Tuesday, May 19, 2020

Mini Novel 2020: Muzikal Cinta 7


Bab 7

Seawal jam 5 pagi Ayla sudah pun bangun. Bersiap untuk solat dan menyiapkan tempahannya di rumah sahaja. 100 biji tart buah. 50 biji cheese tart telah pun disiapkan semalam sambil menunggu Rashid mengambil tempahan kek. Tidak disangka langsung, Rashid dan Ayla mungkin sering kali bertemu atau berselisih. Mereka tinggal di kawasan yang sama kerana tidak saling mengenali mereka tidak sedar, mereka telahpun berjumpa sebelum ini.

“Ya encik, boleh datang ambil jam 9.30 pagi. Saya dah siapkan semua. Okay. Jumpa nanti.” Ayla yang kelam kabut mahu ke kedainya, bersiap sambil menjawab panggilan pelanggan yang membuat tempahan. Jam di tangan dibelek sekilas. 8.00 pagi. Laju benar masa berlalu.

Ayla mengangkat semua barangan yang perlu dibawa ke kedai. Pintu rumah dibuka. Alangkah terkejutnya apabila mendapati Rashid sudah berada betul-betul di depan pagar.

“Hai, Assalamualaikum. Baru nak call, tengok-tengok dah keluar. Kuat jodoh ni.” Sapa Rashid dengan senyuman tidak lekang dari bibirnya. Ayla menggeleng kepala. Parah!

“Buat apa pagi-pagi kat sini?” Ayla menyoal laju.

“Kut ye pun, jawablah salam dulu Cik Ayla.” Tegur Rashid sekadar bergurau.

“Waalaikummussalam. Ada apa kemari Encik Rashid? Awal pagi dah terpacak sini.” Ayla membalas, sambil sibuk memasukkan semua barangan ke dalam perut kereta.

“Saya tak nak bazirkan tempoh seminggu saya. Kebetulan, saya nak breakfast depan ni. Jom?” Ayla memandang ke arah Rashid sambil bercekak pinggang. Ayla pandang tidak lepas. Rashid mengangkat kening.

“What? Jom breakfast?” Rashid menyoal lagi. Ayla menggeleng laju, keluhan kecil dilepaskan.

“Saya dah breakfast. Saya nak cepat, nak bukak kedai, nak hantar kereta dan selesaikan order hari ni.” Ujar Ayla. Pagar dibuka, untuk mengeluarkan kereta dari garaj. Rashid mengangguk kepala, Ayla jual mahal!

“Saya tolong. Awak pergi bukak kedai, saya hantarkan kereta, lepas selesai customer awak ambik order tu, kita breakfast.” Rashid membuat rancangan.

“By that time, dah brunch Rashid. Awak pergi breakfast dulu, nanti kita jumpa di kedai saya. Boleh?” Ayla tahu, dengan Rashid dia tidak boleh terlalu menolak. Lelaki ini ada sahaja idea dan pusingan U turn yang tidak dijangka akan dilakukan. Macam pagi ini.

“Tak bestlah, saya nak makan dengan awak.” Rashid bersuara, lebih lembut dan perlahan. Ayla berdecit.

“Okay, saya pergi kedai, bukak kedai and settle a few things nanti saya join awak breakfast.” Ayla mengalah.

“No, nanti saya tunggu sampai berjanggut awak tak datang. Saya follow awak.” Rashid terus masuk ke dalam keretanya tanpa sempat Ayla membalas.

Ayla kemudian bergerak dengan keretanya ke kedai yang hanya beberapa meter dari rumahnya. Sebab itu, hari hari biasa dia hanya berjalan kaki ke kedai. Lebih cepat dan mudah.

“Dah berapa lama awak bukak kedai ni?” Ujar Rashid yang entah bila sudah berada di sisi Ayla yang sedang membuka kunci pintu kedai. Rashid membantu Ayla membawa barangan ke dalam kedai setelah pintu dibuka.

“Hujung tahun ni, Alhamdulillah 2 tahun.” Ayla tersenyum.

“Eh, pusing sini and senyum sekali lagi.” Ujar Rashid tiba-tiba membuatkan Ayla yang sibuk memasukkan semua tempahan ke dalam pendingin, berkerut seribu.

“No, jangan buat muka tu. Senyum macam tadi tu.”

“Mengarut apa ni. Lapar sangat la tu.” Ayla malas melayan. Rashid berdecit.

“Awak ada senyuman yang amat manis, lebih manis dari semua manisan yang awak buat tapi sayang... awak sembunyikan.” Ujar Rashid, dengan suara lelaki yang begitu romantis di telinga mana-mana wanita. Ayla menjungkit bahu.

“Kalau tak sembunyi nanti ramai semut ligan saya.” Ayla bergurau. Rashid ketawa nipis.

“Biar saya aje semut yang ligan awak ya, simpan senyum tu untuk saya aje, boleh?” Rashid bersuara lagi. Menguji hati Ayla. Ayla memandang dengan gelengan.

“Gelilah. Saya geli sweet-sweet ni. Ish... dah la, nak breakfast kan? Karang saya cancel naya ja awak lapaq.” Ayla mengambil tas tangannya dan bergerak keluar kedai. Rashid tersenyum lebar dan membuntuti langkah Ayla.

“Kaya ya awak ni?” Soal Ayla sewaktu mereka sedang menikmati makanan. Rashid menjungkit keningnya. Pandangannya beralih ke arah pandangan Ayla yang ralit memandang kereta yang diparkir di hadapan kedai Ayla.

“Ayah saya yang kaya, saya pinjam je kereta tu. Kan kereta saya dekat bengkel.” Ujar Rashid seakan memahami soalan Ayla tadi. Ayla mencebik bibir.

“Haa, berapa nak kena bayar kereta awak tu. Lama sangat nak bagitau. Awat, sampai 10k ka?” Sindir Ayla. Rashid ketawa.

“Amboi perli. Tak lah sampai 10k, kereta emas ke apa. Saya tengah fikirkan cara untuk awak bayar.” Rashid membalas.

“Bagi resit, nanti saya bayar. Nak cash atau tak bagitau ke.” Ayla menghulurkan tangan. Rashid yang nakal, cuba meletakkan tangannya di atas tangan Ayla. Ayla yang menyedari hal itu, laju sahaja menarik tangannya. Rashid ketawa lagi, Ayla pula cuak, berdebar hatinya.

“Saya nak awak belanja saya makan, sampailah selesai hutang awak tu dengan saya.” Ujar Rashid selepas Ayla mendiamkan diri kerana perbuatannya tadi. Keadaan menjadi janggal seketika.

“Berapa banyak? Macam mana saya nak tahu semua tu dah selesai atau belum. Boleh percaya ke awak ni?” Ayla mengecilkan matanya. Muka diseriuskan sehabisnya. Rashid tersenyum.

“Comel awak ni.” Ujar Rashid, membuatkan Ayla terus berpaling. Rashid suka usik hatinya!

“Saya tak akan tipu awak. Kalau saya bagitau jumlahnya nanti awak ....” Belum menghabiskan kata-kata, Ayla memberikan tanda supaya dia berhenti sebentar. Telefon Ayla yang berdering disambung panggilannya. Ayla menjawab telefon dan terus bangun dari kerusi dan bergerak ke kedainya. Ayla memberikan isyarat kepada Rashid bahawa dia ke kedai sebentar, Rashid hanya mengangguk kepalanya.

Setelah hampir 15 minit, Ayla kembali ke meja. Rashid waktu itu sedang membelek telefon bimbitnya.

“Alah.... dah sejuk.” Rungut Ayla selepas menghirup mee sup yang belum dihabiskan tadi. Rashid memandang.

“Order yang baru.” Ujarnya. Ayla menggeleng, sambil menikmati mee sup sejuknya.

“Membazir. Eh, ni untuk awak. Semalam kata nak makan.” Ayla menolak tart buah yang dibawa dari kedai. Rashid menguntum senyum yang kian melebar.

“Kata tak buat harini?” Soal Rashid sambil tangannya laju membuka bekas tart buah.

“Customer tadi order tart buah, saya buat lebih, special for you.” Ujar Ayla, sengaja mengusik rasa. Senyuman termanis diukirkan. Rashid terpana. Matanya tidak lepas memandang Ayla. Mata mereka bertentangan seketika. Lama kemudian masing-masing melarikan pandangan. Baik Rashid mahupun Ayla terdiam. Kejanggalan menguasai diri masing-masing.

“Jangan senyum macam tu dekat orang lain tau. Dekat saya je.” Ujar Rashid membelah kesunyian antara mereka. Ayla ketawa kecil.

“I am serious Ayla.” Rashid bersuara, tegas. Ayla mencebik.

“Kenapa pulak?”

“You freeze me, and saya tak nak ada lelaki lain yang jumpa atau tengok killer smile awak tu.” Ujar Rashid membuatkan Ayla tersenyum lagi dan lagi sehingga meletus ketawanya. Rashid bangkit dan menutup mulut Ayla dari tempatnya, tangannya terawang-awang di depan muka Ayla.

“Ish... orang tengoklah.” Ayla menepis tangan Rashid yang sedari tadi cuba menutup mulutnya.

“Dah kata jangan senyum, lagi dia senyum melebar. Senyuman awak hanya untuk saya. Ingat tu.”

“Sorry sikit eh, kan saya kata seminggu ni kita berkawan, bukan berkahwin. Bercinta pun tak. Saya milik mak ayah saya, milik Allah. Bukan milik lelaki bernama Rashid.” Ayla menepis.

“Not yet, soon...” Rashid membalas penuh yakin.

“Kun fa ya kun. Kalau Allah dah tentukan saya ni milik awak, masa tu barulah senyuman ni milik awak. Sekarang ia milik saya.” Ayla menjeling, tegas.

“Okay, soon to be mine.”

“We’ll see....” Ayla juga tidak mahu mengalah. Rashid tersenyum sahaja. Sengaja berbalah.

“Saya nak pergi hantar kereta, lepas tu nak urus kedai. Jom?” Ujar Ayla sambil membelek jam di tangan. Rashid terus sahaja membuat pembayaran.

“La kan kata saya kena belanja?” Ayla yang sudah mengeluarkan dompet, mengeluh besar.

“Takpa bukan sekarang.”

“Ini memang taktik awak ni, karang 100 kali keluar makan pun tak settle lagi la...” Rashid ketawa lagi, Ayla cepat menangkap gerak gerinya.

“Tau pulak ye. Tak apalah, kita mungkin akan keluar 100 kali lagi atau selalu dan kerap?”

“Haa tengok perangai dia, melampaulah awak ni. Saya serius tau nak bayar duit repair kereta awak tu. Jangan bagi saya berhutang. Please?”

“Jangan bagi saya harapan, please?”

“Laaa harapan pulak, siapa yang bagi harapan dekat siapa sekarang?” Ayla mencerlung marah.

“Jangan marah. Yelah saya aje yang beri harapan, awak tak...”

“Jangan ubah topik.” Tegas Ayla. Rashid menghentikan langkah, saat Ayla membatukan diri, tidak berganjak.

“Okay baik, saya akan bagi resit tu, tapi dengan syarat...”

“Apa syaratnya?”

“Jumpa mak ayah saya jom? Esok malam.” Ayla ternganga. Gila!

“Nonsense... biarlah berhutang. Bye.” Ayla melangkah laju ke arah keretanya, meninggalkan Rashid yang terkebil-kebil dengan jawapan Ayla. Ayla, seperti maksudnya. Indah dipandang, tetapi jauh untuk dicapai. Jadilah Rashid seperti pungguk rindukan bulan.

Selesai menguruskan hal kereta, Ayla kembali ke kedainya. Hari ini tidak banyak jualan. Hanya sekadar membuka kedai bagi membolehkan dia mengemas dan menyusun atur kembali kedai kesayangannya itu. Husna cuti hari ini, memenuhi kehendak Umi yang hendak ‘window shopping’.

“Ada pun hang!” Suara wanita itu menampar telinga Ayla yang asyik mengemop lantai. Hampir tersentak dibuatnya.

“Tak reti nak bagi salam dah ke?” Marah Ayla, Suzanna dan Megat mengambil tempat di meja kopi yang memang tersedia di situ. Ayla bercadang mahu ubah suai kedai menjadi sebuah kafe, tempat orang mengopi dalam gaya lebih moden. Urban kononnya.

“Assalamualaikum sahabat. Balik Ipoh takdak khabar berita.” Ucap Suzanna panjang.

“Waalaikumussalam. Ada apa tiba-tiba sampai sini, hang kan kata kek, pastri aku tak sedap, mai buat apa?” Ayla membalas. Kadang-kadang sakit hati dan amat terasa hati dengan kawan-kawan sendiri. Bergurau sampai tak jaga hati orang. Julia seorang lagi, selepas kes pelaminnya jatuh, dituduhnya Ayla sampai sekarang tak nampak muka. Putus kawan ke?

“Amboi perli. Aku mai sini nak tengok hang la. Balik dengan abang Rashid haritu senyap terus.” Ujar Suzanna. Ayla berdecit dengan senyuman sinis.

“Aku hidup lagi. Aku atau abang Rashid tak kemalangan, tak cedera. Tu yang hampa nak tau kan?” Ayla bersuara lagi. Suzanna dan Megat terdiam.

“Bukan macam tu Ayla, kami risaulah...” Megat cuba bersuara namun laju disekat Ayla.

“Tak payahlah berlapik Megat. Cakap terus depan-depan. Kalau kawan sendiri pun pikir aku ni sial, terus terang ja lah. Aku dah lali.” Ayla membidas.

“Hang ni, kami balik dari Kedah terus mai sini tau. Risau kat hang, mak hang pun kata hang diam ja lepas balik sini, tu ja.” Ujar Suzanna, serba salah.

“Aku sibuk. Bisnes baru nak bertapak kan.” Ayla menghabiskan kerjanya. Sedang mereka bertiga diam tanpa suara, Rashid masuk ke dalam kedai dengan 2 kopi di tangan.

“Hai, korang bila sampai?” sapa Rashid setelah melihat Suzanna dan Megat berada di situ. Megat dan Rashid saling bersalaman.

“Baru aje, terus datang sini jenguk Ayla. Mak dia bising dia tak call tak mesej. Risau apa-apa jadi.” Ujar Megat. Rashid mengangguk.

“Korang risau kami accident eh?” Rashid meneka. Ayla yang baru kembali dari belakang kedai tersengih hujung bibir. Sama tekaannya.

“Kan aku kata, tengok abang Rashid pun kata yang sama. Betul ke tak?” Ayla memeluk tubuh, Suzanna dipandang.

“You call me abang Rashid, awww sweet.” Rashid mengusik, dalam masa yang sama dia menghulurkan kopi kepada Ayla. Ayla berdecit perlahan.

“Diorang kan panggil awak abang Rashid. Bukan saya.” Kopi bertukar tangan. Rashid masih tersenyum lebar.

“Hampa dua ada apa-apa ka ni?” Suzanna mula meneka.

“Kami ...” Rashid mahu membalas tetapi Ayla lebih cepat memotong dan membalas.

“Tok sah ubah topik, betul ke tak hampa mai nak tengok apa jadi kat kami kan?” Ayla kembali memandang tajam ke arah Suzanna dan Megat. Suzanna mengeluh perlahan.

“Ye Ayla. Haa puas hati. Hang kan loqlaq. Risau la kami, dok senyap takdak berita.” Ujar Suzanna jujur.

“Awat tak call Rashid saja tanya.”

“Laa mana pi abang tu...” Rashid sempat mencelah dan mengusik.

“Ish.. mengada aih.”

“Hampa dua ni pasaipa? Aku rasa pelik.” Suzanna menyoal lagi.

“Tu lah, ada something between them...” Megat juga mengagak yang sama. Ayla dan Rashid saling berpandangan.

“Kami accident, tapi accident di sini.” Rashid laju membalas, tangannya menunjuk ke arah dada. Ayla terlopong, laju sahaja tangannya menampar kuat lengan Rashid. Geram! Suasana antara mereka menjadi kelam kabut, Ayla menafi dan Rashid pula beria mengiyakan hubungan mereka. Suzanna dan Megat hanya memerhati dan saling berpandangan dengan senyuman yang terukir di bibirnya.

6 comments:

Iman lily said...

Kenapalah suzana tu kawan tak guna?kuno..mulut laser..cakap tak jaga hati kawan..akak kenapa suka buat cerita yg ada kaitan nasib 'sial' ye..biasa jumpa ke org yg masih ada kepercayaan karut khurafat ni..

Siti said...

Bukan teman yg baik...hmmm
Nasib bek ada abg Rashid...

akubersamaCahya said...

Iman lily: dik ramai aje org macam tu. huhuhuhu pemikiran cetek

Siti: betul2

Hawa said...

Sambung la kak😭

Hawa said...

Sambung la kak😭

Gabriel Wade said...

Thank you for sharingg this

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders