Wednesday, March 28, 2018

Mini Novel 2018 - Tuan Haji Esmael (T.H.E) - Part 4


T.H.E - PART 4

Part 4

            Ibu yang sedang memasak di dapur mengerling Nur Annisa yang baru melangkah masuk ke ruang dapur bersama-sama dengan Ahmad Aish dan Ahmad Atif. Muka ibu masih masam mencuka sejak kejadian semalam. Nur Ain yang sedang memotong sayur di meja dapur terus bangun dan naik ke atas rumah.

            “Awat dok sembang berdua dengan Tuan Haji dekat pondok tu? Awat dok tunjuk gatai sangat?” Ibu mula bersuara, sinis sekali. Nur Annisa mengeluh perlahan.

            “Nisa duduk situ, Pak cik yang datang teguq. Nisa tak buat apa-apa pun ibu. Tengah cerah. Abah pun dok ada kat luaq tu.” Nur Annisa menjawab dengan teratur. Ibu merengus kasar.

            “Menjawab. Belajaq tinggi sampai pandai nak menjawab dengan aku.” Ibu mula naik suara. Nur Annisa mengeluh lagi.

            “Tak ibu. Nisa minta maaf. Apa salah Nisa sampai ibu marah sangat dengan Nisa.”

            “Dok tanya lagi? Aku pi mana-mana harini semua dok mengata aku ni tak reti ajaq anak. Dok biaq anak dok jauh dok bagi belajaq tinggi, alih-alih dok buat tak tentu hala bila balik kampung. Panas telinga aku ni Nisa.”

            “Nisa belajaq tinggi sebab nak banggakan ibu dengan abah. Nisa nak jadi contoh buat adik-adik. Nisa nak tolong ibu dengan abah. Salah ka ibu? Nisa tak dak buat dosa apa. Fitnah semua tu.”

            “Fitnah apa kalau orang dah nampak? Hang jangan nak tipu aku lagi dah. Aku dah tak percaya apa. Dari dulu lagi hang ni macam-macam. Lepas hang buat taik, hang dah rampas bakal suami kak Ain. Kak Ain tu dah berkorban macam-macam hang tau dak. Senang ja hang balik sini hang buat pasai.” Ibu terus memarahi Nur Annisa. Nur Annisa sudah bermain air mata.

            “Habih tu ibu nak Nisa pi dari sini ka? Macam tu?”

            “Kalau hang paham baguih la. Aku dah penat dengan hang.” Ibu terus naik ke atas. Meninggalkan Nur Annisa yang sudah berendam air mata.

            ‘Kalau itu yang ibu nak.’ Nur Annisa kemudian terus ke biliknya. Baju di dalam almari dikeluarkan dan terus dimasukkan ke dalam beg. Hati Nur Annisa kecewa. Amat kecewa. Tidak sangka ibunya langsung tidak percaya akan dirinya. Kiranya pemergian dia selama dia belajar jauh dari keluarga lebih menggembirakan ibu? Begitu? Sungguh dia kecewa.

            “Hang nak pi mana dengan beg semua ni?” Abah menegur sebaik sahaja Nur Annisa keluar dengan beg bajunya. Abah yang baru pulang dari solat Asar di surau.

            “Nisa nak pi Ipoh. Kawan Nisa kata ada kerja kosong dekat sana.” Ujar Nur Annisa. Ya, sebelum dia membuat keputusan untuk menetap di kampung selama satu tahun, dia telah pun menerima tawaran kerja sementara di Ipoh, Perak. Kawan sebilik di Universiti yang carikan kerja itu untuk dia. Tetapi disebabkan hatinya mahu menetap di kampung, jadi tawaran itu ditolak. Selepas ibu mahu Nur Annisa keluar dari rumah, terus sahaja kawannya dihubungi, mujur sahaja kerja itu masih menunggu dia.

            “Hang dok mengarut apa ni Nisa? Jangan dok buat malu aku.” Suara abah sudah naik satu oktaf.

            “Ini yang terbaik bah. Nisa ni tak ubah macam kambing hitam dalam keluarga kita. Nisa rasa, baik Nisa keluaq dari rumah ni.”

            “Habih tu yang hang setuju nak nikah dengan Tuan Haji dua minggu lagi tu apa dia pulak? Hang ni Nisa jangan dok buat pasai!” Abah sudah merah muka menahan marah. Nur Annisa kembali teringat perbincangannya dengan Tuan Haji Esmael.

            “Tuan Haji layaknya untuk Kak Ain bukan Nisa. Tak pa nanti Nisa cakap sendiri dengan Tuan Haji.” Nur Annisa mahu melangkah pergi, namun abah merentap tangannya, menahan dia dari pergi.

            “Abah tak izin hang keluaq dari rumah ni. Kalau hang betui nak keluaq jugak, hang keluaq malam ni lepas hang nikah dengan Tuan Haji.” Abah terus mengeluarkan telefon dan menghubungi Tuan Haji Esmael. Abah mengatur pernikahan yang dirancang dua minggu lagi ke malam ini. Nur Annisa terpempan. Abah!

            “Apa abang buat ni? Dia nak keluaq biaq pi dekat dia. Yang pi kalut nak bagi nikah dengan Tuan Haji tu pasai apa?” Ibu mula bersuara, sebaik sahaja mereka satu keluarga berkumpul di ruang tamu rumah petang itu.

            “Tuan Haji dah melamaq dia nak buat jadi isteri. Kita dah setuju. Kalau Nisa keluaq rumah, pi mana pun kita tak tau. Macam mana dengan janji kita dengan Tuan Haji? Hang nak kita tambah malu ka?” Abah kembali menyoal ibu yang sudah mencemberut wajah. Nur Annisa menunduk menekur lantai rumah. Seburuk itukah yang telah dia lakukan kepada keluarganya?

            “Ain yang patut kahwin dengan Tuan Haji, bukan Nisa.” Nur Ain mencelah.

            “Betui, itu yang kita rancang dari dulu lagi.” Ibu menambah. Abah menggeleng kepala laju.

            “Dah tak dak jodoh depa dua. Kira beruntung kita ni Hanem, Tuan Haji nak jugak jadi besan kita. Hang pun tau, kita ja beria nak Ain kahwin dengan Tuan Haji tapi Tuan Haji tu tak tau setuju ka tak lagi. Apa-apa pun, malam ni lepas isyak Nisa akan bernikah dengan Tuan Haji. Imam semua aku dah bagitau.” Abah membidas kata-kata Nur Ain dan ibu. Semua yang ada hanya diam dan mendengar sahaja. Keputusan telah abah putuskan, siapa lagi mampu mengubahnya?

            Selepas solat isyak, Nur Annisa duduk bersila di atas sejadah. Masih bertelekung. Baju kurung putih, persalinan nikah yang dihantar oleh pemandu Tuan Haji lewat petang tadi dipandang sepi.

Ya, dia  bersetuju untuk menerima Tuan Haji Esmael kerana saat ini itulah yang terbaik. Jodoh yang baik.Namun jauh dalam hati, ada sesuatu yang menolak yang menyebabkan dia berat hati. Nur Ain. Memikirkan Nur Ain yang langsung tidak bertegur sapa dengan dia menyebabkan dia berat hati.

Masih jelas dalam ingatannya, saat dia menerima keputusan yang cemerlang dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), betapa tegar Nur Ain meremukkan hatinya.

“Aku nak hang keluar dari rumah. Hang pastikan ibu dengan abah hantaq hang pi asrama. Aku meluat nak tengok hang dok rumah ni. Hang ingat tu.” Tanpa sebab yang jelas dan munasabah Nur Ain menghalau Nur Annisa pergi.

Nur Annisa menyentuh lembut persalinan nikahnya. Air matanya menitis di pipi. Mungkin air mata yang terakhir di rumah ini. Tidak mahu membuang masa Nur Annisa bingkas bangun dan bersiap. Bersiap sedia menjadi isteri kepada Tuan Haji Esmael.

            “Kenapa tergesa-gesa?” Soal Tuan Haji Esmael selepas selamat mereka dinikahkan. Nur Annisa sekadar menggeleng kepala. Tuan Haji Esmael sekadar mengeluh perlahan. Orang kampung mula membuat cerita. Ada sahaja mulut yang mahu mengata. Ada juga yang sampai sanggup ke rumah Tuan Haji Esmael semata-mata mahu menyampai cerita yang entah dari mana asalnya.

            “Tekak sakit lagi ka?” Tuan Haji Esmael memancing Nur Annisa untuk membuka suara. Nur Annisa memandang Tuan Haji Esmael dengan pandangan yang kabur dengan air mata. Tuan Haji Esmael sudah cuak.

            “Lah… toksah dok menangis la. Sat gi orang kata saya buat apa dekat Annisa.” Tuan Haji Esmael gelabah. Nur Annisa mencebik, air mata yang mula mengalir di sapu dengan belakang tangan.

            Sebaik sahaja tetamu semua beransur pulang. Giliran Tuan Haji Esmael untuk meminta izin untuk pulang ke rumah dan membawa Nur Annisa bersama-sama dengannya.

            “Cik Man. Saya bawa Annisa balik rumah saya ya. Cik Man jangan kisahkan orang kata apa. Kita tau apa yang betui apa yang salah. Pekakkan saja. inshaAllah saya akan jaga Annisa sebagaimana Cik Man jaga dia.” Tuan Haji Esmael memeluk erat tubuh abah. Abah menepuk belakang Tuan Haji Esmael perlahan. Air mata abah yang mengalir cepat-cepat abah kesat dengan tangannya.

            “Abah serah Nisa dekat Tuan Haji ya. Baik buruk dia, abah harap Tuan Haji terima. Kalau sampai satu masa Tuan Haji rasa Nisa ni hanya menjadi beban, hantaq balik elok-elok dekat abah ya.” Pesan abah, pesanan yang membuatkan Nur Annisa yang tadi sudah berjanji kepada dirinya tidak lagi mahu menangis, kini kembali berendam air mata.

            “Nisa minta abah dengan ibu halalkan makan minum Nisa. Halalkan semua yang abah dengan ibu bagi dekat Nisa sepanjang Nisa belajaq. Terima kasih ibu lahirkan dan besarkan Nisa. Maafkan Nisa ibu.” Tangan abah dicapai dan dicium. Saat ingin mencapai tangan ibu, ibu terus melangkah pergi. Ibu langsung tidak bersuara mahu pun memandang Nur Annisa. Nur Annisa terluka.

            “Biaqlah. Nanti Nisa balik sini selalu ya. Bukan jauh pun rumah kita.” Pesan abah sebelum Nur Annisa masuk ke perut kereta. Nur Annisa melambai tangan ke arah keluarganya. Hanya ada abah, Nur Alia, Nur Aishah dan Ahmad Aish serta Ahmad Atif. Ibu dengan Nur Ain langsung tidak menampakkan muka. Nur Ameena masih belum tahu cerita.

            “Kenapa tergesa-gesa? Maaf kalau asyik tanya soalan yang sama.” Tuan Haji Esmael menyoal lagi di dalam kereta, soalan yang sama. Nur Annisa menyapu pipinya yang basah dengan air mata. Bibir terukir senyuman tawar.

            “Awat? Pak cik percaya orang kampung kata pasai saya tu ka?” Nur Annisa menebak. Telinganya pedih mendengar tuduhan dan fitnah yang dilemparkan kepadanya. Hanya kerana abah mengatur pernikahan mereka secara tiba-tiba.

            “Saya pun manusia biasa Annisa. Saya nak tau saja. Bagi senang hati saya.” Tuan Haji Esmael sudah bersuara tegas. Mungkin terkesan dengan kata-kata Nur Annisa.

            “Kalau saya kata hat depa kata semua tu betui. Pak cik nak buat apa?” Nur Annisa membalas dengan sinis. Hatinya sendiri terluka dengan semua tohmahan itu. Dia juga tahu Tuan Haji Esmael sudah ragu-ragu dengan dirinya. Tuan Haji Esmael beristighfar panjang.

            “Saya tak percaya. Saya tau Annisa orang yang macam mana.” Masih tegas dan tenang. Nur Annisa tersenyum lagi, masih tawar.

            “Kalau tak percaya kenapa dok tanya? Kalau tak rasa ragu mesti tak tanya. Tak apalah. Terpulang. Lepas ni kalau nak buang saya pun saya terima.” Nur Annisa membalas, berjauh hati. Tuan Haji Esmael menarik nafas panjang.

            “Bukan macam tu. Saya cuma tanya. Bila saya tanya abah, abah kata kena cepat ja. Risau juga saya pasai apa.” Tuan Haji Esmael berjeda. Menyusun ayat agar Nur Annisa tidak terluka.

            “Kalut nak menikah sampai orang kampung kata saya ni dah mengandung. Kan? Saya tau pasai Cik Hussin pi rumah pak cik habaq saya ni dah mengandung dan tengah cari pak sanggup. Betui dak?” Nur Annisa mencelah saat Tuan Haji Esmael mahu menyambung kata. Tuan Haji Esmael menelan liur.

            “Tak apalah pak cik. Sedangkan ibu pun buang saya, tak heran kalau suami saya pun buang saya. Mana ada lelaki yang nak jadi pak sanggup, Omar pun nak kahwin anak dara.” Nur Annisa sudah seakan mati rasa.

            “Istighfar Annisa. Cerita betul-betul dekat saya, apa yang jadi sebenaqnya.” Tuan Haji Esmael yang sedang memandu cuba memujuk hati Nur Annisa. Jauh benar yang difikirkan Nur Annisa.

            “Ibu sebenaqnya nak kak Ain yang kahwin dengan Pak cik, bukan saya. Bila Pak cik kata nak kahwin dengan saya ibu marah. Kak Ain pun. Ibu suruh saya keluaq dari rumah. Macam yang saya selalu buat. Pergi jauh dari depa semua. Jadi, saya nak keluaq kalau itu yang gembirakan hati ibu. Abah tak bagi, abah kata saya boleh keluaq tapi sebagai isteri pak cik.” Nur Annisa teresak-esak menangis. Tangannya menekup wajahnya.

Tuan Haji Esmael mengangguk perlahan. Hati dia juga terasa sayu mendengar cerita itu. Tegarnya mak cik Hanem menghalau Nur Annisa hanya kerana bukan Ain menjadi pilihan dia. Tuan Haji Esmael menggosok belakang tubuh Nur Annisa memujuk isterinya dari terus menangis.

“Saya tau pak cik pun ragu-ragu kan. Terima kasih sebab tetap datang dan terima saya jadi isteri. Terima kasih.” Nur Annisa memandang Tuan Haji Esmael. Hanya senyuman dan anggukan yang diberikan.

‘Kalau Annisa tahu betapa gembiranya hati saya malam ni. Terasa penuh saat ijab dan qabul dilafazkan. Terasa bahagia saat Nur Annisa mencium tangan saya. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa saya cintakan Nur Annisa.’ Hati Tuan Haji Esmael berbisik sendiri. Senyumannya terukir, lebar dan kian lebar saat Nur Annisa memeluk lengannya sepanjang perjalanan itu.

‘Terima kasih Tuan Haji Esmael. Terima kasih kerana jadi wira buat Nur Annisa kedua kalinya. Terima kasih. Nisa akan bahagiakan Tuan Haji. Nisa janji.’ Nur Annisa berjanji dalam hati, sambil tangannya mengeratkan lagi pelukan.

to be continue next 2 weeks.
sorry! abc balik kampung dulu.

Mini Novel 2018: Tuan Haji Esmael (T.H.E) - Part 3

ENTRI KE 3 UNTUK THE.
maaf ya, abc guna loghat utara. memang rancang dari awal nak guna loghat kedah dalam cerita ni, tapi dua part awal terlupa dan ada sikit-sikit ja. part 3 dan seterusnya akan banyak. harap faham. tak faham tanya kat box komen tau. 


T.H.E - PART 3

Part 3

Nur Annisa termenung jauh. Pancing yang dipacakkan ke tanah dibiarkan sahaja. Langsung tidak tertarik lagi untuk memancing. Kejadian yang berlaku semalam memenatkan kepalanya untuk berfikir.

“Kak Nisa, ikan tarik tu.” Ahmad Atif terus berlari mengambil pancing Nur Annisa yang mengena. Nur Annisa hanya memandang tiada berperasaan. Dia kemudian bangun dan berlalu ke pondok kecil di tepi sawah itu. Ahmad Atif hanya menggeleng kepala. Ahmad Aish yang memancing di tengah sawah padi itu hanya memandang kehairanan.

“Kenapa tak mengail?” Suara itu mengejutkan Nur Annisa yang sedang termenung jauh. Nur Annisa pantas memandang ke arah suara yang menyoal. Dia buat apa dekat sini?

“Assalamualaikum Tuan Haji.” Ahmad Atif berbahasa sebelum melangkah ke arah Ahmad Aish di tengah sawah.

“Waalaikummussalam. Hati-hati mengail dekat tengah tu.” Sempat lagi Tuan Haji Esmael berpesan sebelum melabuh duduk di batang kelapa yang sudah ditebang dan dijadikan bangku.

“Annisa okay ke? Saya tengok dari jauh macam termenung jauh sangat ja.” Nur Annisa sekadar mengangguk kepala. Kakinya menguis-nguis ranting-ranting pokok di tanah. Tuan Haji Esmael tersenyum melihat tingkah Nur Annisa.

“Masih dok pikir pasai hal semalam ka?” Tuan Haji Esmael menyoal lagi. Nur Annisa mengangguk lagi. Masih tidak bersuara.

“Terok sangat pikir noh, sampai sakit tekak. Sora pun tak dengaq.” Tuan Haji Esmael cuba menceriakan suasana. Nur Annisa menjeling sekilas sebelum mengeluh perlahan.

“Tak baik mengeluh Annisa. Cuba cerita dekat saya apa yang dok pikir sangat tu?” Tuan Haji Esmael bersuara lagi. Mengajak Nur Annisa untuk berkongsi.

“Bukan saja-saja nak mengeluh. Penat. Saya balik kampung sebab hati saya kata dok kejap dekat kampung ni walaupun saya sebenaqnya tak mau langsung duduk lama-lama. Tak sangka akan jadi hal buruk macam ni. Entahlah. Jodoh kita la kut noh.” Nur Annisa mula bersuara. Ayat yang akhir itu mengukirkan senyuman di bibir Tuan Haji Esmael.

“Kalau dah terima jodoh kita, awat yang dok pikir terok-terok lagi?” Nur Annisa memandang lelaki yang 17 tahun lebih tua daripadanya. Masih kacak. Sentiasa menawan dengan senyuman manis. ‘Apa hang melalut ni Nisa?’ soal hati Nur Annisa mematikan lamunannya.

“Kenapa Omar fitnah saya? Kenapa ibu abah percaya? Kenapa kak Ain sanggup kata saya macam-macam? Yang paling teruk saya rasa abah tampaq saya dan hampir nak pijak saya sebab hal yang muhong semua tu. Sakit. Sakit sangat.” Nur Annisa mengesat air mata yang mula mengalir di pipi. Tuan Haji Esmael mengangguk kepala, memahami apa yang Nur Annisa rasai. Dia saksi semua yang berlaku kepada Nur Annisa semalam.


“Saya ada semalam. Saya dengaq dan nampak semuanya. Saya pun tak tahu nak cakap apa, saya tak tahu apa yang ada dalam hati ibu dengan abah Annisa. Tapi hal Omar tu, saya rasa dia memang dah lama suka dekat Annisa kan?”

“Ya, dia ada masuk meminang saya tahun lepas. Saya tolak. Bukan tak tau dia macam mana. Kalau jadi suami, buat merana ja.” Nur Annisa mengepal penumbuk apabila bercakap tentang Omar. Omar sudah tergila-gilakan Nur Annisa sejak dari sekolah rendah. Nur Annisa memang tidak layan, langsung tidak diendahkan lelaki bernama Omar itu.

“Tak baiklah. Mungkin sekarang dia macam tu, esok-esok mungkin lebih baik.” Tuan Haji Esmael menasihat. Tidak suka berkata buruk tentang orang lain.

“Awat? Pak cik nak saya kahwin dengan dia pulak ka? Tak jadi nak kahwin dengan saya? Pak cik mesti dah menyesai cakap nak kahwin dengan saya semalam kan? Takpa saya faham. Orang fitnah saya macam-macam. Saya ni buruk sangat untuk jadi isteri kepada sesiapa, apatah lagi isteri Tuan Haji Esmael. Saya rela aih jadi andartu dari jadi isteri Omar.” Nur Annisa meluah rasa dalam senafas. Tuan Haji Esmael sudah tergaru-garu kepala.

“Dak aih. Annisa dah salah faham ni. Saya nak kahwin dengan Annisa. Tak dak menyesai apa aih. Tak sabaq lagi adalah.” Nur Annisa mencebik.

“Gatai aih Pak cik.” Balas Nur Annisa sebaik mendengar kata-kata akhir Tuan Haji Esmael. Tuan Haji Esmael ketawa.

“Saya tak suka cakap buruk orang, Annisa. Ya , semua orang tau Omar tu budak dia lagu mana. Tapi siapalah kita nak cakap tentang orang lain. Kita pun tak tau kita nanti ke depan macam mana. Betul tak?” Tuan Haji Esmael menjelaskan duduk perkara yang sebenar yang ingin dia sampaikan.

“Baik sangat Pak cik ni. Saya bukan nak burukkan dia tapi dia fitnah saya berzina dengan dia. Oh please! Saya pun ada taste okay. Hat depa pun percaya, pelik betui. Kalau saya nak dekat Omar tu mestilah saya dah terima lama pinangan dia dulu. Geram betui.” Nur Annisa mengetap giginya menahan marah.

“Ujian buat Annisa. Sabaq ja lah.”

“Sabaq dah ni. Kalau tak sabaq dah pecah muka Omar tu saya kerja kan. Sia-sia saya masuk kelab Judo kalau tak guna.”

“Awat ganas sangat. Risau saya.”

“Awat Pak cik nak risau pulak?”

“Takut malam pertama mata dah lebam.”

“Sungguh noh, pak aji ni gatai.” Nur Annisa membidas, namun Tuan Haji Esmael hanya ketawa.

“Cik Man ada tanya saya bila nak langsung. Sebab tu saya datang nak tanya Annisa sendiri. Bila?” Tuan Haji Esmael mula bicara perkara yang ingin dibincangkan. Nur Annisa menghela nafas perlahan.

“Saya sebenarnya langsung tak fikir nak kahwin dalam masa terdekat. Kalau kita bertunang saja dulu boleh?” Permintaan yang membuatkan Tuan Haji Esmael terdiam. Hanya kepala diangguk-anggukan. Keadaaan sunyi buat seketika.

“Annisa tentu pernah dengaq pasai saya kan…” Tuan Haji Esmael berjeda sebelum meneruskan kata-kata.

“Saya kalau boleh tak mau bertunang. Nikah terus. Cukuplah lima kali saya bertunang dengan lima orang berbeza. Saya tak mau ada yang ke enam.”

“Saya baru 22 tahun.” Ujar Nur Annisa, mahu Tuan Haji Esmael memahami kehendaknya.

“Saya tau, Annisa muda banyak dari saya. Habih tu, Annisa nak kahwin dengan saya waktu saya umur berapa?” Tuan Haji Esmael cuba bergurau. Gurauan yang menjadi apabila Nur Annisa mengukir senyuman.

“Betui juga. Pak cik takdaklah tua mana. 40 kan? Sedang elok. Saya pun tak adalah rasa berat nak terima Pak cik jadi suami saya. Cumanya, saya baru daftar nak sambung mengaji lagi, sebab tu berat sikit nak nikah cepat-cepat ni.” Nur Annisa menjelaskan.

“Kira Annisa terima saya jadi suami seikhlasnya?”

“Abah suka sangat dengan Tuan Haji Esmael, ibu pun. Cuma ibu nak Pak cik jadi suami kak Ain, bukan saya.” Nur Annisa berjeda.

“Tapi dari saya kena kahwin dengan entah sesiapa, baik saya terima lamaran express Tuan Haji Esmael. Betui dak?” Jawapan yang menyenangkan.

“Betui sangat.” Tuan Haji Esmael memberikan dua ibu jari tanda bagus. Nur Annisa ketawa.

“Pasai tarikh tu, bila Pak cik rasa okay dan baik?”

“Dua minggu lagi. Boleh?” Nur Annisa mencongak tarikh sebelum mengangguk kepala tanda setuju.

“Nanti saya habaq dekat abah. Tapi saya nak bagitau siap-siap dekat Pak cik.”

“Apa dia?”

“Saya ni memang belajaq tinggi. Nampak macam cerdik sikitlah, tapi sebenaqnya banyak sangat benda saya tak tau. Terutamanya masak.” Nur Annisa membuat riak muka serba salah. Comel!

“Takpa. Saya boleh masak.”

“Saya tak reti hal-hal urus rumah ni.”

“Tak apa saya boleh uruskan.”

“Kira saya boleh goyang kaki ja la noh.” Nur Annisa ketawa. Sudah semua yang dia tidak tahu Tuan Haji Esmael boleh lakukan. Apa yang dia nak buat?

            Tuan Haji Esmael tersenyum. Hatinya senang melihat Nur Annisa kembali ceria. Kalau tidak muka sudah sama buruk dengan zink pondok yang mereka berteduh. Buruk!

            “Patut orang kampung berkenan dengan Pak cik.”

            “Pasai pa cakap lagutu?”

            “Pak cik punya senyuman manaihhhh, melecih! Bergetaq habih tulang rusuk.”

            “Hah?” Tuan Haji Esmael tidak faham. Berkerut keningnya dengan ayat yang dituturkan Nur Annisa. Nur Annisa ketawa lagi, besar jarak umur mereka, mana mungkin Tuan Haji Esmael faham dengan istilah orang muda sekarang!

            “Kak Nisa jom balik.” Ahmad Atif dan Ahmad Aish sudah pun berdiri di depan pondok bersama-sama kail dan hasil tangkapan mereka. Nur Annisa turun dari pondok dan memakai seliparnya.

            “Saya balik dulu Tuan Haji. Nanti apa-apa Tuan Haji bincang dengan abah ya. Saya okay ja.” Ujar Nur Annisa sebelum melangkah menyaingi adik-adiknya di depan. Tuan Haji Esmael memandang langkah Nur Annisa sehingga hilang dari pandangan matanya. Bibirnya terukir senyuman. Hatinya berbunga. Kiranya pilihan yang dibuat benar belaka. Alhamdulillah.

to be continue ...
komen ya!



Tuesday, March 27, 2018

Mini Novel 2018: Tuan Haji Esmael - Part 2

TUAN HAJI ESMAEL (T.H.E)

Part 2

Dari kejauhan kelihatan Nur Annisa dengan kailnya. Sesekali diperbetulkan umpan. Cubaan demi cubaan, umpannya belum mengena. Jam sudah menunjukkan jam 9.50 pagi. Teringat janjinya dengan ibu dan abah. Nur Annisa mengemas barang-barang. Batang pancingnya diangkat dari air. Tiada rezeki. Baru sahaja hendak mengayuh basikal pulang, ada tangan yang menarik basikalnya dari belakang, mujur sahaja dapat dikawal basikalnya kalau tidak pasti akan terjatuh.

“Kau nak apa Omar?” marah Nur Annisa. Omar, kutu rayau a.k.a samseng kampung. Sudah lama menyimpan rasa terhadap Nur Annisa tetapi tiada balasan.

“Aku nak kau la. Rindu sangat dengan awek aku ni. Dah lama tak nampak muka cantik kau.” Omar mula mendekati dan mahu memegang bahu Nur Annisa.

“Kau gila ke hah?! Kau jangan sampai aku tumbuk muka kau.” Nur Annisa berang. Omar sudah melampau.

“Memang aku gila, aku gilakan kau Nisa. Dah lama aku tunggu saat-saat macam ni. Berdua-duaan dengan kau.” Omar semakin berani, mula menyentuh tangan dan muka Nur Annisa. Nur Annisa melepaskan basikal yang sedari tadi dipegangnya.

“Kau jangan cari pasal dengan aku, aku jerit baru kau tau.” Nur Annisa mula memerhati sekelilingnya. Kenapalah tidak disedarinya kawasan itu sunyi sepi. Nur Annisa mula berdoa dalam hati, moga-moga ada yang menghampiri mereka, Omar di depannya sangat menakutkan.

“Tiada siapa-siapa kat sini, kalau ada senang la. Aku dengan kau, kahwin free.” Omar ketawa besar, ketawa penuh dengan kejahatan. Nur Annisa sudah buntu. Omar tidak membuang masa, sudah lama Nur Annisa diidam-idamkannya. Omar meluak-luak marah apabila teringatkan pinangannya yang ditolak oleh Nur Annisa tahun lepas.

“Kau lepaskan aku! Tolong!” Nur Annisa mulai menjerit apabila Omar mula memeluk dirinya. Meronta-ronta Nur Annisa apabila Omar mula bertindak lebih jauh.

“Kau lepaskan aku! Omar kau jangan gila!” Nur Annisa berusaha melepaskan diri. Omar sudah hilang waras. Makin Nur Annisa melawan semakin dia naik gila.

“Hoi! Korang buat apa?!” Suara yang entah dari mana menjerkah. Jerkahan itu membuatkan Omar cepat sahaja melepaskan Nur Annisa daripada pelukkannya.

“Cik Hussin, tolong Nisa.” Nur Annisa melarikan diri ke arah sekumpulan lelaki yang amat dikenalinya. Orang-orang surau dan pak Imam.

“Tolong kamu apa? Aku dapat laporan ada orang buat maksiat dekat sini sebab tu kami semua ni datang.” Marah Pak Cik Hussin. Imam menggeleng kepala.

“Apa kamu buat ni Omar, Nisa?” suara Imam. Nur Annisa kaget.

“Nisa memancing dekat sini, Omar datang nak buat bukan-bukan dekat Nisa.” Nur Annisa mula membela diri, menceritakan hal sebenar setelah mendapati mereka yang datang itu mencurigai dirinya.

“Sayang sampai hati awak cakap macam tu. Kita sama-sama sukakan?” Omar pula buat hal. Nur Annisa berang. Panas sudah mukanya, marah dan malu.

“Kau gila omar! Kalau aku suka kau aku tak tolak la pinangan kau tu. Gila!” Marah Nur Annisa.

“Sudah-sudah. Kita balik rumah kamu Nur Annisa. Bincang di rumah.” Imam bersuara. Semua bersetuju dan mula membawa haluan ke rumah Cik Man, rumah abah Nur Annisa.

“Saya tak salah!” Tempik Nur Annisa setelah semua yang ada ketika itu mahu satukan dia dan Omar. Gila!

“Nisa!” Jerkah abah.

“Nisa tak salah abah, Nisa hampir-hampir jadi mangsa Omar. Sekarang semua tuduh Nisa berzina dengan dia dan sekarang nak suruh Nisa kahwin dengan dia?” Ujar Nur Annisa, bengang.

“Kalau kamu tak salah, kenapa ada yang laporkan dekat kami tentang kamu berdua?” Pak Cik Hussin menambah lagi.

“Siapa? Siapa yang laporkan tu?” Nur Annisa menyoal. Kemarahannya tidak dapat dibendung lagi. Bagi dia apa nak jadi, jadilah asalkan dia tak kena kahwin dengan Omar.

“Siapa yang lapor tu tak penting, yang penting maruah kamu tu Nisa!” Abah bersuara lagi.

“Tak penting? Penting abah, demi maruah Nisa yang semua orang tengah pijak-pijak sekarang, Nisa berani junjung al-Quran yang Nisa tak bersalah. Allah saksi Nisa.” Ujar Nur Annisa tegas. Semua yang berada di rumah Cik Man sudah berbisik sesama sendiri.

“Jadi macam mana sekarang ni?” Ujar ibu. Sedari tadi diam seribu bahasa, diam tidak marah pun tidak. Tapi ibu langsung tidak memandang wajah Nur Annisa.

“Saksi ada, cukup membuktikan yang mereka berdua ni berdua-duaan dekat hujung bendang tu. Tapi saya lihat pun macam Annisa sedang membela diri dia. Annisa kata dia tak bersalah, Omar ni pulak kata yang lain. Omar ni saya pun kurang percaya. Saya serahkan dekat Cik Man, ini anak Cik Man, soal keluarga Cik Man.” Imam tidak mahu memaksa, Nur Annisa bersungguh-sungguh menafikan. Siapa sahaja yang tidak kenal dengan Omar, ada sahaja yang dibuatnya sehingga menyusahkan orang lain.

“Elok kahwinkan sahaja, esok lusa membuncit siapa nak tanggung.” Pak Cik Hussin menambah-nambah. Nur Annisa naik berang. Kalau ikutkan fikiran yang tak waras, sudah ditampar-tampar mulut orang tua itu.

“Cik Hussin jangan fitnah saya, takkan membuncitlah sebab saya masih kenal halal haram, mana dosa dan mana pahala. Saya takut lagi dengan Allah. Jangan cuba tegakkan benda yang salah!” Nur Annisa membela dirinya. Dari awal sehingga kini. Biarlah bertahun sekali pun, dia akan membela dirinya.

“Aku pun tak hadaplah nak kahwin dengan kau. Ingat kau bagus sangat ke? Jangan ingat orang tak tahu apa kau buat kat bandar. Entah-entah selama ni pergi belajar ke cari jantan!” Omar yang berang apabila rancangannya gagal, mula mereka-reka cerita. Ibu dan abah yang mendengar kata-kata itu mula panas telinga. Nur Annisa mengetap giginya, fitnah lagi!

“Apa yang Nisa buat dekat bandar? Kau jangan nak fitnah anak aku!” Abah sudah naik berang. Satu persatu hal timbul, belum selesai satu Omar sudah menambah lagi.

“Cik Man percaya sangat anak Cik Man yang konon pandai sangat ni. Kalau Cik Man nak tau, Annisa ni pakwe dia mat rempit dekat bandar tu, sebab tu dia tak nak balik kampung ni. Semua orang dah tau Annisa ni dah rosak, dah kena tebuk!” Omar menabur fitnah. Nur Annisa terkesima. Laju sahaja dia melangkah menghampir Omar, mahu ditampar-tampar muka lelaki itu sampai pecah! Baru sahaja beberapa langkah tangannya direntap ibu.

“Betul ke Nisa apa Omar cakap tu?” Jerkah ibu. Nur Annisa bingung, takkan ibu percaya?

“Tipu ibu, Nisa tak buat semua tu. Ibu tahukan Nisa kerja, Nisa belajar. Takkan ibu percaya dengan apa yang Omar katakana tu?” Nur Annisa membela diri.

“Cakap betul-betul dengan ibu Nisa, betul Nisa tak buat semua tu?” Ibu menyoal lagi. Nur Annisa mengangguk laju, air mata sudah membasahi pipi.

“Haaa, kan dulu Ain dah cakap ibu, ibu tak nak percaya. Sekarang orang lain pun dah tahu cerita.” Entah dari mana Nur Ain, kakak Nur Annisa menyampuk. Tak kurang sesaat, pipi Nur Annisa ditampar kuat.

“Abah???” Nur Annisa terjelepok jatuh ke lantai rumah.

“Aku jaga kau, aku bela kau, ini yang kau balas dekat aku?” abah naik berang. Mahu dipukul lagi Nur Annisa namun Tuan Haji Esmael yang turut libatkan diri dalam perbincangan sejak awal tadi menahan.

“Sudah Cik Man, bukan ini caranya. Nur Annisa bukan macam tu. Kita siasat betul-betul. Cari bukti. Sekadar cakap, fitnah jadinya.” Tuan Haji Esmael cuba menenangkan abah.

“Demi Allah, Nisa tak buat semua tu. Nisa sayang ibu dan abah, takkan Nisa nak malukan keluarga kita. Demi Allah, Nisa tak buat.” Nur Annisa terus membela diri. Atas dendam apa Kak Ain sanggup berdusta sebegitu. Atas amarah apa, sanggup berkomplot dengan Omar yang tak guna tu? Nur Annisa berbisik sendiri.

“Macam ni lah, kita semua balik dahulu. Biar Cik Man dan keluarga bincangkan hal ni.” Imam Ahmad mula bersuara. Ini hal maruah seorang gadis dan juga maruah sebuah keluarga. Baik buruk, biar mereka sahaja yang tentukan. Orang lain cuma akan memburukkan lagi keadaaan dan jika ada yang hasad dengki pastinya waktu begini akan dinikmati mereka.

“Aku tak kira, Omar aku nak kau kahwin dengan Nisa, malam ni jugak!” Ujar abah, tegas.

“Abah!” Nur Annisa sudah habis kata, sedar ibu dan abah sudah termakan kata-kata Omar dan kak Ain.

“Cik Man simpanlah anak Cik Man tu. Biar membusuk. Jahat-jahat aku ni, aku cari perempuan yang masih dara.” Omar menyindir menambah bara ke atas api yang sudah pun marak. Abah terkesima, mukanya merah menyala. Ibu juga namun sudah tiada kata-kata, yang ada hanya air mata. Kak Ain memandang Nur Annisa dengan senyuman sinis dan penuh makna. Adik beradik yang lain hanya membisu, ada yang turut menangis sama.

Semua orang beransur pulang sebagaimana yang disuarakan Imam Ahmad, namun pulang dengan banyak cerita. Cerita yang akan dicanang seluruh pelusuk kampung. Ibu sudah hilang bersama-sama Kak Ain.

“Kamu dah malukan aku!” Tempik abah. Kakinya cepat sahaja mahu memijak Nur Annisa yang sedari tadi masih terduduk di lantai.

“Allahuakbar, Cik Man. Mengucap, Istighfar banyak-banyak.” Tuan Haji Esmael yang baru sahaja hendak pulang terpandang akan tindakan abah kepada Nur Annisa. Nur Alia dan Nur Aishah cepat-cepat memeluk kakak mereka.

“Allah…Allah…”Luluh sahaja suara abah. Seketika kemudian abah terduduk dekat sahaja dengan Nur Annisa. Tuan Haji Esmael memeluk erat orang tua itu.

“Nisa tak buat abah. Nisa jaga diri Nisa. Demi Allah.” Nur Annisa bersuara dengan esakkan kecil. Nur Alia dan Nur Aishah juga mengatakan yang sama, mereka percaya. Nur Annisa kakak yang paling rapat dengan mereka, adik-adik berbanding Nur Ameena dan Nur Ain.

“Kalau kamu tak buat sekalipun Nisa, siapa nak percaya?” Abah bersuara lirih.

“Abah percaya sudah cukup buat Nisa.”

“Habis,mulut orang kampung? Kamu perempuan Nisa. Siapa nakkan kamu kalau cerita ni heboh esok?”

“Nisa tak kisah semua tu abah, asal keluarga Nisa percayakan Nisa.”

“Dari dulu sampai sekarang, kamu cuma fikir diri kamu saja. Kamu ada fikir, mana ibu dengan abah nak letak muka kami? Kamu tak nak kahwin kamu punya pasal, kamu ada fikir kakak kamu, adik-adik kamu?” Ibu yang entah dari mana datang mula bersuara keras.

“Tapi ibu, Nisa tak buat.”

“Kamu buktikan.” Nur Annisa buntu.

“Kamu kahwin dengan Omar, esok ibu akan jumpa mak ayah Omar.” Ibu sudah membuat keputusan.

“Nisa tak nak!” Nur Annisa membantah.

“Habis kamu nak kahwin dengan siapa? Tak ada siapa akan nak kamu yang entah suci atau tak!” tempik ibu.

“Ibu tak percaya Nisa?”

“Aku nak kamu buktikan, baru aku percaya.”

“Kenapa mesti kahwin?” Soal Nisa.

“Dah itu aje jalan nak tutup mulut orang kampung.”

“Nisa tak nak.” Nur Annisa membantah. Gila! Aku tak salah!

“Kamu boleh tak sekali fikir ibu dengan abah yang jaga kamu dari kamu kecik? Boleh tak sekali ni kamu jangan fikir diri kamu saja?!” jerkah kak Ain tiba-tiba.

“Nisa tak buat, sebab tu Nisa tak nak. Memperjudikan diri Nisa untuk kahwin dengan Omar yang jelas tak ada masa depan.” Bantah Nisa. Bengang juga dengan kak Ain yang banyak menyokong kata-kata Omar sebentar tadi.

“Habis kamu rela conteng arang muka ibu dengan abah? Dasar anak tak kenang budi.” Bidas kak Ain. Nur Annisa terkedu. Sampai begitu sekali bencinya kak Ain terhadap dirinya.

“Sudahlah, kamu bising-bising tak jadi apa.” Abah mengawal keadaan.

“Habis tu bang, esok ni mesti semua orang mengata kita. Nur Ameena baru nak kahwin 2 bulan lagi. Abang rasa bakal besan kita tak akan rasa apa-apa ke dengan hal ni?” Ibu menambah lagi. Nur Annisa memejam mata, berat sungguh hati ibu untuk percaya dengan dia.

“Aku tengah fikir la ni. Aku pun kalau boleh elak memang nak elak Omar jadi menantu aku. Nur Annisa ni anak aku, takkan aku nak serah dia ke mulut buaya.” Ujar abah, sedikit melegakan hati Nur Annisa.

“Siapa lagi nak ke dia ni bang? Buaya tu yang dia cari, buaya tu la layak untuk dia.” Sinis sahaja kata-kata ibu.

“Ibu… sampai hati ibu.” Nur Annisa melirih.

“Kalau Cik Man setuju, boleh saya pinang Nur Annisa untuk jadi isteri saya?” Mereka semua hampir terlupa yang Tuan Haji Esmael masih bersama mereka. Terkedu semua orang mendengar cadangan yang disuarakan Tuan Haji Esmael.

“Ya Allah, Tuan Haji. Betul ni Tuan Haji? Allahuakbar.” Abah yang masih tidak percaya, laju sahaja memeluk tubuh Tuan Haji Esmael.

“Betul. Saya nak pinang Nur Annisa menjadi isteri saya. Boleh Nur Annisa?” Nur Annisa tika itu sudah kelu lidahnya. Nak ditolak, dibantah namun suaranya seakan-akan hilang.

“Siapalah yang tak setuju Tuan Haji… terima kasih Tuan Haji.” Abah setuju 100%. Tuan Haji memang lelaki yang selalu dipujinya. Setiap masa.

“Tapi bang, abang lupa ke?” Ibu memberi isyarat mata. Ibu resah, begitu juga kak Ain.

“Apa lagi Limah? Allah dah tolong kita.” Abah kembali ceria dari wajah yang kusut semenjak mendapat berita buruk petang tadi.

“Tapi Cik Man, Nur Annisa setuju ke?” Tuan Haji Esmael menyoal, matanya terus sahaja memandang Nur Annisa yang masih berendam air mata.

“Nisa kena setuju. Ni pilihan yang terbaik.” Abah memberi kata putus. Tuan Haji hanya mengangguk dan tersenyum. Ibu merengus kasar, ditarik tangan kak Ain masuk ke dapur.



to be continue...
komen di bawah ya.
much love readers!