Sunday, August 7, 2011

kisah puasa: penyakit bulan puasa?

salam ramadhan.

enough with novels and cerpen.

sekarang abc nak stori tentang kisah puasa.

entri ke 6 tentang puasa ^^v

malam ni abc nak cerita or kongsi penyakit-penyakit biasa masa bulan puasa.

memang sinonim sangat dah!

++

sakit 1 : gastrik

gastrik2

yang ni memang tak boleh kata pa.

time bulan tak puasa, bukan maen sehat.

2 3 hari nak puasa, mula lah.

asal_puasa___gastrik

macam kartun kat atas ni ^^v

bagi yang memang ada gastrik, diorang tak mengaduh pun kalau puasa.

sebab diorang tau macam mana nak handle sakit diorang.

betul tak?

yang dok sakit sangat ni, pesakit gastrik tiruan.

kenapa ye?

bukan payah pun nak puasa

budak kechik umor 7 tahun pun boleh puasa, tak gastrik pun =)

+++

sakit 2 : Ulcer

ulcer

yang ini memang banyak.

adik abc pun tengah merana ni. nak tak nak kena puasa.

camne nak tahan sepanjang puasa?

sahur minum air suam banyak-banyak.

selalu mandi dan basahkan bibir dengan tuala basah.

sebab, bila bibir kering, kita akan rasa sangat perit.

cuba lah.

abc tiap-tiap bulan jadi, tapi sekarang dah kurang sikit.

boleh elak tau, caranya

elak berbuka dengan air sejuk or ais.

amalkan banyak air suam, waktu berbuka dan sahur.

insyaAllah.

+++

sakit 3 : overLoad

sengkak

ini masalah penghadaman

makan terlalu banyak

sampai perut takleh proses

lepas tu, mula la payah nak bangun pergi terawih.

analogi bagi kes penyakit ni,

macam kita sumbat baju penuh dalam mesin basuh sampai mesin tak boleh bergerak.

perut kita macam tu lah, tak boleh dah nak proses, overLoad!

yang ni, nak elak satu ja

jaga NAFSU MAKAN anda.

+++

apa lagi ye sakit bulan puasa ni?

1 comment: