamaCahya said...

Ummi : takleh... sy dah booked! hehehe

Anonymous said...

mana part 5...dok tunggu2 smpai la tak dak lagi

akubersamaCahya said...

tedia cik anon.
ce tgk tarikh last sy komen. dh setahun kut. hahaha
ada lama dah kut.

ce tgk sebelah kanan blog sy. rajin scroll ke bwh ye. ada 1 sampai 5 :)

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders