Wednesday, November 24, 2010

cikgu atau cek gu?

guru ibarat pelita yang membakar diri.

hebat nya guru itu sentiasa dihormati,
diberi layan kelas VVIP.

+++++

cikgu..cek gu.. guru.. teacher.. sir.. lau se..
sifu..sensei.



bahasa lain-lain, tapi maksudnye same.
=)

ada orang penah tanya, apa perasaan jadik cikgu nih?
masa tu aku jawab, tanpa ada pengalaman mengajar.
aku just kata taktau, taknak pun jadik cikgu.

bila dah mengajar, dipanggil dengan gelaran cikgu and lau se nih,
aku sedar.
indahnya jadik seorang cikgu!



pada hari pertama aku digelar guru, aku tersenyum.
happy semacam aje. entah!
orang kata aku garang, masa aku jadik cikgu, aku control sangat-sangat.
aku senyum aje, tapi sabar itu ada batas!!
ha-ha-ha
aku marah + jerit kut.

aku tak guna rotan tau.
tak sanggup.

++++

aku teringat masa interview,
mereka tanya kenapa nak jadik cikgu?
jawapan aku?

1. nak elak kes guru dera pelajar.
2. nak elak kes guru ponteng.
3. nak elak guru mengajar sebab gaji je.

betui, aku betui2 nak elak tu semua.

pastu ada lagi dia tanya, dan ini memang soalan common la:

sanggup untuk ke pedalaman?

aku jawab:

ye saya sanggup, itu tujuan utam saya nak jadik cikgu, kebanyakkan guru
sekarang mengelak untuk ke pedalaman, saya dah biasa bersekolah dengan
orang asli, sebab mak saya dulu ajar anak-anak orang asli.

++++

aku sedih tengok bakal-bakal guru, tak jaga
adab, disiplin.
malas belajar. perangai yg langsung tak nampak macam cikgu.
macam mana dia nak mendidik?

aku tak cakap aku terbaek. bagus or else. tapi
ini yang aku nampak.
kalau korang nampak, korang akan cakap yang sama jugak.
=)

++++

aku tak pandai mengajar. aku pandai berkongsi ilmu.
dan itu yang aku buat.
nasihat dengan menggunakan pengalaman sendiri.

mama sebagai mentor.
mama yang ajar cara menjadi guru dedikasi.
guru yang disayangi.

++++

guru oh guru!






reminder: tak sabar nak jadik cikgu ika lagik!!!



3 comments:

Adam Raqie said...

baru2 takot la nk merotan.. bila da datang meroyan dia.. hurmm.... siap la.. mcm2 denda wujud.. wakakaka...

Da lama nak blog walking, komen2 camni tapi skang quietly busy la..
Gejala-gejala Aku Tengah Busy

akubersamaCahya said...

guna suara pun dah leh~~~
=)

Anonymous said...

peh..ayat cikgu ni tersemat dihati..rase menusuk..tq cikgu...huhuhu

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders