Wednesday, May 20, 2020

SIAL!

Salam 27 Ramadhan.
Road to Aidilfitri.

Sekejap sangat rasanya berpuasa tahun ini. selalunya keletihan ulang alik kerja, tahun ini istimewa walaupun dalam ujian, kerana saya dicuti dari pergi ke sekolah. akan tetapi, amatlah susah, bekerja/mengajar dari rumah. Hanya Allah juga Maha Mengetahui.

Berbalik kepada tajuk entri saya. Sial!

Apa itu sial? kenapa label orang sial? dan kenapa menulis cerita banyaknya berkaitan sial. kenapa eh?
Ada pembaca yang tanya, ada jumpa ke orang macam tu?

maksud sial


saya ada mencari maksud SIAL itu sendiri. orang yang selalu gagal, tak bernasib baik, tidak beruntung. itu antara yang dijelaskan tentang maksud SIAL. sebenarnya, tidak saya pernah berjumpa orang yang selalu mengungkap kata SIAL dekat orang akan tetapi secara tidak langsung, kadang kala di alam maya ada orang sebegitu. orang yang selalu menjatuhkan orang lain.

bagi watak Nur Ayla dalam Muzikal Cinta, tidaklah saya menekankan tentang SIAL tetapi saya cuba membuat wataknya seorang yang 'loqlaq' , kelam kabut atau clumsy. orang begini ramai dalam masyarakat kita, sama ada kita sedar atau pun tak.

sebelum ini watak lain pun tidaklah saya menekankan SIAL itu dalam cerita akan tetapi lebih kepada dibenci atau tidak disukai dan sebab sebabnya ada saya jelaskan dalam cerita itu sendiri.

orang suka melabelkan sesuatu keadaan yang tidak baik yang menimpa seseorang berulang kali dengan istilah SIAL. adalah tidak baik berkata begitu dan siapalah kita untuk melabel atau menentu nasib seseorang.

kalau dalam masyarakat Melayu, kalau selalu sangat 'malang' kena mandi bunga. mandi bunga bukan boleh buang 'sial' ya, ia lebih kepada menyegarkan badan dan minda kita. bau wangian bunga dapat memberikan ketenangan.

ada juga agama lain yang ada upacara buang SIAL, ikut kepercayaan masing-masing. siapa aje yang nak terus bernasib malang kan?

sebagai umat Islam, kita kena tahu, kegagalan atau kurang bernasib baik itu, bukanlah kerana kita ini SIAL. jangan pernah fikir macam tu! terima sebagai satu Ujian Allah yang nak kita terus dekat denganNya. siapa tahu, berkat usaha kita nak bangkit dari kegagalan tu, kita dikurniakan Syurga yang menjadi idaman.

Tak banyak nak kupas, benda ini adalah norma Masyarakat kita sahaja. ada sahaja tidak kena pada mata apabila kita tidak suka atau benci atau dengki dengan orang lain.



No comments:

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders