Friday, December 14, 2012

Resipi : Sotong masak stim

Jumaat 1 Safar 1434
1.2.34 lagi comey tarikh ni dari semalam kan ^^v

abc cuti menulis lama sangat, bila mula menulis mulala ter'stuck' sana sini.
sebab dah terhenti henti.
nak update entri pun jadi tak reti.
so, masuk dapurlah!

resipi2 abc kongsi mungkin biasa2, 
sebab abc kongsi resipi untuk orang2 bujang yang beralasan tak reti masak
hehehehe

okay terus kepada resipi ;)

+++++


sotong abc perapkan dulu, sebab nak bagi rasa lebih kepada sotong

bahan-bahan perapan:

1. halia 
2. garam
3. bawang putih
4. lada hitam
5. air asam jawa (pekat)

perap untuk 15 minit.
 
bahan- bahan stim:
 
kisar : bawang putih,lengkuas,serai, cili merah dan asam jawa.

mayang : bawang merah, halia, karot, daun bawang dan daun sup.

cara masak:

1. sediakan air untuk stim sotong.
2. sotong yang sudah siap perap, masuk ke dalam pelengat (untuk stim), lepas tu tuangkan bahan kisar dan tabur bahan mayang.
3. tengok gambar macam mana jadinya ^^
4. bila air dah mendidih, mulalah stim sotong tu.

dalam 15minit, siap masak!

boleh la makan panas-panas. ^^ adik2 abc suka berkuah, so memang banyak kuahlah sotong masak
stim ni. kalau korang tak suka kuah banyak, kurangkan kuantiti air masa kisar atau pun tumbuk bahan2 tu :)
sebab sotong keluarkan banyak air 

selamat mencuba!



No comments: