Tuesday, March 26, 2013

Aku tak pandai berdakwah, tapi.....

Siapa kata dakwah itu untuk orang yang berlilit kepala/ berkopiah sahaja?
Siapa kata dakwah itu hak orang yang tudungnya labuh hingga ke lutut?
Semua yang cakap macam tu, mungkin menolak kewajipan ke atasnya sebagai seorang Muslim!

“Dan hendaklah ada di antara kamu, segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar, merekalah orang – orang yang beruntung” (QS Ali Imran  : 104)
Rasulullah saw bersabda : “Barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya, kalau tidak mampu, hendaklah mengubah dengan lisannya, kalau tidak mampu hendaklah mengubah dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman.” (HR Bukhari dan Muslim)
alahai siapalah abc nak berdakwah.... mungkin ada yang cakap macam tu. abc tahu, blog abc ni blog jiwang2, penuh dengan cerpen cintan cintun. kisah lelaki dan perempuan. :(

sebab itulah, banyaknya kisah 'lagha' abc tu semua abc tulis kisah cinta selepas nikah. payahnya abc nak memulakan kisah cinta kalau depa tak kahwin. abc takut! takut hampa yang baca, gaduh nak pi bercinta. tapi bila dok tulih cerita kahwin-kahwin, hampa terus rasa nak kahwin! alamak! (keluaq abeh utagha!)

abc masih ingat kenangan waktu sekolah dan kolej, waktu abc banyak berkongsi ilmu dengan sahabat-sahabat. sampai satu hari keluar pernyataan dari seorang sahabat, ' aku suka duduk dengan dia ni, banyak cerita yang aku taktau jadi tau.' SubhanaAllah, pujian yang besar. masa dulu abc sangat menjaga diri, mencari diri. mungkin sebab tu abc disenangi.

lumrah remaja bawah umur, bila kian meningkat usia abc ter'kemalangan' jiwa. jatuh cinta, mahu dicinta dan mencinta. bila fikir-fikir mungkin sebab masalah yang melanda membuatkan abc mencari sesuatu yang boleh buatkan abc melupakan sekejap masalah yang ada. Allahuakbar, kalau dikira2 abc yang dulu lagi tabah daripada yang sekarang :(

MENYESAL. sangat menyesal. kurangnya ilmu dan lemahnya iman buat abc hanyut dalam jiwa remaja. Mujur Allah masih sayang :)

motif entri malam ni, nak share blog yang abc terjumpa (sebenarnya adik dah lama bagitau) dan terbaca. sampai teringat kepada satu blog yang memang korang kenal. abc baru kenal awal tahun huk3 

budak-tomato.blogspot.com
haaa.. mesti korang dah tau lama kan?
al maklum, abc baru menjengah hari ni ^^
bila baca2, teringat satu blog yang femes tu.
APG a.k.a Inche Gabbana

angelpakaigucci.blogspot.com
kenai kan-kan-kan
femes dalam bidang dakwah tarbiyah dan seangkatannya
selalu dengar 'bulatan gembira' dari entri2 blog. tweet dan status FB :)

untungnya menjadi mereka-mereka yang berjuang dijalan Allah.
kita bila lagi?
tak mampu?
mampu punya. inshaAllah.
selagi mengajak ke arah kebaikan. menolak kemungkaran.
ia juga dipanggil dakwah :)

abc baru lepas baca tentang dakwah di blog ni

pssssttt... sebenarnya abc mengalami kemurungan dalam diam. abc tertekan dengan beberapa hal belakangan ini. sekejap mood baik sekejap mood merundum. iman terasa goyah sederas angin kencang mengoncang pokok kelapa hingga mahu tercabut akarnya! hebat bukan? abc perlukan sesuatu untuk ubat hati. jadi abc mencari penulisan yang menyejukan kembali hati yang lemah. (sebab abc suka membaca!). 

baca quran. solat. zikir. doa. Alhamdulillah itu kebiasaan sangat hati menggila, jiwa tertekan kepala tidak seimbang. Allah itu ada, dalam masa abc memaksa DIA mengabulkan segala doa. pesan yang 'alim; doa jangan pinta disegera. Allah tahu saya yang bagaimana. Allah tahu hati saya berkata apa. :) saya tahu, Allah akan memberi apa yang saya pinta, cuma masa yang menjadi penentunya (lambat atau cepat).

Adik perempuan saya ada blog, tahu? rajin-rajin bolehlah ke blog comel dia tu. 

much love readers!

3 comments:

Fatonah Rahim said...

Ya, sambil kita menaip setiap entry blog juga kita berdakwah kan?
Yg pasti tulisan/taipan yg dapat memberi peringatan dan panduan utk semua..:)

akubersamaCahya said...

yup. InshaAllah :)

Cahaya Dayana said...

Akak,nak suha;(