Saturday, December 24, 2011

kekasihku, barah otak peringkat akhir.

Alhamdulillah. masih berjaga.
ada misi yang belum selesai.

abc sekadar nak berkongsi kisah.
mungkin abc tak tahu sepenuhnya.
tapi nak kongsi rasa.

sepanjang menulis novel Janji Terpateri.
sukar sebenarnya nak mendalam jiwa Mustika.
seorang wanita muda yang kehilangan suami tatkala dia hamil.
sukar bukan.
abc belum berkahwin, belum juga hamil
bagaimana rasa itu mahu hadir???

inilah gunanya bacaan dan pengalaman orang lain.
orang kata, penulis suka berimaginasi.
ada masanya. mungkin masa yang jenaka2 atau yang romantika
tapi ada yang sebahagiannya melalui pengalaman dan bacaan.


sepetang menaiki bus untuk pulang ke kolej dari perpustakaan.
radio, tak tahu siaran apa (naik kereta kawan)
DJ tengah baca ucapan2 daripada pemanggil

ada satu mesej yang berbunyi.

"teman lelaki sedang koma di hospital, dia menghidap barah otak peringkat akhir"

kami yang mendengar hanya mampu mengucap panjang. tak pernah terlintas dalam minda.
bagaimana jika insan yang aku cinta sakit sebegitu???

bagaimana hari-hari yang bakal aku lalui?
erm....

teringat waktu zaman di matrik. selalu nak dapat 'bf' yang sakit.
masa tu terpengaruh cerita2 luar yang tayang kisah macam tu.
nampak sweet and sedih kononnya.
entah. mungkin waktu2 pra-matang. 


sekarang?
tak tahu nak komen macam mana.
tak sanggup nak berada dalam situasi sebegitu.

korang macam mana?


picture: favim.com

19 comments:

Anonymous said...

sy pnah mngalami ny..si dia koma pd 7/7/2011,genap 4 taun kami knal n mninggal pd 10/7/2011...wlaupn masa mula2 tau si dia sakit,sy penah ckp sy xblh trima klu dy xde..tp bla smpai masa ny,sy kna lepaskn dy prgi dgn ht yg redha..sy jaga si dia dr awal si dia sakit,smpai la si dia mninggal depan mata sy..sy redha krn sy da buat yg tbaik untuk ny semasa dy masih d sisi sy...

shahril said...

salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul….

ila nabilah... said...

saya juga mengalami situasi yang sama si dia sakit barah otak luaran dye nampak ok langsung x skit tapi2 saya dpt satu panggilan bahawa dia pengsan mmgh sya terkejut...bila dia meninggal saya macam dh tiada hala tujuan tapi saya dah janji dgn dia bahawa saya akan sentiasa ceria walaupun dia telah tiada...alhamdulillah kini saya dpt terima pemergian dia walopon msih ada rasa terkejut dan sedih namun kene terima qada' dan qadar

shahril said...

berikut adalah testimoni pesakit kanser otak tahap 4 yg sembuh dlm masa seminggu sahaja setelah mengambil penawar kanser B17 + Bromilin + Graviola + Sabah Snake Grass.. sila lihat di sini http://www.facebook.com/groups/197287873647763/433042483405633/?ref=notif&notif_t=group_comment_reply

Anonymous said...

Ya Allah.. Sy tgh alaminya.. Air mata ni bercucuran stiap kali terkenang akn pnyakitnya. Sy syg dia sgt2,sy tk dpt bygkn andai dia pergi klak.. Pnawar?? Berkali dia minta just pliz hiburkn dia. Knape dia diuji sbegini rupa. Sy hrap dikurniakn kekuatan utk bersama dia. In shaa Allah.

akubersamaCahya said...

in sha Allah. kuatkan diri anda untuk terus menguatkan dia.

hadapilah ujian Allah ini sebaiknya. jangan menyoal kenapa aku, tetapi redhalah dalam ujian ini. Allah tahu yang terbaik buat kita.

dekatkan diri dengan Allah. sakit itu kafarah dosa inshaAllah. saya doakan dia kembali sihat seperti sediakala.

Allahuma amin....

Anonymous said...

Can we trust your medicine ?

Anonymous said...

saya sedang alami persaan ini apabila kekasih ati skarang berada di germany menjalani pembedahan otak tahap3 ;(

Aeyn Fazz said...

sy pn mngalami stuasi ni..tiap hri mnangis mngenangkn nsib si dy..mcm2 ujian yg mnimpa dy..nk sgt tgk dy bhagia dgn fmly dy..dy msih muda dan prlukan smngat dr fmly yg lain..bkn dr sy sorg je..dh lh brpisah dgn parents dan adk2 yg lain..skrg plak dpt barah otak..hnya mpu brdoa je utk dy..:'(

TinTa IzTifa said...

Same wif me know. My bff..pray for him too. InsyaAllah...;)

TinTa IzTifa said...

Typo...now

Anonymous said...

sy sedang mengalaminya sekarang。。bf sy penghidap kanser otak stage 2,sblum ni dia selalu ckap kat sy,sy bleh tinggalkn dia skrg sblum jadi apa2.。tapi sy nekad takkan sekali-kali tinggalkan dia。。sy thu sy kna bg dy sokongan n sllu ad d ssi dy。。sy sgt2 brharap yg dy akn sembuh。。Insyallah。。

Anonymous said...

Tak tau nak cakap apa . Tapi . Semalam gf aku pengsan . Pergi hospital . Dokter kata , dia dapat 80% sign kanser otak . Taktau nak cakap . Hubungan kami bahagia tapi terjunam juga dalam mimpi ngeri . Esok dia nak jumpa pakar . Saya akan ikut temankan dia . Harap2 lah kata dokter sebelum ni salah . Dan dia baik2 sahaja . Amin . Maaf . Sekadar berkongsi .

Anonymous said...

Saya....ad ex..dia pun ad sakit yg brkaitan dgn otak..harini dia oprate :( and koma.. sakit dia tu da stage 3... boleh sembuh ? sy harap sgt dia smbuh :( sedeh tgok gmba dia kt hospital dgn wayar2 smua tu :'( .......Hope sgt dia smbuh...amin......

Nor Amila Aina Abdul manap said...

Salam awak.. Sy sedang mengalami perkara sama.. Jadi sy inginkan nasihat dri awak. Boleh awak email sy dulu? noramilaaina@gmail.com sy buntu.

KHai said...

Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat. Bantu Keluarga Anda Dan Selamatkan Mereka Sama Ada Yang Belum Menghidap Kanser Ataupun Yang Telahpun Menghidapi Kanser, Leukemia, Denggi Dan Kanser Otak Serta Penyakit 4 Serangkai Dengan Ubat Kanser Yang Terbukti Berkesan Sebelum Terlambat...

SiLa KLik Sini

musliza munirah said...
This comment has been removed by the author.
musliza munirah said...
This comment has been removed by the author.
ejune hapizun said...

Kisah saya sedikit sbyk spt diatas... Dia dpt tahu dia ade 'sakit' tu 3bln lepas... Bila check doc ckp dah peringkat yg berat... Dia tetap berkeras xnak bgtau sy sakit dia yg sbenar.. Kami bcinta jarah jauh... Tpisah oleh jarak dan waktu... Saya x mampu nk tgk dia mnderita sorg2 tp dia xnk sy harunginya dgn dia... Sy sygkan dia sgt2...shingga detik ni dia ttp xnak bgtau sy apa yg sedang dia hadapi...