Monday, July 29, 2013

Doktor Cinta : Jujur!

Assalamualaikum!
Salam penuh kecintaan buat anda semua :)
ewahhh.. mengada pulak rasa hehehe

bukan menggedik menjadi doktor cinta
bukan nak menjawab soalan cinta
sekadar berkongsi satu perkara penting dalam soal cinta.
eh.eh.eh! cinta yang halal :) insyaAllah.

sebab apa ye?
sebab abc TIDAK MAHU lagi terlibat cintan cintun nyet2 nih.
insaf-insaf-insaf

apa yang pentingnya dalam soal CINTA?
KEJUJURAN
yes indeed!
kalau nak sesuatu hubungan tu berterusan, berpanjangan.
silalah berlaku jujur, jujur dalam apa jua perkara.

kadang-kadang isteri ni, suka benor menyimpan perasaan.
konon nak buat tacing-tacing
last-last makan diri.
lelaki suka isteri dia berterus terang
tapi ada caranya
sebab lelaki suka meradang
(kebenarankan pahit seperti hempedu, hehehe)

jangan terlepas cakap!
terlepas cakap tu, choii!
memang la jujur, tapi siat hati laki hang satgi!
cuba cakap dalam gurauan.
dalam masa suami mood baikkk punya.
barulah dia boleh terima kejujuran kata-kata kita kekekeke

untuk lelaki
sila JUJUR
kalau ada simpanan tayar (wanita)
sila beritahu, hati anda yang kononnya dulu semua untuk isteri
kini sudah terbagi dua :'(
 Jujur, walaupun isteri anda akan mengamuk, kejar anda sekeliling dunia
hehehe
kadang-kadang, berterus terang/jujur ni lebih baik daripada bocor dari mulut orang lain :')

Yes, I am not married yet.
insyaAllah, kalau sudah sampai jodohnya.
kalau anda rasa abc tak layak beri nasihat seperti di atas.
boleh 'tidak pedulikan' atau beri kritikan :)
abc berkongsi pengalaman sendiri dan orang lain.

kenapa tiba-tiba jadi Doktor Cinta memalam buta?
sebab abc suka banget lagu Repvlik: Sandiwara Cinta ^^b

Lirik Lagu Republik - Sandiwara Cinta

Aku tahu ini semua tak adil
Aku tahu ini sudah terjadi
Mau bilang apa aku pun tak sanggup
Air mata pun tak lagi mau menetes

Alasannya seringkali ku dengar
Alasannya seringkali kau ucap
Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa yang telah kau lakukan kepadaku

Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati

Mungkin ini jalan yang engkau mau
Mungkin ini jalan yang kau inginkan
Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa, ceritanya apa, aku tahu

Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati

Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati
Ku terima walau sakit hati


Saturday, July 20, 2013

Ajal itu Allah sahaja yang tahu!

Alhamdulillah.
Hari ke sebelas.
Tak lama lagi sudah dipertengahan ramadhan.
Moga kita diizinkan Allah untuk menyempurnakan ramadhan kali ini dengan baik.

Soal Jodoh, Ajal dan Maut itu
kita siapa untuk mempersoalkan?
Kuasa apa kita ada untuk tentukan?
Walaupun si pemegang ijazah perubatan dan kedoktoran 
menjangkakan tempoh hayat kita atas kajiannya.
dia tidak dapat menghalang, andai Allah memanjangkan usia kita
hingga ke seratus tahun lama.
kerana kita cuma MANUSIA BIASA.

Selepas kecoh isu Dayana dan Ashraf Muslim yang bernikah kali kedua
timbul pula, kisah si ibu yang merupakan seorang guru menyebabkan kematian anaknya.
Tegar kah seorang ibu membiarkan anak kecilnya mati dalam keseksaan?
Pinta diakah anaknya pergi sebegitu?
Ibu mana?
Jika ada, ibu itu sememang tidak layak dipanggil ibu, hanya meminjam rahim
dan melahirkan untuk menyeksa.

Kasihan ibu itu terus dipersalahkan.
dituduhnya dia CUAI dia ABAI
siapa kita untuk menuduh dia begitu?
Bukankah dia cuma manusia biasa, dan kita tentunya juga seorang manusia.
jadi mengapa menuduh menfitnah dia atas kematian anaknya yang telah Allah tentukan begitulah caranya.
terima.
Allah tidak lakukan saja-saja
Allah punya rencana.
maka siapa engkau mahu menuduh ibu itu sebegitu rupa??

Dia ibu
Dia guru

Tugasnya besar
Tugasnya mulia

atas salahnya yang terlupa
atas salahnya yang sibuk memikir kerja
dia ditindas kerana kematian anaknya

ajarkan ibu itu redha
ajarkan ibu itu sabar
ajarkan ibu itu terima

bukan menambah sakitnya menangis
bukan membeban menambah salah
bukan mencaci menambah tuduhan
bukan menuding mahu menjatuhkan hukuman!
BUKAN!

Jadikan ini satu teladan.
kembali kepada fasa satu langkah ke depan.
fikirkan.
salah ibu?
salah kerjaya ibu?
salah yang memberi kerja kepada ibu?
salah siapa?
bukan, bukan sesiapa.
sudah ketentuan.
jika anaknya tidak menemui Allah begitu.
mungkin cara lain.
telah gugur nama si kecil itu dari tangkai pohon di syurga.
maka tetap pergilah dia menemui Allah Yang Esa.

ingat, Ajal itu tidak LAMBAT sesaat
tidak CEPAT sesaat.
itu tepat dan ia PASTI. 

Wallahualam

Al fatihah.
Salam Takziah buat keluarga sikecil
Ibu, cikgu, teruslah bersabar, redha dengan ketentuan Allah.
anakmu sudah berbahagia di sana, insyaAllah

Friday, July 19, 2013

Juadah Berbuka.

Alhamdulillah!
harini selesai hari ke 10 kita berpuasa.
cepat sungguh masa terbang pergi.
masih belum puas merasai nikmat puasa.
(er... tertinggal banyak muka Quran!)

 ni la juadah abc harini.
tapi ni gambar abc ambil dari google image 
(masakanmaksaya.blogspot.com)

abc dah taktau nak makan apa.
oh! i'm on diet (diet atkins lagi!)
hehehehe
so dah rasa makan semua jenis lauk pauk.
sekarang dah taktau nak makan apa
huk-huk-huk

apa yang abc nak sangat tapi tak dapat-dapat ialah....

popia basah!
masa balik kedah aritu
pakcik yang selalu jual masa bazar dekat rumah abc tu dah takde jual
sedihhhhh, kempunan chek!  mujuq chek tak mengandung, kalau dak
meleleh habih la ayaq liuq anak chek!
kekekekeke

esok punya menu:
1. sup sayur
2. terung sambal bilis
3.telur dadar/ikan keli

boleh la kannnn~~ :)

korang masak mesti best kan?

Wednesday, July 17, 2013

Ashraf Muslim kahwin dua?

Haaa... bergosip!!
MasyaAllah.
Bulan Puasa kenapa bergosip???

okeh! Saya mengaku saya pos status di FB tentang perkahwinan kedua Ashraf Muslim.
Nak tau cerita sila ke Beautiful Nara ye :)
Tak pun Murai.com

Apa yang abc boleh kata, abc sebagai wanita (eceh, mentang2 sudah 20-an) abc terkilan.
kenapa perlu kahwin di Thailand?
ya, mungkin Ashraf ada alasannya.
Dayana mungkin sudah tahu.
Dayana mungkin setuju.

terkilan. kalau abc yang berada di dalam situasi itu, macam mana?
Allah, sangat tak kuat!

abc tidak menolak poligami.
namun poligami itu bukan semudah 'a b c'
poligami kerana???
perlu ada sebabnya.

Apa-apa pun.
abc doakan Dayana tabah dan sabar.
Allah sentiasa bersama orang-orang yang bersabar.
Buat Ashraf Muslim, tahniah! semoga anda bahagia dengan pilihan anda.
Buat Sakinah, berbahagialah.

keluarga abc pun ada yang berpoligami,
tetapi abc bersetuju 100% 
kerana, dia ada alasannya dan semua jelas akan alasan itu :)
malah semua menyokong.

abc tidak menolak poligami
kerana poligami itu di izin Allah.

namun... abc mahu menjadi Saidatina Khadijah, yang tak dimadukan Rasulullah.
Malah menjadi isteri yang paling disayangi Rasulullah :)

Cintailah dia kerana Allah
pasti kau takkan pernah merasa lelah
 Cintailah dia kerana Allah
pasti kau akan merasa cukup,
Cintailah dia kerana Allah
pasti kau bahagia hingga ke syurga.

Allah,
bahagiakan dia, cinta yang kau hadirkan untukku
Allah,
lindungilah dia, cinta yang kau izinkan buatku
Allah,
kasihi dia, cinta yang kau berikan kasihnya buatku.

nurwateeqa@abc/17.7.2013



Tuesday, July 16, 2013

Salam Ramadhan :)


Alhamdulillah, sudah 6 hari kita berpuasa :)
Syukur!
macam mana puasa kalian?
masih penuh? hehehe

Berapa banyak sudah Quran di baca?
Terawih pergi ke tidak?
Amalan-amalan lain?

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah
abc pun masih mencuba untuk memberi yang terbaik untuk Ramadhan kali ini
moga-moga tercapai, insyaAllah.

Ingat, bulan puasa ada bulan beribadah!
bukan bulan makan-makan! :)
makan biar berpada-pada
cukuplah untuk sekadar berbuka, bukan membuncitkan ^^

bagi yang nak berdiet (macam abc) boleh la mula berdiet masa bulan puasa ni.
bulan yang terbaik. seminggu ni abc pun terfikir, turun ke tidak berat badan abc ni 
heeeeeee~~~

okay la, abc nak berehat-rehat sebelum menanti waktu berbuka.
Selamat Berpuasa!

Sunday, July 7, 2013

Persediaan Menyambut Ramadhan.

Alhamdulillah.
Syukur, hari ini, ketika ini abc masih lagi bernafas.
Masih di izinkan Allah untuk meneruskan kehidupan di bumiNya ini.

Abc harap, abc di izinkan Allah untuk menyambut ramadhan kali ini. Ameen.
Dua hari lagi, Isnin Selasa dan Rabu ( 1 Ramadhan 1434)

apa persediaan anda?

Ramadhan kali ini abc tidak dapat berpuasa dekat dengan mama dan adik-adik.
menjauh lagi, tapi itulah nikmat, rindu yang mengerat hubungan kasih sayang sesama keluarga :)

persediaan abc?

abc tak buat banyak persiapan, melainkan siapkan diri untuk berpuasa
dan terawih.
azam nak terawih penuh di masjid.
sebab sebelum-sebelum, penuh terawih tapi banyaknya buat sesorang huhuhu!

esok baru nak beli barang dapur, memandangkan peti sejuk dah dapat! ^^
Alhamdulillah, rezeki ramadhan, ada orang bagi peti sejuk free d^^b

Tak sabar nak Ramadhan!!

apa persiapan korang?

Wednesday, July 3, 2013

Autumn dihatiku! - Malaysia Korea Drama


annyeong-haseyo!
wahh.. abc baru habis tengok 3 episod pertama
drama Malay-Kpop nih! ^^

untuk orang yang jiwanya seperti abc.
jiwa ada rasa suka sama 'korea'
(even kat kepit kuku tulih korea pun dah TERUJA!!!)
cerita ni best!

abc terlalu teruja dengan korean drama
sampai tertulis cerpen DUGUN-DUGUN
yang hasilnya dikritik terok! :'(
oh! i haven't been there yet!!!
so tulis ikut macam tengok derama korea jah!

hensemnya Ji Sung yang jadi Autumn dalam drama ni
original Korea! ^^

kawan serumah kata dia student Korea yang belajar di Malaysia, betul?
aahhhh! kat UTM dulu tak sehensem nih. :P

kalau dugun-dugun di dramakan pun best kan.
hahaha berangan!

oke-oke, stop scrolling blog abc
pergi bukak tonton.com.my
tonton drama Autumn Dihatiku :)

tak rugi, comel aje!

p/s: nak berangan korea lagi!



Tuesday, July 2, 2013

Saengil Chuka Hamnida! Happy Birthday! Sanah Helwah! Selamat Hari Lahir!

01 Julai 2013
genap umur abc 24 tahun!
Alhamdulillah.
Syukur masih diberikan keizinan olehNya untuk berusaha menjadi lebih baik
sebelum kembali kepadaNya bila-bila masa sahaja.

makin meningkat usia, makin besar cabarannya.
moga Allah permudahkan segalanya.

umur 24, harap 'beranak'lah satu novel tahun ni.
berharap sangat!
yang lain sudah menjadi kepunyaan.
hanya 'baby' itu yang belum berjaya! :(

doakan abc.
moga dengan pertambahan usia ini
amal ibadat juga meningkat
kuranglah keburukan/kesalahan yang abc akan lakukan.
Ameen!


Menghitung hari ke arah 1 Julai 2014 :')
moga dipanjang umur!