Saturday, October 30, 2010

~perempuan melayu terakhir~

tuai padi antara masak
esok jangan layu-layuan
intai kami antara nampak
esok jangan rindu-rinduan.

salam sabtu yang barakah. i'Allah.

+++++++ perempuan melayu terakhir.. apa kes nih?

korang tengok tak program realiti tu? gadis melayu? malam tadi baru umumkan pemenang musim ke 3.. aku kenai yang pertama je.. aida.. ala yang baru kawen tu.. =)

aku tak berapa minat sangat program macam ni.. (kalau lelaki melayu tengok kut... hahahaha gatai)

aku suka tengok nyanyi-nyanyi.. waaaa.. aku akan jadik pengkritik jalanan. hihihihi..

eh.. lari tajuk dah.. ala,.. aku tak minat gadis melayu sebab aku takleh masuk... hihihi takde lah.. aku just nak borak-borak pasal gadis melayu.. i wanna be one of them because i am a malay girl too! kalau tak masuk gadis melayu tak semesti bukan gadis melayu kan.. =) kalau perempuan melayu ape eh yang berkaitan??? silat?? zaman-zaman dulu (bukan zaman kepahlawanan) mak-mak kite tak masuk pun kelas silat.. (hihihi aku pun ahli silat pesaka gayung)

kesah nye,,, perempuan melayu terakhir ni... kena pandai MEMASAK, MENGEMAS RUMAH, MENJAHIT, MENJAGA + MENDIDIK ANAK-ANAK, MENGAJI AL-QURAN.. ni kalau nak ikut seperti mak-mak kite la.. mak-mak kite kan pakar hal nih??? tul tak?? kalau korang join mak-mak masa kenduri ( siang bawang masa kenduri) mesti dia akan cerita hal anak-anak.. *mr.goo punye pic.. huhu

"kiah,.. anak jantan hang dah kawen ka??" "awat bedah... hang ada anak dara ka??" " tak la.. anak odah tu... baru abaih blajaq... dah la cerdik.. masak pun pandai... hang jgn kata pa.. dok tunggu reja.. dia dok amek upah jait baju... baguihhh budak tu... ngaji pun pandai... cucu odah suma dia ajaq ngaji... hang taknak ka..??


ni la serba sedikit borak-borak yang aku selalu dengar... (aku pun dah besa masuk jadik topik tapi takde la sampai puji aku pandai masak.. sebab aku tak pandai!! hahhahahha)

tapi kita zaman 2010.. so kena add la teknologi..

CELIK IT, OTAK MAU CERDIK PANDAI, PENAMPILAN MAU CUN, SENI PERTAHANAN DIRI (silat ke... yelah zaman banyak jenayah,...huhuhuhu)

*ambil dari mr.goo.. blog orangnye..huhu

so... korang paham tak entri nih?? aku nak sangat gadis-gadis melayu zaman 2010 dan yang akan datang ada ciri-ciri yang aku kaitkan tadi.. risau tengok anak-anak dara zaman sekarang.. ( banyak dah hilang dara walaupun maseh bawah umur... =,( )

apa nak jadik..
apa nak jadik..

ada setengah tu.. baru umur 16. dah kawen.. yelah umur 13 dah bercintan-cintun.. dalam pikiran diorang.. habes belajar kawen.. aduhai anak gadis melayu.. sedih kan...?

melayu dulu + melayu sekarang = melayu berjaya.





reminder: aku nak jadi anak gadis melayu yang berjaya dunia dan akhirat.

2 comments:

apokalips said...

haha! bg aku ciri-ciri perempuan melayu terakhir ni yang mcm dlm syair tu.
"rambut mayang mengurai,
betis bunting padi,
bibir delima merekah" etc.

salam kunjung tgh mlm :)

akubersamaCahya said...

syair??.. lagu kanak2 pun ade..

"rupa aini sugguh cantik, hidung mancung seludang, betis bagai bunting padi, tidak jemu mmandang"

salam ziarah!!