Monday, January 28, 2013

Sekadar Picisan?

Assalamualaikum wbt
Alhamdulillah, lama benar abc tak menuliskan?
bercuti dihujung minggu hehehe
kekangan masa buat abc tak dapat nak siarkan cerpen abc minggu lepas.
maaf ye! :)

Janji Terpateri 10 sudah abc pos, dan harap maklum setakat itu sahaja bab di blog.
insyaAllah, abc sedang cuba nak habiskan novel tu. doakan abc ye ^^

Picisan?

abc sendiri kurang faham erti sebenar picisan, kalau sekali dengar dan faham macam tak berguna, sia-sia dan mungkin tidak memberikan makna.

Picisan ni hal berkaitan dengan novel. akibat banyak sangat drama yang diadaptasi daripada novel, timbul isu novel picisan ni. Boleh baca dekat SINI

Akibat kurang arif dalam ilmu bahasa, abc pun mencari makna picisan, adalah beberapa makna yang abc dapat.

1. Picisan bermakna tidak berharga atau rendah mutunya. Contoh, majalah picisan bermaksud majalah yang rendah mutunya dari segi isi ( kepentingan) dan bahan yang dimuatkan. (PRPM)

2. Picisan bermaksud sesuatu yang rendah mutunya.(tutor.com)

Adakah karya-karya abc sekadar karya picisan? oh! sedihnya. abc tegas katakan, TIDAK! ada sesuatu yang abc cuba sampaikan. ya, mungkin ayat/perkataan abc guna ayat biasa, pasar atau yang digunakan seharian, namun isinya jelas dan mungkin sampai kepada pembaca (dari komen yang abc terima). 

abc memang tidak menggunakan ayat-ayat sastera dan berbunga, ada juga abc tersalah tatabahasa atau susunan struktur ayat yang salah. abc masih belajar dan akan terus belajar. ayat sastera? abc perlu ke kelas dan banyak membaca. Tapi takkan kerana 'tidak formal' karya abc dalam blog ini juga dikategorikan sebagai picisan. oh! sedih!

isu novel/karya picisan ini boleh kita kategori sebagai suatu isu yang lapuk dan akan terus kedengaran dari masa ke semasa. Tak percaya? boleh klik link di bawah ni.

2008 dan 2010

Mungkin ada yang sekadar mencari nama dalam penulisan, mungkin juga yang mahu mengembangkan bakat yang terpendam dan mungkin juga ada yang mahu menggunakan masanya yang banyak dengan sesuatu yang lebih baik (abc la tu ngeh3). Menulis adalah satu hobi bagi abc. Hobi yang dilakukan pada waktu-waktu lapang dan waktu untuk menenangkan fikiran. :)

Bagi abc tak ada karya yang boleh kita kategorikan sebagai picisan. Hasil usaha seseorang perlu dihargai dan dihormati. Biarlah apa jua yang ditulis atau dikaryakan, itu hasil usahanya dari kotak fikiran dan dirinya. Siapa kita untuk melabel/mengkategorikan?

Ini hanya pandangan abc, ya sedikit terguris dan 'down' bila baca berita tu. abc sedang cuba mencari jalan untuk kongsi kehidupan dengan orang lain. Dalam hiburan kita isi dengan pengajaran. Mungkin hanya 10% yang tersampai, tapi lebih baik dari tidak menyampaikan apa-apa. :)

Salam Kasih Sayang buat semua;
nurwateeqa_abc

1 comment:

wawa_syazwani said...

Sabar dik..yg penting niat kita