Monday, August 1, 2011

aku dan Autisme.

have you watch “ Sekali Lagi”?

sekali_lagi_movie

in this film, Sam act as Autism’s Boy.

what is actually, autism mean?

lets check it out..

Autisme didefinasikan sebagai kanak-kanak yang berada dalam dunianya sendiri atau menurut Leo Kanner (1943) sebagai individu yang tidak berkeupayaan menyesuaikan diri mereka secara normal dengan persekitaran. Menurut kajian Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) menjelaskan maksud Autisme seperti berikut:

“Autisme adalah satu kekurangan seumur hidup dan menampakkan kesannya dalam masa 30 bulan yang pertama seseorang bayi. Komunikasi antara mereka adalah terbantut dan mereka tidak dapat berhubung dengan secara langsung. Mereka juga mempunyai masalah tingkah laku. Individu autisme mempunyai kelebihan intelek yang luas. Kerap kali mereka menunjukkan kelebihan dalam bidang matematik atau kemahiran makenikal ataupun dalam seni muzik, ‘rote memory’ dan lain-lain”.

(Disediakan oleh Pn. Ainol Azmi bt. Lazim ( Penolong Kanan Pendidikan Khas ) dan Cik Siti Maisarah Bt. Zainal ( AJK Laman Web Pendidikan Khas Larut Matang dan Selama))

+++

dalam filem tersebut, Amran mengalami penyakit autisme selepas mengalami tumor otak, yakni selepas pembedahan membuang tumor tersebut. macam mana penyakit ini boleh berlaku??

Berkaitan dengan fungsi otak, terdapat bukti yang kukuh bahawa ketidakfungsian cereblum, limbic system dan kemungkinan juga temporal lobe dan cortex terjadi kepada individu autisme.

+++

selalunya, penyakit Autisme ni muda terjadi kepada kanak-kanak/bayi baru lahir.

kes-kes, lebih kepada bayi dan kanak2.

anak_autisme_sekolah_khusus

nak tahu lebih banyak tentang autisme

klik sini : Autisme

+++

Sam was so cute in the film and mungkin kat luar jugak.

abc tertunggu-tunggu siapalah bakal permaisuri hati dia. ^^v

macam kita tunggu siapa bakal suami Dato’ Siti dulu.

love comes without giving a sign. <3

love u’ols

No comments:

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders