Saturday, September 5, 2015

Mini Novel : Pengganti 10 - AKHIR

JANGAN LUPA KOMEN! 
LOVE UOLS


PENGGANTI SEPULOH-AKHIR

            Rudy memerhati Haikal, yang sekejap mengeluh sekejap meraup mukanya sekejap menyedut air minumannya. Sejak 30 minit mereka bertemu, Haikal tidak bersuara apa-apa. Wajahnya terlihat begitu tegang dan dalam masa yang sama muram.

            “Kau okay ke tak ni?” Soal Rudy, rimas melihat kawannya itu berdiam diri sebegitu.

            “Suha. Dia dah tekad, tak nak aku jadi pengantin dia nanti.” Rudy tercengang.

            “Korang gila ke! 4 hari lagi ja. Takkanlah?!”

            “Salah aku, buat main-main soal putus tunang. Suha betul-betul kecewa dengan aku.” Haikal mengeluh lagi.

            “What everlah. She is the one for you Haikal. Takkan kau nak lepaskan macam tu aje?”

            “Aku sayang dia. Sayang sangat. Tapi...”

            “Tapi apa lagi Haikal. Pedulikan apa dia kata. 4 hari lagi, sediakan diri kau nak jadi suami kepada Suha Binti Sulaiman. InshaAllah, dia akan terima kau, sayang kau sebagaimana kau sayang dia dari dulu sampai sekarang.” Rudy memberikan nasihat, tahu benar betapa Haikal mencintai Suha. Kalau tak, tidaklah angau selama beberapa tahun selepas bertemu Suha di UTM dahulu.

            “Aku tak tahu, aku tak nak kecewakan dia lagi dan lagi. Aku takut kalau aku berdegil, Suha akan terus membenci aku selama-lamanya.” Haikal serabut. Rudy menggeleng, tidak setuju apabila Haikal telah kalah dan berputus asa.

            “Aku hanya mampu nasihat, selebihnya kau yang kena buat.” Rudy sudah mati kata. Terpulanglah, andai melepaskan dirasakannya sebagai keputusan yang terbaik.

            “Mujur aku sempat dapat tiket datang sini!” Marah Laila. Penat belum habis lagi, perjalanan 10 jam dari Johor ke Kedah masih terasa. Suha hanya tersengih. Tekad untuk menjemput Laila ke kendurinya dan menjadi pengapitnya nanti.

            “Nanti aku tak bagitau, kau marah. Aku bagitau kau marah juga.” Suha sengaja buat-buat merajuk.

            “Mujuqlah aku sayang hang.” Laila cuba berloghat Kedah.

            “Semacam ja aku dengaq.” Meletus ketawa mereka berdua.

            “Nervous tak nak kahwin lusa ni?” Soal Laila. Suha hanya tersenyum. Gementar yang amat sangat! Entah siapa yang akan menikahinya esok. Adakah masih Haikal atau orang lain?

            “Suha!” Jerkah Laila mengejutkan Suha yang berkhayal sendiri.

            “Ye, nervous la. Sebab aku tak tahu siapa pengantin aku nanti.” Mendatar sahaja suara Suha. Laila hairan.

            “Panjang ceritanya Laila. Mungkin salah aku jugak. Mengada-ngada kecewa. Lepas tu buat keputusan untuk tak terima dia.” Suha cuba menerangkan seringkas mungkin. Laila semakin tidak faham.

            “Sekarang ni aku jadi pengapit ‘bidan terjun’ kau dengan alien?” Laila suka buat lawak walaupun tengah serius!

            “Alien pun alien la. Sekarang ni aku menyesal.” Suha mengeluh.

            “Tunang kau datang dekat UTM tu kenapa?” Soal Laila, dia tak berapa faham kisah sebenar yang berlaku.

            “Dia datang cakap nak putuskan pertunangan kami. Sebab tu aku buat keputusan tak nak terima dia walaupun dia mengaku dia hanya pura-pura sebab nak tahu apa ada dalam hati aku.” Suha menjelaskan.

            “Kiranya korang ni tak pernah bercinta?” Soal Laila lagi. Suha mengangguk.

            “Sweet eh. So sekarang confirm Haikal tak datang nanti? Orang lain ganti? Siapa?” Banyak pula soalan Laila. Suha mencebik dan menggeleng.

            “Pulak! Ibu dengan Ayah tau tak ni?” Suha menggeleng lagi dan lagi.

            “Naya ni. Kes naya ni! Meh nombor Haikal. Aku akan paksa dia mai jugak lusa ni.” Entah macam mana Laila asyik terkeluar loghat Kedah.

            “Ish... malu la aku!” Bentak Suha.

            “Kau ni mengada betul tau tak. Berlagak sangat tak nak, sekarang sedih-sedih. Hang habaq ja hang sayanggggg kat dia kan. Hang dah cinta dia kan.” Laila sudah bercekak pinggang. Suha mengeluh melepas hela, kepalanya diangguk perlahan-lahan.

            “Padan muka, kahwin dengan bangla la hang esok ni.” Laila ketawa berdekah-dekah, sengaja mahu mengenakan sahabatnya itu. Suha menyembam muka ke bantal.

            “Kita ni kena matang bila datang soal nikah kahwin ni Suha. Kena guna akal bukan hati semata-mata. Kau dah buat keputusan, sekarang kena tunggu keputusan Haikal. Sama ada dia tetap menjadi pengantin kau atau tak. Nasihat aku, kau berdoa dan banyakkan solat sunat. Siapa pun nanti, itulah jodoh kau.” Laila memeluk Suha memberikan kekuatan. Suha dari perkenalan pertama mereka sememangnya banyak berahsia. Suha suka merendah diri, suka membiarkan dirinya terluka. Sekarang hanya kerana cuba bertegas Suha tersilap percaturan. Hatinya kian terluka.


            “Apa jadi dekat kau malam tu?” Soal Laila. Semakin tahu tentang cerita Suha. Cerita cinta yang agak menarik, macam novel! Laila masih asyik membantu Suha memakai inai. Esok harinya, Suha kelihatan semakin kuat setelah Laila banyak ember kekuatan.

            “Daniel marah-marah. Dia bengang aku terima Haikal. Sedangkan dia salah faham. Daniel cuba nak kiss pipi aku. Sebab tu aku tampaq dia.” Suha gelak mengenangkan malam itu, betapa kuat dia menampar Daniel yang cuba melepaskan amarahnya dengan cuba mengambil kesempatan ke atas Suha.

            “Boleh gelak?” Laila mencebik.

            “Kuat tau aku tampaq. Daniel ni sebenarnya frust menonggeng bila Dayanna, awek dia nak kena kahwin dengan pilihan keluarga. Dayanna yang masa tu merajuk dengan Daniel setuju dengan family dia.” Cerita Suha.

            “Jadi bila dia dengar kau nak dekat Haikal, Dayanna pulak nak blah dari dia. Jadi dia bengang la eh?” Suha mengangguk.

            “Habis yang kau punya baju siap rabak-rabak tu apa?” Laila berloghat Kedah lagi. Pelik betul bunyinya!

            “Takdalah rabak. Koyak sikit ja. Lepas aku tampaq, aku nak lari keluar dari kereta dia. Aku jadi kelam kabut, nak bukak tali pinggang keledar lagi. Dalam dok kalut-kalut aku pun terjatuh terus dari kereta. Baju aku tersangkut tang mana entah. Tu jadi macam tu.” Laila sudah menahan ketawa. Suha tersengih sahaja.

            “Daniel nak tolong, tapi aku menangis sungguh-sungguh sangat, dia mintak maaf dan terus balik.” Terang Suha. Laila mengangguk faham, tangannya masih ligat memakaikan jemari Suha dengan inai.

            “Haikal dah tahu?” Soal Laila.

            “Daniel dah cerita semua. Sebab tu Haikal datang UTM dan cuba nak main-main dengan aku.” Suha bersuara lirih.

            “Kenapa dia buat macam tu?”

            “Malam aku dengan Daniel tu, Daniel ada bagitau Haikal tu betul-betul sukakan aku. Daniel pun kata aku ni sukakan Daniel. Aku keliru. Selepas Haikal sanggup terima aku walaupun dia tak tahu apa yang berlaku, buat aku percaya yang hati aku dah pun ada dengan dia.” Laila tersenyum mendengar kisah hati Suha.

            “Jangan menyesal Suha. Allah tahu jodoh sebenar kau. Kalau pun esok bukan Haikal, kau kena kuatkan hati kau untuk redha. Allah sebaik-baik penentu.” Laila memberikan sedikit peringatan dan nasihat. Suha hanya tersenyum.

            “Terima kasih Laila, aku tak tahu kalau kau tak ada sekarang, dengan siapa aku nak luahkan semua ni. Terima kasih sebab datang.” Suha sudah bermain air mata. Laila juga.

            “Janji dengan aku, kau mesti bahagia.” Ujar Laila. Suha hanya mengangguk perlahan. Dalam hati Suha berdoa, agar Allah memudahkan segala-galanya.


            Haikal termenung di birai katil. Memandang resah ke arah baju nikahnya yang elok tergantung. Pergi atau tak pergi? Jam sudah pun tepat jam 9.00 pagi. Lagi satu jam pernikahan akan berlangsung. Sejak malam terakhir bertemu empat mata dengan Suha, Haikal tidak lagi menghubungi Suha. Apa khabar gadis itu? Masih tekad dengan keputusan yang sama atau turut sama merasa rindu dengan dia?

            “Pakai cepat. Suha akan terima.” Daniel yang sedari tadi memerhati kelakuan Haikal menegur. Haikal meraup wajahnya berkali-kali.

            “Tak. Aku takkan pergi.” Haikal membuat keputusan.

            “Jangan buat kerja bodoh!” Marah Daniel.

            “This is what she want.”

            “Korang berdua ni sama aje degilnya. Terpulang, kalau kau nak terus hidup dalam penyesalan selepas ni teruskan dengan keputusan bodoh kau ni!” Daniel menumbuk pintu, melepas amarahnya.
            “Haikal tak siap lagi?” Tegur Puan Johanna yang baru turun dari biliknya bersama-sama Imtiyazz.
            “Dia tak nak kahwin.” Puan Johanna dan Imtiyazz tercengang. Pulak!

            “Gila ke apa? Jangan buat malu mama.” Marah Puan Johanna, laju sahaja dia melangkah ke bilik Haikal.

            “Haikal! Jangan sampai mama pakaikan baju tu. I give 10 minutes to be ready! I warn you!” Puan Johanna menjerkah. Penat sudah melayan perangai anak terunanya. Dulu bukan main nak jadi hero, harini jadi watak jahat pulak?

            “Mama...”

            “Don’t you dare to go against my word!” Puan Johanna laju sahaja memintas kata-kata Haikal. Haikal terdiam, dia merebah terus tubuhnya ke katil. Letih! Tak tahu apa yang perlu dilakukan saat ini. Pergi atau lari?


            Suha yang sudah siap dengan mekap dan baju nikah kini mundar mandir. Sudah 15 minit berlalu. Orang diluar sudah kecoh-kecoh. Haikal datang atau siapa yang akan datang? Hatinya gundah.

            “Suha, cuba kau duduk kat sini diam-diam. Aku tengok kau macam ni lagi aku serabut.” Laila menepuk tilam perlahan. Memujuk Suha supaya bertenang.

            “Kalau tak ada sesiapa datang macam mana? Ibu dengan Ayah mesti malu.” Air mata Suha sudah bergenang. Menunggu saat menitis ke pipi.

            “Haikal akan datang. Percayalah.”

            “Mana kau tahu. Haikal tu bukan lelaki biasa.”

            “Ye, sebab dia bukan lelaki biasalah aku yakin dia akan datang. Datang mendapatkan gadis luar biasa dia ni.” Laila cuba memujuk dan menenangkan Suha.

            “Kau main-main lagi masa ni. Hati aku ni dah main drum dari tadi. Rasa nak meletup pun ada.” Suha sudah tidak tentu arah. Hanya Allah yang tahu saat ini apa yang berlaku dalam hati dan fikirannya juga di sana, apa yang sedang berlaku dengan Haikal.

            “Duduk dan istighfar.” Laila bertegas. Suha ditarik ke birai katil.

            Kedengaran kekecohan diluar rumah. Laila segera ke tingkap bilik Suha untuk melihat apa yang berlaku.

            “Dik awat depa bising-bising tu?” Soal Laila kepada seorang budak perempuan yang kebetulan lalu ditepi tingkap bilik itu.

            “Pengantin laki dah sampai kak.” Jawapan yang membuatkan Suha dan Laila mengurut dada. Lega! Suha mengucap syukur namun sesaat kemudian dia terus berdiri tegak.

            “Laila jom keluar sekarang. Aku nak tengok pengantin aku.” Tangan Laila terus ditariknya.

            “Wehhhh! Hang lupa ka hang pengantin perempuan. Jangan buat loqlaq naa. Biaq cheq yang pi tengok.” Laila kembali memaksa Suha untuk duduk. Laila keluar dari bilik meninggalkan Suha sendirian. Suha berdecit. Nak tahu siapa lelaki yang akan menikahinya. Nama Haikal terus disebut-sebut dalam hati. Nak pulak kau Suha, haritu beria-ria tak nak dia. Hati Suha mengutuk sendiri.

            “Suha, aku harap kau sabar banyak-banyak. Istighfar dan redha tau.” Ujar Laila sebaik sahaja masuk ke bilik. Suha sudah gabra.

            “Kenapa? Haikal tak datang? Siapa pengantin aku?” Suha sudah menyoal banyak. Resah!

            “Kau kan dah redha untuk sesiapa jadi pengantin kau harini, kau lupa?” Laila masih tetap mengingatkan. Suha menghela nafas perlahan. Air mata yang mula mengalir, diseka perlahan.

            “Allah tahu yang lebih baik. Aku redha.” Suha menguntum senyum. Laila juga tersenyum dan terus memeluk rakannya itu. Mereka berdua menarik nafas dalam-dalam dan terus melangkah keluar sebaik sahaja Ibu masuk dan meminta mereka untuk keluar. Sesiapa pun, inilah jodoh dari Allah.

            Suha tunduk sahaja. Debaran dihati kian terasa. Masanya telah tiba. Suara tok kadi telah kedengaran. Ayah akan nikahkan dia dengan jodohnya hari ini. Apalah yang ibu dan ayah rasa ketika ini, bukan Haikal yang menjadi menantunya. Suha akan jelaskan selepas ini, selepas selesai semuanya.

            “Muhammad Khaliff Haikal Bin Johari, aku nikahkan dikau dengan anak perempuanku Suha Binti Sulaiman dengan mas kahwinnya satu ribu ringgit tunai.” Suara ayah kedengaran, nama yang disebut ayah itu membuatkan Suha cepat sahaja mengangkat wajahnya. Air mata laju mengalir. Senyuman mula menguntum. Dalam hati Suha mengucap beribu kesyukuran.

            “Aku terima nikahnya Suha Binti Sulaiman dengan mas kahwinnya satu ribu ringgit tunai.” Hanya dengan sekali lafaz Suha dan Haikal telah sah menjadi suami dan isteri.

            Laila yang berada di sisi Suha hanya tersenyum, gembira kerana tahu rakannya akan bahagia, inshaAllah untuk selama-lamanya. Suha mencubit kecil paha Laila kerana menakut-nakutkannya sebentar tadi. Laila hanya ketawa.

            “Suha cepat sedia, Haikal nak sarung cincin tu.” Ujar Ibu yang sudah merah matanya kerana menangis. Satu-satunya anak telahpun menjadi milik orang. Suha membetulkan duduknya. Haikal sudahpun sedia mengambil tempat betul-betul di depannya. Haikal memegang bekas cincin, wajah Suha yang telah menjadi isterinya itu dipandang. Wajahnya beriak cemas. Suha mengerut kening, kenapa dengan dia?

            “Awak masih marahkan saya? Awak boleh terima saya jadi suami awak?” Perlahan sahaja Haikal menyoal. Suha tersenyum dan terharu. Begitu sekali Haikal resah dengan keputusan Suha.

            “Saya mintak maaf sebab marah awak. Saya sayang awak.” Suha membalas. Haikal yang tadinya muram sahaja, terkejut dengan pernyataan Suha. Senyuman terus sahaja terukir di bibirnya. Jemari Suha dicapai dan terus disarungkan cincin ke jari manis isterinya. Suha mencium tangan suaminya. Mereka berdua tersenyum sesama mereka. Hanya mereka yang tahu gelodak rasa 2 minggu ini.

            “Terima kasih sebab datang.” Ujar Suha

            “Thanks to mama sebab paksa. Saya dah putus asa Suha.” Ikhlas sahaja Haikal memberitahu.

            “Saya harap selepas ni kita lebih berterus terang.” Suha tersengih.

            “Saya ke awak yang banyak berahsia?” Haikal menyoal sengaja mengusik isterinya yang sudah tersipu-sipu.

            “Tak apa siapa-siapa pun. Asal jangan berahsia.” Suha ketawa, matanya memandang Haikal seolah-olah mahu mengetahui sesuatu.

            “Kita jumpa dekat PSZ, masa tu pen awak terjatuh. Awak pakai jubah merah. Awak senyum aje masa tu. Pen tu awak kata bukan awak punya.” Haikal mula bercerita memahami isterinya itu mahu tahu kisah sebenar pertemuan mereka.

            “Masa first semester saya dekat UTM? Awak dengan kawan-kawan awak kan?” Suha menyoal, cuba mengingat kembali. Haikal mengangguk.

            “Lepas tu kita ada jumpa lagi dekat bazaar kolej Perdana. Saya ada belikan awak ayam golek. Ingat tak?” Suha mulai ketawa. Yang itu tak boleh lupa. Sejak hari tu, kecoh dalam kelasnya Suha sudah ada ‘pakwe’!

            “Ingat sangat, semua orang tak berani kacau saya lepas tu. Patutlah saya macam kenal aje awak masa pertama kali kita jumpa dulu. Tapi...” Suha tak menghabiskan kata. Suha hanya tersenyum.

            “Tapi apa?”

            “Masa kita jumpa awak nampak sombong, ego sangat. Dulu awak nampak nakal-nakal tapi baik.” Suha jujur.

            “Saya hidup dalam kerinduan terhadap awak. Saya tak jumpa awak kat mana-mana. Jenuh saya cari sampailah saya grad. Tetap tak jumpa awak.”

            “Saya cuti satu semester. Ayah jatuh sakit.”

            “Allah kekalkan jodoh kitakan sayang.” Suha menarik muka dan ketawa. Geli!

            “Semacam ja saya dengar sayang awak tu.” Suha ketawa lagi. Haikal tersengih.

            “Kena biasakanlah, kita dah kahwin. Nak pergi honeymoon mana?” Haikal mengangkat-angkat keningnya.

            “Langkawi boleh?”

            “Langkawi je?”

            “Tak pernah pergi.”

            “Alolo sian dia. Okay, lusa kita pergi. Be ready sayang.” Ujar Haikal nakal! Suha menjelir, gelilah!!!!

            Mereka hanya ketawa dan tersenyum. Terima kasih Allah. Terima kasih atas semuanya. Terima kasih untuk jodoh ini. Terima kasih.

.ALHAMDULILLAH.
           


++++++++++++

okay kan? komen tau.
thank you ye. :)


           
.

Wednesday, September 2, 2015

Mini Novel: Pengganti 9

PENGGANTI SEMBILAN

            Suha kelam kabut mengemaskan barangannya. Hari ini dia akan pulang ke kampung. Suha berjaya menghabiskan pengajiannya. Hanya tunggu keputusan peperiksaan dan konvokesyen. Kalau dia balik esok, mesti akan bertembung dengan Haikal! Semenjak hari mereka bertemu sehingga kini, Suha melarikan diri. Mahu sahaja menukar nombor telefon tetapi terfikir ayah dengan ibu, jadi dia biarkan sahaja. Sejak dua hari lepas, ayah asyik pesan supaya pulang ke kampung dengan Haikal, mudah nak angkut semua barang. Suha menolak dalam diam. Ayah tak tahu apa yang Haikal cakapkan haritu, kata putus tetapi kenapa ayah masih sibuk membuat persiapan? Kad-kad sudah habis diedarkan. Suha pening! Hanya satu yang Suha terfikir, mungkin ini perancangan Haikal untuk satukan dia dan Daniel. Memang drama sangat!

            “Barang-barang ni, masa konvo kita boleh ambil. Kejap lagi kau dah siap aku hantar kau pergi Seri Putri ye.” Ujar Laila yang turut sama mengemas barang-barang. Mujur sahaja Laila orang Johor, banyak membantu Suha dengan semua barang-barangnya.

            “Bas aku pukul 10 malam. Bolehlah kita hantar barang balik rumah kau dulu. Lepas tu aku belanja kau makan dulu eh.” Suha hanya mahu membalas jasa baik kawannya itu.

            “Tak payah, mama aku dah masak. Kita makan, solat lepas tu kita bye-bye.” Suha mencebik. Laila dan keluarganya memang baik. Sudah 4 tahun mereka bersahabat.

            “Terima kasih tau Laila. Baik sangat kau dengan aku.” Suha malu alah.

            “Mengadalah, esok-esok kahwin jangan lupa jemput. Ada rezeki sampailah aku. Nak jugak tengok tunang kau yang hensem tu!” Laila mengusik. Suha hanya tersengih. Lagi 2 minggu kendurinya, seorang kawan pun Suha tak jemput. Takut tak jadi!
           


            Perjalanan Skudai ke Alor Setar mengambil masa 10 jam. 10 jam sebelum ini Suha penuh keterujaan sebab mahu bertemu dengan ibu dan ayah, tetapi malam ini penuh debaran. Entah apa yang menanti esok pagi di rumahnya. Tak mahu ada Haikal atau siapa-siapa selain ayah dan ibu. 2 bulan ini dia bersendirian menyelesaikan gelora dalam dirinya. Hatinya yang remuk sudah diaturkan kembali. Biar tampak tak kukuh tetapi teguh.

            Telefon Suha yang berdering sedari tadi dikeluarkan dari poket beg. Nama pemanggil itu membuatkan Suha mengeluh lemah. Haikal. Suha malas nak dengar apa-apa yang keluar dari mulut lelaki itu lagi. Suha terus sahaja mematikan telefonnya.

            “Kalau dulu dia marah aku minta putus, tetapi sekarang kenapa dia mainkan aku?” Suha berbisik sendiri. Air mata yang mengalir disapu lembut. Sudahlah hati....

            Tepat jam 8.30 pagi, Suha selamat sampai di Shahab Perdana. Ayah dengan ibu juga tidak tahu dia akan sampai pagi ini. Sengaja mahu membuat kejutan. Suha tersenyum sendiri. Apa yang berlaku kelak, akan dia tangani sekuatnya. Harap ayah dan ibu berpihak kepadanya. Teksi dinaikinya pulang, memang mahal tetapi tidak menyusahkan ayahnya untuk datang mengambilnya di terminal.

            “SubhanaAllah Suha. Awat tak habaq nak balik ni.” Ayah terkejut apabila melihat Suha sudah berada di depan rumah. Suha hanya tersengih. Laju sahaja tangan ayahnya diambil dan dikucup perlahan.

            “Terkejut dak ayah. Saja buat suprise.” Ayah hanya menggeleng, beg Suha dicapai. Selepas itu, ibu pula muncul di depan dengan beberapa helai daun pandan di tangan. Ibu juga beriak yang sama.

            “Ibu nak masak apa ni?” Soal Suha selepas bersalaman dan berpelukan dengan ibunya. Jenuh mendengar ibu berleter panjang kerana pulang tak beritahu.

            “Nak masak malam ni. Dok sangka Suha sampai dengan Haikal malam ni. Ingat nak buat makan-makan sikit.” Ujar ibu, riak wajah Suha terus berubah.

            “Haa pasai pa pulak ni? Haikal tau dak Suha balik dah ni.” Ayah yang memerhati mula menegur.

            “Tak dak pa la ayah. Tau kut. Dah habaq jangan pi ambik.” Suha member alasan. Berharap tiada lagi disoal tentang Haikal. Kalau Haikal datang macam mana?

            “Jangan tak habaq sudah. Hampa ni lagi dua minggu ja lagi. Tak maulah jadi apa-apa.” Ujar ibu sambil melangkah masuk ke dalam rumah. Suha terdiam. Kalau ibu dan ayah tahu apa yang Haikal mahukan, mungkinkah mereka akan menerimanya dengan tenang sepertimana selalu?

            Suha asyik mengangkat jemuran di belakang rumah. Fikirannya jauh entah ke mana. Hatinya tidak pernah senang. Asyik merasa resah, bagai ada tidak kena. Mahu tenang bagaimana, dia sendiri tidak pasti siapa bakal pengantin lelaki. Kalau Daniel bagaimana? Apa kata ayah? Apa kata ibu? Apa kata orang yang hadir? Kalau kekal Haikal? Bolehkah dia memaafkan apa yang Haikal sudah lakukan?

            “Awak marah saya?” Suara itu menyentak lamunan Suha. Laju sahaja Suha berpaling ke belakang.

            “Marah saya? Saya call awak tak angkat. Balik pun tak bagitau.” Haikal bersuara lagi apabila Suha hanya membatukan diri. Jelas nampak air mata gadis itu bergenang. Haikal diserbu rasa berjuta salah. Dia tersilap percaturan.

            “Untuk apa awak datang? Tak cukup lagi apa awak buat? Saya harap sangat saya tak jumpa awak lagi. Tolonglah, hentikan semua ni. Jangan jumpa saya lagi.” Air mata Suha mengalir laju. Haikal jatuh kasih, jatuh sayang. Kenapa dia tegar buat Suha terluka.
            “Jangan risau, saya akan kahwin dengan awak nanti. Bukan Daniel.” Haikal cuba untuk meredakan tangisan Suha yang kian menjadi-jadi.

            “Awak fikir awak tu siapa? Kejap putus kejap tak. Awak fikir tak perasaan saya? Sekalipun saya ni suci atau tidak, awak tak layak untuk pijak maruah saya!” Suha benar-benar marah dan kecewa.

            “Suha saya tahu semua yang berlaku malam tu salah faham. Daniel dah cerita semuanya. Saya mintak maaf. Hari tu saya cuma main-main. Saya nak tahu siapa saya dihati awak.” Haikal berusaha menjelaskan namun penjelasan itu hanya membuatkan Suha semakin sakit hati. Main-main?

            “Hati saya ni bukan plastik yang patah boleh awak cantum guna gam! Saya manusia!” Marah Suha. Haikal sudah tak tahu mahu memujuk dengan cara apa lagi.

            “Saya mintak maaf Suha. Saya terkasar dalam bergurau.” Haikal sudah habis kata. Salah dia. Jadi mahu apa lagi?

            “Saya akan maafkan awak, asalkan nanti bukan awak pengantinnya!” Suha membuat keputusan. Hatinya membengkak dengan segala kata-kata Haikal. Tegarnya dia permainkan Suha 2 bulan ini tanpa penjelasan yang pasti. Putus tunang? Bukan satu permainan. Suha kecewa kerana meletakkan harapan yang tinggi terhadap

            “Suha takkanlah macam tu?” Haikal terkejut dengan keputusan Suha.

            “Asal bukan awak.” Sekali lagi Suha menuturkan kemudian dia terus membawa diri ke dalam rumah. Mujur ayah dan ibu di depan, mungkin Haikal tiba dengan keluarganya. Mungkin Daniel juga ada. Biarlah, asal bukan Haikal!

            Sepanjang makan malam, Suha hanya mendiamkan diri. Sepatah ditanya sepatah juga dia menjawab. Daniel ada, Haikal juga ada. Dua-dua mereka memerhatikan setiap gerak geri Suha. Suha tak betah diperhatikan begitu, tetapi ditahan hati dan dirinya. Jauh dalam hati dia berdoa, cepatlah mala mini berlalu.

            “Kenapa Suha diam ja malam ni?” Ibu menyoal semasa Suha membantunya mengemas meja makan. Yang lain semuanya pergi solat dan berada di ruang tamu rumah.

            “Penat tak habih lagi kut bu. Rasa letih sikit.” Tipu Suha.

            “Ibu dengar Suha nangis petang tadi. Haikal ada sakitkan hati Suha?” Ibu menyoal lagi. Suha memberhentikan kerjanya. Wajah ibu dipandang. Mana mungkin dapat dia menipu ibunya sendiri. Insan yang telah menjadi teman baiknya selama ini.

            “Kalau Suha tak nak kahwin boleh tak ibu?” Berani sahaja Suha menyoal. Suha tahu ibu pasti terkejut. Ayah juga. Tetapi hatinya begitu sakit ketika ini. Air matanya mudah sahaja mahu mengalir.

            “Ibu tahu Suha ada masalah. Ibu nasihatkan, Suha solat istikarah. Kalau Suha masih dalam keputusan yang sama. Ibu terima. inshaAllah ayah juga.” Ibu memegang erat tangan Suha. Ibu tahu anak gadisnya itu kini sedang sakit dengan cinta. Dia juga wanita, jadi dia mengerti. Suha perlu tenang, barulah dapat membuat keputusan yang tepat.

            Selepas isyak, Puan Johanna, Imtiyazz, Haikal dan Daniel mula mahu beransur pulang. Puan Johanna berbual seketika dengan ibu dan ayah.

            “Suha, boleh saya cakap dengan awak?” Daniel tiba-tiba menyapa. Sepanjang mala mini Daniel hanya diam, sekali sekala sahaja dia berbual dengan ayah dan ibu. Suha dan Daniel bergerak ke arah tangga rumah.

            “Dayanna mana?” Laju sahaja Suha menyoal, seolah-olah soalan itu telahpun dia sediakan dari awal lagi.

            “Ada, inshaAllah kami akan bertunang selepas awak dan Haikal berkahwin.” Jawab Daniel walaupun pada mulanya dia terkejut Suha menyoal.

            “Bagus untuk awak. Kenapa Haikal putuskan pertunangan kami sebab awak nakkan saya?” Suha menyoal lagi. Suha seolah-olah menghukum Daniel dengan kesalahan Haikal. Dari jauh, Suha perasan Haikal sedang memerhati walaupun tangannya asyik menekan punat telefon.

            “Haikal ada cerita. Haikal...”

            “Tak payah jelaskan apa-apa. Saya akan maafkan dia dan awak, asalkan bukan dia pengantinnya nanti.” Sekali lagi Suha menepis dari mendengar penjelasan. Bagi Suha itu semua alasan.

            “Suha, awak tak boleh macam ni. Lagi beberapa hari saja lagi. Haikal tak sengaja buat macam tu. Awak kena dengar penjelasan dia dulu.” Daniel cuba memujuk.

            “Awak dengan Haikal sama aje. Apa yang korang pandai mintak maaf. Itu aje. Sebelum buat ada fikir saya? Hati saya? Ada fikir?” Suha masih menjaga nada suaranya walaupun dia sedang melempias marahnya. Tidak mahu orang tua mereka masuk campur. Pastinya Suha yang akan beralah akhirnya.

            “Kalau bukan Haikal siapa?” Daniel menyoal.

            “Sesiapa asal bukan Haikal.”

            “Saya?” Suha tersenyum sinis.

            “Saya bukan perampas. Setialah pada Dayanna awak. Setelah apa yang jadi malam tu, awak nak lepaskan Dayanna untuk saya?” Suha menyoal penuh sinis. Suha lain dari Suha yang mereka kenal. Kesakitan membuatkan Suha lebih agresif dari selalunya.

            “Saya tak nak awak terus kecewa. Haikal untuk awak. Malam tu saya dah cerita dekat awakkan? Awak lupa?” Daniel berusaha memujuk Suha.

            “Sebab malam itulah, saya susun  hati saya untuk terima dia. Akhirnya dia sendiri hancurkan hati saya.” Suha mula bermain air mata. Dia berusaha menahan diri dari menangis ketika itu.

            “Saya mintak maaf untuk malam itu. Saya keterlaluan. Mujur awak tampar saya, walaupun luka tapi saya berterima kasih.” Ujar Daniel. Suha kembali tersenyum. Mengingatkan malam itu.

            “Maaf juga sebab buat awak terluka dan kena tumbuk.” Giliran Suha memohon maaf. Mereka berdua ketawa. Malam itu sungguh tragis tetapi bila diulang tayang mereka merasa geli hati.

            “Awak nangis teruk sangat, sampai semua ingat saya dah ‘ngap’ awak tau”

            “Malam yang buat saya menangis sangat-sangat. Tak sangka dalam 2 bulan tu, macam-macam saya lalui.” Suha menarik nafas sedalamnya.

            “Awak kecewa bila saya kata saya akan cari Dayanna?” Daniel mula menyoal tentang hati.

            “Pada masa tu, ya. Sebab saya ingat awak suka dengan saya.” Jujur sahaja Suha membalas.

            “Awak suka saya?” Daniel menyoal lagi. Suha ketawa dan menggeleng.

            “Tak. Cuma mainan perasaan je. Suka tapi tak cinta.” Suha menjelaskan. Daniel mengangguk lagi.

            “Haikal?” Daniel memancing hati Suha lagi.

            “Saya kecewa.”

            “Maafkan dia.”

            “Boleh. Asalkan bukan dia pengantin saya.”

            “Tak menyesal?”

            “Mungkin.”

            “Beri dia peluang kedua?”

            “Tak pernah beri yang pertama jadi takkan ada yang kedua.”

            “Degil.”

            “Asal hati saya selamat.”

            Danial mati kata. Suha seolah-olah sudah tekad. Daniel menggeleng kepala. Suha hanya menjungkit bahu.

            “Pergilah kejap, dia susah hati tu.” Pujuk Daniel lagi. Suha mengeluh, meluat!

Dalam degil dan marah, Haikal yang berada di kereta dihampirinya. Haikal memerhati. Wajahnya suram. Nampak dari riak wajahnya dia serabut.

            “Masih marahkan saya?” Soal Haikal sebaik sahaja Suha sampai di depannya. Suha tidak bersuara, hanya mengangguk kepala.

            “Tadi boleh gelak lagi dengan Daniel?” Haikal menyoal nada cemburu.

            “Kenapa awak buat saya macam tu?” Suha menyoal tanpa menjawab.

            “Kenapa awak tak cerita hal malam tu dekat saya?” Haikal juga sama.

            “Kenapa?”

            “Apa yang awak rasa haritu sama macam saya rasa malam tu.” Ujar Haikal. Suha cuba untuk mentafsir maksud disebaliknya.

            “Saya kecewa sikit, dengan awak saya kecewa banyak.”

            “Sampai menangis macam kena rogol.” Suha mengetap bibir mengerut dahi dengan kata-kata yang terluncur dari mulut lelaki itu.

            “Eh marah, betul la kan.” Haikal menyindir lagi. Apasal dia ni? Hati Suha menyoal sendiri.

            “Terpulanglah kepada Encik Haikal. Keputusan saya sama. Asal bukan awak. Kalau tetap awak, awak tahulah apa yang akan saya buat. Saya bukan Suha yang pernah awak buli!” Suha geram.

            “Awak Suha yang saya pernah jatuh cinta dan inshaAllah selamanya cinta.”

            “Iye la sangat tu Encik Haikal. Mudahnya awak jatuh cinta. 2 bulan?”

            “Bukan. Dari dulu lagi, masa di UTM. Awak tak ingat?” Suha mengerut kening hampir bercantum dua. Siapa Haikal? Dulu? Bila? Suha menggeleng. Tidak mahu serabut untuk terus berfikir. Hati perlu dijaga. Tak mahu lagi terus berendam air mata dan kecewa.

            Haikal tersenyum kecewa. Hela dilepaskan. Gadis itu masih marah. Masih keras hatinya. Salah dia. Apa yang perlu dilakukan? Melepaskan Suha pergi sebagaimana dia mahukan atau tetap memilih menjadi peneman gadis itu sehingga tua? Peribahasa yang mana patut digunakan; sekeras-keras kerak nasi lama-lama lembut juga atau mengangkat bendera putih? Haikal menarik nafas dalam-dalam. Rasanya dia sudah ada jawapan. Kalau itu yang Suha mahukan.





+++++++++++++++

sapa agaknya pengantin Suha?
nantikan esok malam!
harap korang komen ye.
terima kasih :)