Saturday, February 12, 2011

menangislah hanya untuk ALLAH!

manusia selalu merungut.

masalah-masalah!

abc pun tak pernah terkecuali, sebab kita hanya manusia biasa. pernah kita terfikir, kenapa dan mengapa masalah itu melanda kita?

“ Allah takkan memberi ujian yang tidak boleh diatasi oleh hambaNYA”

pastinya kita dah biasa dan terbiasa dengar ayat ini. benar! Allah itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. adalah mustahil bagi Allah berlaku kejam pada hamba-hambanya.

apih

sedarkah kita, ujian itu tanda DIA masih melihat kita? itu lah tanda kasihNYA. supaya kita sedikitpun tidak melupakan DIA. sungguhnya, DIA amat menyukai rintihan hamba-hambaNYA, yang kembali kepada DIA dalam setiap kesulitan.

JANGAN MENANGISI UJIAN!

“ Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah (AZ Zumar,53)

tiada yang berputus asa dari rahmat Allah kecuali orang-orang kafir.

abc! abc! abc!

ya, abc antara yang menangisi ujian, masa tu terlalu berat abc rasa ujian yang datang. sampai suatu tahap abc seolah-olah tiada iman sebab mempersoalkan, kenapa Allah buat abc macam tu?

astagfirullah. astagfirullah.

disebalik setiap masalah pastinya ada penyelesaian. dan ingat! Allah itu ada, kenapa merasa susah? kenapa merasa payah?

islam itu indah

MENANGISLAH HANYA UNTUK ALLAH

kebelakangan ni, abc sangat diselubungi masalah2 dunia. sampai terpaksa mencari kembali diri. masa tu baru tersedar, betapa abc jauh dari Allah. tapi Allah itu sentiasa ada dekat dengan diri. Astagfirullah!

jiwa remaja pasti tidak pernah terlepas dari masalah cinta. masalah itu masalah DUNIA!! tak pernah habis, tak pernah selesai secara baik. itulah jiwa manusia. rapuh dan goyah.

kenapa perlu menangis untuk manusia lain? menangislah hanya untuk ALLAH.

3181325403_947a18ebb3

Allah itu pemberi kurnia, Allah jua yang memberi nikmat. Allah jua yang memberi kita kesempatan untuk merasa dunia. menangislah bila berbuat dosa, menangislah bila jauh dariNYA.

mungkin bukan mudah menjadi semulia-mulia manusia. tapi cukup sekadar tahu batas dalam setiap benda yang dilakukan.

1. batas dalam percakapan

2. batas dalam pergaulan

3. batas dalam perbuatan

dan lupa batas dalam penulisan =)

2547841308_1b83637bb0_o[1]

++++

bagi yang baru putus cinta, MENANGISLAH HANYA UNTUK ALLAH

1. jangan menangis untuk manusia lain (kekasih)

2. insyaAllah, itu bukan untuk kita.

3. Allah telah tulis diLuh Manfuz, kadak mualak hanya dapat diubah dengan kehendakNYA dan amalan baik kita

4. doalah untuk yang terbaik!

 

2686362693_3311dffbf1

WAALLAHU’ALAM

 

+++

sekiranya ada persoalan atau pembetulan, silalah komen. abc juga masih belajar. insyaAllah perkongsian ini memberikan manfaat untuk kita bersama. mudah-mudahan!

4 comments:

Adlan Solis said...

yup...bila kita berbuat dosa..kita kena kembali ke jalan yang sepatutnyer...manusia tak lari dari melakukan dosa dan kesilapan...saya rasa saya penah melalui apa yang cik abc rasa..apa2 pun, saya setuju dengan "Menangislah Hanya Untuk Allah"...^^

akubersamaCahya said...

adlan solis: =) kita kan cuma insan biasa. moga kita diberikan kekuatan utk menghadapi masa depan. mudah2an, insyaAllah.

cik CT said...

kadang2 penah telintas kt hati,kenapelah allah bg ujian yg sgt besar kt saya...smpaikn x taw nk cri jln penyelesaian,pikir2 blik mungkin tu balasan tuhan tehadp ape yg kita tlah lakukan..berhati2lah idup di dunia ini

akubersamaCahya said...

cik CT; bukan takde jalan penyelesaian. bukan juga balasan. tapi kesedaran. kadang2 jalannya dah ada tapi kita menolak untuk terima jalan tu. =) Allah sayang hamba-hambaNYa.