Monday, May 30, 2011

sayangnya… anak bangsaku..

bismillahirrahmanirrahim.

dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

+++

abc sedih dengan melihat perlakuan dan tingkah laku anak bangsa kita, melayu.

apa nak jadi dengan generasi muda kita? layakkah mereka nanti memimpin sebuah negara yang aman dan sedang membangun ini?

kenapa abc emo? kenapa tiba-tiba patriotik?

Nilai Patriotik perlu ada dalam hati setiap anak Malaysia. biarpun sikit sangat, asala ada, dan itu akan cukup buat dia sedar pentingnya negara yang aman dan membangun kepada dia dan anak-anak dia nanti.

al kisah bermula:

semalam abc pergi lunch dengan kawan-kawan LI kat opis. pergilah kat satu gerai. almaklum cuti sekolah ramai sangat budak-budak muda. mak tak masak kat rumah ke dik.. erm.. tak kesahlah.

yang kesah sangat tu.. tahap KESO-SIALAN mereka.

lelaki perempuan, takde batas! mungkin itulah zaman era kemajuan kut.

si perempuan merokok!!! Ya Allah, apa nak jadi dengan anak melayu? kecik lagi. masih bersekolah kalau lihat gaya diorang.

mencarut jangan cakaplah. macam perkara yang biasa dan tak salah.

si lelaki pula. muka pun nampak tak berapa baligh lagik, merokok. asap kepul2,

dik.. mana dapat duit beli rokok tu? duit belanja sekolah adik menabung ye?

abc memang cuba tak ambil kesah, tapi hati kata abc ada tanggungjawab.

abc bakal seorang guru kelak, tak mustahil antara mereka-mereka itu ada yang bakal menjadi anak didik abc.

Allah!

+++

teringat dengan Dr.Rohana, kuliah PTV.

memang kuliah Dr jauh dari isi kandungan, beliau lebih kepada pengisian rohani untuk anak didiknya. dan salah satu perkara yang melekat dalam hati abc tentang satu isi dalam kuliah dan nota.

tugas seorang guru:

bukan hanya menyampaikan pengetahuan dan isi ilmu dunia akan tetapi mendidik jiwa mereka terhadap apa yang bakal mereka lalui dalam kehidupan mereka. apa yang boleh mereka gunakan dengan ilmu yang mereka belajar itu.

kalau kenal abc, pastinya tak boleh ditipu orang lain

kalau tahu 123, pastinya tak dikelentong harga barang.

kalau tahu sejarah negara, pastinya kisah lama takkan pernah berulang lagi.

++++

abc sentiasa berdoa pada DIA, moga adik2 abc dijauhakan dari segala tipu daya dunia.

moga adik2 abc tidak jadik salah seorang seperti mereka. amin!

No comments: