Sunday, April 10, 2011

belajarlah dari alam~~

 

sekadar pengisian untuk hati… akal yang cerdik bermula dari hati yang tenang.. dan hatikan tenang dengan hanya mengingati Allah.. bagaimana untuk mengingati Allah? lihatlah alam ciptaannya.. insyaAllah..

POHON KURMA:

  1. jadilah seperti pohon kurma, tinggi cita2nya,kebal dari penyakut, pabila dilemparkan batu, ia membalas dengan buah kurmanya.
  2. jauh dari kejelekan dan tinggi tidakkan terjangkau oleh kejahatan, bila dilemparkan batu, ia menggugurkan buahnya, sentiasa hijau, baik dimusim dingin mahupun panas, lagi banyak manfaatnya.

 

LEBAH:

  1. jadilah seperti lebah ia selalu hingap dibunga2 yang semerbak dan ranting2 yang segar.
  2. jadilah seperti lebah, makan dari yang baik dan mengeluarkan yang baik, bila hingap diranting, ia tidak mematahkannya, menghisap sari bunga tanpa menyengatnya, mengeluarkan madu tanpa menyengat, terbang dengan membawa kecintaan dan hinggap dengan membawa kasih sayang, mempunyai suara dengungan bagaikan ungkapan kepuasan, seakan2 ia bagaikan malaikat yang ada dilangit turun ke bumi dari alam yang kekal.

 

KUPU-KUPU:

  1. jadilah engkau seperti kupu-kupu, ringan perawakan, indah dipandang, sedikit bergantung pada yang lain, terbang dari satu bunga ke bunga yang lain, dari satu tangkai ke tangkai yang lain, dari satu taman ke taman yang lain.

 

++++

Allah takkan menciptakan sesuatu jika ia tiada fungsinya pada kita. ^^v

No comments:

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders