Monday, August 31, 2009

::::erti sebuah kemerdekaan:::::


hari ni genap 52 tahun malaysia merdeka.. berdiri di atas kaki sendiri.. maju dengan cerdik akal rakyat nya sendiri.. pemimpin yang berwibawa.. kita merdeka daripada jajahan negara asing.. bebas.. bebas dari ketakutan, kekejaman.... alhamdulillah berkat usaha.. berkat kekuatan.. semangat cinta kan tanah air pejuang2 dahulu... terima kasih para pejuang kemerdekaan.. anakanda sangat bersyukur mempunyai pejuang2 seperti anda.. tanpa anda anakanda takkan boleh belajar semudah sekarang.. anakanda berdoa agar roh anda aman di sana.. bagi yang masih ada.. anakanda berdoa agar anda sehat sentiasa.. bahgia sejahtera..

tapi.. aku sentiasa terfikir kenapa generasi sekarang seakan tak menghargai kemerdekaan malaysia.. nak ke rasa susah payah macam dulu.. diseksa.. kebuluran.. lari sana sini.. tidur tak nyenyak... bila tanya siapa perjuang negara??? tahu ke?? semua geleng.. kelas sejarah semua tidur.. kenapa???

kenapa kita perlu belajar sejarah???

jawapan yang mudah... supaya kita takkan mengulangi sejarah..

sekarang kita bebas tapi.. kita masih dijajah dari segi pemikiran.. pakaian.. tingkahlaku...

bila kita pakai elok2,sopan2.. dia kata tak up-to-date.. kenapa nak pakai macam mat saleh...?? kata merdeka...

entah la.. aku pun tak paham... aku takut bila kepimpinan bergolak.. takut hilang segala kemakmuran.. aku nak belajar dengan tenang..

bagaimana malaysia 10 tahun lagi????




SUMPAH ANAK MERDEKA

Aku anak merdeka
Bangkit dari persada luka
Berdiri megah di pentas wira
Inginku tebus maruah bangsa

Aku anak merdeka
Terjaga dari ranjang kecewa
Berpaksi gagah di panggung perkasa
Ingin ku bela nasib bangsa

Aku anak merdeka
Harapan nusa dan bangsa
Akan kutentang petualang negara
Yang tegar membuat angkara

Aku anak merdeka
Di hati semangat waja
Di dada penuh satria
Ini Tuah akan membela
Untuk kubalut luka lama

Serunai Faqir
Wangsa Maju

No comments:

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders