Sunday, November 15, 2009

oh!! asam pedasku

12hb yang lalu.. dengan penuh keyakinan aku masak asam pedas.. yg aku tau ia nya sgt la simple.. aku pun amek resipi.. aku tgk.. oh.. sume bahan ade.. mesti sedap dgn sambal belacan.. yum3..
aku pun blend cili.. n sume2.. mase aku masak.. aku tgk semcam je asam pedas nih.. dah nak jadik sambal tumis.. hukhukhuk.. alamak.. mampus aku.. jadik aku pun masuk kan air bg cair.. jadik la.. macam asam pedas.. aku masukkan ikan.. biar ikan masak.. aku pun rase.. erm.. jadik2...
tapi kusedar.. asam pedas ku tak sedap mcm asam pedas.. kehkehkeh.. mak aku kata.. mane ade org tumis asam pedas.. "yeke mak.. hehhe iqah tak penah masak. first time" hehehhe
oh!! asam pedas.. ko mmg mudah tapi klu tak reti.. tak jadik jugak... kehkehkehkeh..




reminder: rajin2 la masuk dapur ye wahai wanita..

2 comments:

tok_chik said...

dik,.... asam pedas sememangnya kena tumis segala bahan2 yang dikisar tu, yang tak ditumis tu namanya asam rebus, terdapat sedikit perbezaan bahan masakan diantara kedua resepi tu, asam pedas menggunakan lada kering,bawang merah/putih, halia, kunyit,juga sedikit belacan, manakala asam rebus menggunakan cili segar, kunyit segar, bawang merah serta belacan nak sedap campurkn tempoyak, jangan lupa daun kesum, ini merupakan resepi keluarga tokchik....sekadar berkongsi.. selak2 le post tokchik..ada resepi asam pedas

akubersamaCahya said...

huhuhu.. tq2.. malu nye.. heeee
oke tok chik!