Thursday, August 11, 2011

kisah puasa: hantu kena ikat!

salam ramadhan

kali ni entri ke 9 tentang puasa

agak funny sikit la

kisah si kecik abc tu

dia tu tak la kecik mana

dah 11 tahun dah

sebab dia anak manja mama + badan dia kecik

nampak macam 7 tahun

dia pun buat perangai 7 1/2 tahun. erm!

adik abc akan pergi terawih dengan along

abc masih belum berkesempatan sebab jaga mama yang kurang sihat kebelakangan ni.

adik ni akai dia panjang, budak cerdik kan.

usai solat isyak, mula dia merangka pelan untuk tak mau solat terawih, nak balik umah terus.

so dia buat-buat mengantuk teramat.

along pun suruh dia balik. memang dia balik tapi.. berlari..

sedangkan rumah dengan surau, alahai.. dekat sangat2 dah

dalam larian pulang ke rumah, lalu depan rumah pakcik jual ayam golek.

pakcik tu dok bersih ayam.

tegur la dia, “ Dik jangan lari”

dia yang memang takut.. apa lagi

silat langkah seribu la…

tercungap-cungap sampai depan rumah.

apa da…

++

abc pun kata la kat dia,

bulan puasa pun takut, hantu mana da.

 hantu

semua kena ikat.

dia sengih aje la..

abc and mama pun mula mereka cerita sebab tak nak dia buat perangai lagi tak solat terawih.

abc kata, hantu ada cuma kena ikat.

esok, cuba tengok dekat tangki ayaq ( rumah abc dekat dengan tangki air utama)

hantu terhayun-hayun kat situ. dia nak turun takleh sebab kena ikat. dia panggil je adik nanti.

adik.. adikk.. tolong saya..

hantu2 

(cute je ant00)

++

korang rasa adik abc takut tak?

tak?

dia takut. cerita pi tipu ka betul ka.

memang penakut.

kat rumah ni, jangan harap dia nak naek atas rumah

rela ke tibai dengan mama,dari naek atas.

tak paham-tak paham.

+++

 

syaitan di ikat?

hantu4

supaya kita mudah beribadah, yakni beribadah dengan tenang.

insyaAllah, abc akan kupaskan isu ni dengan lebih mendalam

takut juga salah info kan?

Wallahualam.

No comments: