Wednesday, February 10, 2021

MIni Novel 2020: Muzikal Cinta 10

 

Bab 10

Andai diteruskan lagi kehidupan ini, apakah mungkin bahagia itu akan jadi milikku? Andai aku tamatkan hidup aku hari ini, apakah Allah akan tetap sayang aku seperti selalunya? Izinkah Allah atas apa yang akan aku lakukan ini?

Kereta dihentikan di pinggir jalan. Nur Ayla menyembam muka ke atas stereng kereta. Dihamburkan tangisannya. Bersungguh-sungguh dia menangis. Membuang segala yang ada di dalam hatinya.

“Kenapa aku diuji begini sekali ya Allah…. kenapa?” Nur Ayla merintih. Tubuh disandar perlahan. Air mata yang lencun di wajah dilap dengan tangannya. Bibir yang bergetar mula digerakkan dengan istighfar, berulang-ulang.

“Laillahailla Anta Subhanaka-inni Kuntum Minnazzalimi…” Sungguh Ya Allah, sesungguhnya aku menzalimi diriku sendiri. Berulang kali Nur Ayla membisikkan zikir azimat itu bagi menenangkan golakan jiwanya. Tangisannya beransur reda. Fikirannya kembali tenang. Segala kekusutan yang dirasainya sebentar seakan telah terbang pergi. Nur Ayla memandang terus ke depan. Kereta yang lalu lalang menyedarkan kembali dia kepada dunia sebenar.

Nur Ayla mengucap panjang.

Hampir sahaja dia membuat sesuatu yang bodoh, sesuatu yang bakal disesali seumur hidupnya atau sesuatu yang menghumban diri sendiri ke tempat paling ditakuti semua manusia. Allahuakbar!

Nur Ayla mengambil telefon bimbit di ribanya. Nombor Rashid dicari.

“Jadi, ini akhirnya kita?” Nur Ayla menekan butang hantar. Nur Ayla membetulkan kedudukannya, ingin memulakan semula pemanduannya. Pulang, bukan ke rumah mak atau ayah tetapi ke rumahnya di Ipoh. Biarlah mak dan ayah dengan apa sahaja yang mereka hendak percaya, Nur Ayla mahu mencari tenang, mahu mencari arah ke mana harus dia bawa dirinya selepas ini. Telefon berbunyi.

“Akhirnya kita adalah berdua. Tunggu, saya akan kembali.” Nur Ayla menghela nafas perlahan. Haruskah dia yakinkan dirinya untuk Rashid atau yakinkan diri untuk hanya sendiri sehinggalah sampai suatu waktu yang mungkin diizinkan dia berkongsi rasa dengan seseorang?

Nur Ayla tidak membalas. Pemanduan diteruskan. Nur Ayla menetapkan hatinya. Dia harus sendiri untuk masa ini. Yang datang adalah seperti hujan yang menyejukkan atau matahari yang memberi panas. Apa sahaja yang datang kerana izin Yang Maha Esa, terima dan teruskan. Allah sentiasa ada untuk hamba-hambaNya.

 

10 bulan kemudian …

Husna menyusun kerusi dan meja mengikut perancangan mereka. Esok adalah hari pembukaan Cafe’ Bakery milik Nur Ayla. Kafe kedua miliknya. Jauh sedikit dari kafe pertama yang akan diuruskan oleh Husna, memandangkan rumah Husna dekat dengan kafe tersebut. Cafe’ Bakery kedua ini akan diuruskan oleh Nur Ayla sendiri. Lokasi yang agak jauh tetapi kawasan yang lebih terbuka dengan pelanggan yang lebih ramai, mungkin. Nur Ayla telah membeli rumah kedai ini, jauh ke Seri Iskandar. Membawa haluan baru dalam kerjayanya.

“Husna, mana pembantu kedai yang Husna bagitau akak tu. Dah jam berapa ni tak sampai lagi?” Soal Ayla sambil mengelap meja kaunter. Husna meninjau ke luar kedai.

“Dia ada mesej tadi, lewat sikit, kelas yang mulanya batal tapi tiba-tiba jadi pulak. Dalam pukul 11 kejap lagi dia datang.”

“Student UiTM ke?” Soal Nur Ayla.

“Haah kak, student UiTM. Nanti akak kena tengok jadual kelas dia, senang akak nak manage waktu kerja dia.” Ujar Husna yang lebih pakar dalam merekrut pekerja baharu untuk Ayla. Nur Ayla sekadar mengangguk kepala sambil meneruskan kerja-kerjanya.

Selepas beberapa ketika Nur Ayla dan Husna sibuk mengemas kafe yang bakal diperkenalkan kepada umum esok, seseorang menjengah masuk ke dalam kafe.

“Assalamualaikum. Saya Ruhaila, yang minta kerja sini.” terus sahaja salam diberikan sebaik melihat Ayla dan Husna memandang ke arahnya.

“Waalaikumussalam. Haa, sampai pun. Marilah, duduk sini dulu, kita berkenalan.” Ujar Ayla, Husna mengangguk kepala sedikit dan turut mengambil tempat. Ruhaila melangkah menghampiri.

“Maaflah kak, saya ada kelas pulak tadi. Semalam lecturer kata kelas batal sebab tu saya kata pukul 8 saya datang.”

“Tak apa, ada bawak tak jadual kelas?” Husna membalas. Ruhaila membuka beg galasnya dan mengambil jadual kelas yang siap dibuat salinan. Nur Ayla yang selesai menghidang air dan beberapa biji ‘curry puff’ menyambut huluran kertas tersebut.

“Jemput makan Ruhaila, cuba rasa the best ‘curry puff’ di Ipoh.” Husna juga tak tunggu lama, terus sebiji ‘curry puff’ dijamah. Ruhaila yang melihat Husna begitu asyik menikmati ‘curry puff’ terus mengambil dan turut cuba menikmati kelazatan yang dimaksudkan.

“Wow… pastrinya… lembut, rapuh… inti dia.. wow…” Ruhaila terus memberi komen tanpa diminta. Nur Ayla sekadar mencebik dan tersenyum.

“Nak extra kredit ke ni? Tinggi memuji…” Ruhaila menggeleng laju.

“No… before this, abang saya kata cheesetart kak Ayla yang the best in the world sampai sebiji pun tak merasa saya. Ni, kalau dia rasa, ya Allah mesti borong setiap hari. No wonder….”

“Abang? Siapa?” Nur Ayla berkerut kening. Ruhaila terus diam, kunyahannya perlahan, semakin perlahan.

“Oh, abang saya, saya ada abang. Bila saya bagitau saya apply kerja kafe akak, dia kata dia pernah makan cheesetart akak.” Ruhaila membalas laju, selaju otaknya memproses jawapan selamat. Mujur!

“Oooo yeke. Tak adalah sampai in the world. Tapi kalau ya, Alhamdulillah. Moga moga kafe kita, dua-dua branch maju jaya. Aamin.” Nur Ayla membalas tanpa sebarang syak wasangka lain. Hanya ingin tahu.

“Ruhaila tak banyak kelas ya?”

“Panggil saya Ila je kak. Saya dah semester akhir. Sibuk tesis aje.”

“Jadi, Ila nak kerja pukul berapa sampai pukul berapa?” Nur Ayla mahu memudahkan memandangkan Ruhaila masih belajar.

“Hari saya kelas saya datang pukul 1 sampai kedai tutup. Hari tak ada kelas saya datang pagi sampai kedai tutup. Boleh?”

“Akak okay aje. Kedai akak tutup jam 9 malam tau. Boleh ke ulang-alik malam?” Ujar Nur Ayla.

“Okay je kak, saya ada skuter.” Balas Ruhaila sambil menunjuk ke luar kedai.

“Okaylah macam tu. Lagi satu, gaji nak bulanan atau harian?”

“Bulanan kak, nanti kak bagi hari-hari takdan simpan, hari-hari habis.” Ruhaila ketawa kecil, Husna dan Ayla turut ketawa.

“Kak Husna tak kerja sini?” Ujar Ruhaila sewaktu membantu menyiapkan persiapan akhir sebelum pembukaan esok.

“Tak, akak kena jaga kafe dekat Meru. Ila nanti tengok-tengokkan kak Ayla untuk akak ye, apa-apa sahaja yang nampak tak kena, terus Ila mesej akak tau.” Ujar Husna agak berbisik, matanya memandang ke arah Ayla yang sudah sibuk di belakang kafe menyiapkan bahan-bahan untuk kek, tart dan lain-lain yang akan diperkenalkan esok.

“Kenapa kak? Kak Ayla ada masalah ke?” Ujar Ruhaila, ada kerutan di dahi.

“Taklah, kak Ayla tak ada kawan, ada akak aje. Incase Ila nampak dia tak macam dia, bagitau akak.”

“Tak macam dia?”

“Lama-lama kenal kak Ayla, Ila akan kenal kak Ayla ni orangnya suka senyum, tegas tapi baik sangat. Positif. Tapi once dia down, dia akan jadi seseorang yang lain.” Ruhaila mengangguk tanda faham.

“Tapi saya tengok macam suram aje kak. Ceria dibuat-buat.” Husna menghela nafas perlahan.

“Dia baru nak sembuh. Sini.” Husna menunjuk ke dadanya. Ruhaila memuncung O di bibir.

“Tapi kan Ila ni cakap macam dah lama kenal kak Ayla. Dah memang pernah kenal ke?” Husna menyoal.

“Abang saya selalu sangat cerita pasal kak Ayla, dia…” Ruhaila menelan liur yang terasa sedikit keras. Adui! Mulut kau ni….

“Abang Ila tu siapa eh? Minat dekat kak Ayla ke? Secret admirer?” Husna menyoal lagi. Ruhaila mengangguk laju.

“Yelah tu kut. Kalau di Ipoh kerap dia ke kafe kak Ayla tu. Akak pun mesti perasan, abang saya dah macam regular customer situ.” Ruhaila buat-buat ketawa walaupun dia sendiri dengar semacam dengan ketawa yang dibuat tu.

“Macam-macam kau ni Ila…” Husna menggeleng, senyuman tergaris. Ruhaila menghela lega! Nasib tak kantoi, mulutnya ditampar perlahan memberi amaran kepada diri sendiri.

“Esok awal ye Ila, dalam pukul 9 kita nak bukak kafe ni. Ajak kawan-kawan, 20 pelanggan pertama dapat free satu slice kek istimewa Ayla’s cafe.” Ruhaila mengangguk faham dengan senyuman.

No comments:

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders