Wednesday, October 9, 2013

Novel : Cinta Atas Paksa (CAP) 4





Part 4
            Nabil melangkah laju ke dalam rumah, selepas keretanya diparkir di depan pagar. Loceng rumah dibunyikan, sebelum dibuka oleh Mak Wan, pembantu rumah Daffa Jawhar. 

            “Daff... polis dah mula cari isteri kau tu. Family dia dah mula edar gambar. Lebih baik kau jumpa family dia, jelaskan semua.” Nabil menyerahkan surat khabar dan beberapa helai kertas yang mempamerkan wajah Adra Malaeka. Daff mengambil dan membeleknya seketika.

            “Semalam pun Mak Wan dah bagitau. Aku pun terfikir juga. Budak tu pun hari-hari menangis. Tension aku!” Keluh Daffa. Dia dan Nabil kemudiannya melabuh duduk di sofa. Mak Wan datang menatang air untuk Nabil dan Daffa.

            “So, tunggu apa lagi? Kita pergi sekaranglah, bawa isteri kau tu sekali.” Nabil bersuara. Daffa menggeleng membuatkan Nabil berkerut dahi.

            “No... kau gila? Buat dia report aku dera dia, pukul dia. Mampus aku!” Ujar Daffa.

            “Hah! Baru kau takut, masa buat tak fikir. Buat dia call talian Nur, memang mampus la kau Daff!” Nabil menyindir tajam. Daff berdecit, mungkin terasa dengan sindiran itu.

            “Kau kalau tak mengata aku memang tak sah!”Daffa membalas, rajuk!

            “Aku check Adra kejap lagi, tengok bila kita boleh serah diri.” Ujar Nabil. Daffa membuntang matanya.

            “Bukan serah diri okay, aku tak bersalah. Kira okay aku tak saman dia, aku ambil hak aku aje. Kalau aku saman juta-juta?” Nabil menjuih bibir, meluat mendengar ‘riak’ kawan baiknya itu.

            Adra memberi salam, menyudahi solat zuhurnya. Tangannya menadah, memohon doa daripada Yang Maha Esa. Dia memohon semoga Allah memberikan dia jalan keluar daripada kemelut yang melanda dirinya. Pintu bilik yang dibuka dari luar, membuatkan Adra cepat-cepat menyudahkan doanya.

            “Maaf kami menganggu.”Nabil bersuara, sopan. Daffa masih dengan wajah bengis dan egoisnya.

            “Takpe, saya dah siap solat pun.” Adra menjawab lembut. Sejadah dilipat, telekung dibiar melekap pada tubuh.

            “Saya datang nak periksa Cik Adra.” Ujar Nabil, beg peralatannya ditunjukkan. Adra sekadar mengangguk faham. 

            “Saya pakai tudung kejap.” Adra melangkah ke bilik air selepas mengambil tudung yang disangkut di kerusi. Nabil sekadar mengangguk.

            “Jangan layan baik sangatlah.”Daffa baru bersuara. Nabil sekadar tersenyum.

            “Dia isteri kawan baik aku.”Ujar Nabil ringkas membuatkan Daffa menjuih bibir.

Seketika kemudian Adra Malaeka melangkah keluar, siap bertudung. Nabil kemudian memulakan tugasnya sebagai doktor kepada Adra Malaeka. Beberapa minit kemudian, Nabil siap menjalankan tugasnya.

            “Semua okay. Cik Adra pun takde rasa sakitkan?” Adra mengangguk perlahan.

            “Tinggal lebam dibibir dan luka di dahi yang dah kering. Minggu depan bolehlah kita pergi.” Ujar Nabil kepada Daffa yang setia berdiri di sisi Nabil sepanjang Nabil memeriksa Adra Malaeka. Nabil sedar ada aura cemburu di sisinya.

            “Okay. Lagi cepat lagi bagus. Aku tak nak nanti nama baik family and business aku habis hancur sebab dia ni.” Daffa menunding jari ke arah Adra. Adra hanya mendiamkan diri.

            “Kau yang mulakan semuanya.”Nabil membalas.

            “Dia dan bapak dia.” Daffa membetulkan, suaranya tegas. Nabil sekadar menjungkit bahu, dia mengemaskan peralatannya masuk ke dalam beg. 

            “Bila saya boleh keluar dari sini?” Soal Adra, mematikan langkah Daffa dan Nabil yang mahu keluar dari bilik itu. Daffa tersenyum sinis.

            “Selagi aku tak ceraikan kau, selagi tulah kau dekat sini.”Ujar Daffa, wajahnya penuh kebencian.

            “Kenapa kurung saya kalau awak kata saya isteri encik?” Adra menyoal lagi. Nabil sekadar memandang.

            “Sebab kau licik. Macam mana kau boleh lari masa hari nikah, tak mustahil kau boleh lari dengan mudah dekat sini.” Daffa membidas lagi.

            “Saya dah cakap, itu bukan saya. Mak saya, abang-abang saya akan jadi saksi yang saya tidak pernah dinikahkan atau bernikah dengan sesiapa.” Entah dari mana Adra mendapat keberanian untuk bersuara. Daffa melangkah menghampiri Adra Malaeka yang sudah berdiri di depan katil.

            “Kau tunggu aje minggu depan. Aku pun tak sabar nak jumpa family kau.” Ujar Daffa yang berdiri betul-betul di hadapan Adra Malaeka. Jarak mereka hanya semeter sahaja.

            “Kenapa tidak harini?” Ujar Adra Malaeka, dia sudah tidak sanggup dikurung lagi.

            “Ni... ni... kau ingat aku bodoh?” Jari Daffa pantas sahaja menunding ke arah lebam di hujung bibir dan dahi Adra. Adra mengeluh lemah.

            “Saya tak akan buat report pasal ni.” Ujar Adra bersungguh.

            “Kau tu licik dan aku tak bodoh.”

            “Kan saya dah kata tu bukan saya.”

            “Minggu depan.” Ujar Daffa, terus mahu melangkah keluar.

            “Saya tak nak dikurung macam ni, boleh jadi gila tau tak.” Adra Malaeka membentak. Daffa tersentak. Nabil hanya tersenyum.

            “Eh, kau dah berani ye?!” Daffa bersuara kuat. Adra Malaeka menelan liur, hatinya memaki hamun mulutnya yang celupar!

            “Saya minta maaf, tapi saya harap saya tak dikurung.” Adra bersuara lemah. Daffa merenungnya tajam.

            “Daff, kau biarlah dia keluar dari bilik ni. Dah seminggu lebih kau kurung dia dalam bilik ni.” Nabil mencelah, setelah lama memerhati ‘suami isteri’ itu berbincang sesama mereka.

            “Aku tak percaya dia ni.”Daffa bersuara, ringkas. Nabil sekadar menggeleng. Adra Malaeka mengeluh perlahan.

            “Kau kurung dia dalam rumah, bukan bilik.” Ujar Nabil. Daffa memandang Nabil lama, mungkin berfikir. Tiada kata putus, Daffa terus melangkah keluar dari bilik, Nabil menjungkit bahu apabila Adra Malaeka memandangnya sayu. Adra Malaeka mengeluh lemah. Nampaknya dia akan terus berkurung di dalam bilik itu.

            “Buka kunci ditingkap dan pintu. Awasi dia 24 jam.” Arah Daffa kepada dua lelaki berbadan sasa yang sedari minggu lalu mengawasi bilik Adra Malaeka. Nabil tersenyum sendiri. Dia kenal benar sahabat baiknya ini, dalam baran ada baiknya.

            “Keep out your smile.”Nabil terus ketawa dengan amaran Daffa Jawhar. Mungkin terasa sinis dengan senyumannya sebentar tadi.

            Adra Malaeka melangkah perlahan menuruni anak tangga. Matanya melilau, berkeliaran ke segenap pelusuk rumah. ‘Besarnya...”Getus hati Adra melihatkan rumah yang menjadi tempat kurungannya. Adra memberanikan diri keluar dari bilik setelah mengetahui dirinya tidak lagi dikurung di dalam bilik itu. Semua kunci di tingkap bilik dan pintu telah ditanggalkan oleh dua lelaki sasa yang mengawasinya.

            “Nak ke mana?”Suara garau yang amat dikenali itu memeranjatkan Adra Malaeka yang sedang terhendap-hendap dari tangga. Adra berdiri tegak memandang ke arah Daffa Jawhar yang berpeluk tubuh di belakangnya.

            “Nak lari?”Soal Daffa lagi, serius!

            “Eh... tak... saya cuma tengok-tengok rumah awak ni, besar...cantik..”Ujar Adra laju, senafas. Daffa tersenyum hujung bibir, sinis sekali.

            “Jangan sekalipun fikir nak lari dari sini!” Tegas sahaja amaran dari Daffa, Adra terangguk-angguk seperti belatuk yang mematuk pokok.

            “Saya tak lari.”Suara Adra Malaeka perlahan. Daffa memandang sekali kemudian melangkah pergi.
            “Awak...”Panggil Adra mematikan langkah Daffa. Daffa kalih sekilas.

            “Kita kat mana?” Soal Adra.

            “Shah Alam.”Jawab Daffa ringkas, kemudian terus menghilangkan diri di balik pintu biliknya. Adra terlopong. 

            “Jauhnya!”Getus bibir mungil itu, keluhan dilepaskan berat.

            Puan Halimah meraup wajah tuanya. Air matanya sudah kering, menangisi kehilangan anak perempuannya. Rehan sedari tadi menghadap komputer ribanya, mencari maklumat dan mengedar maklumat sebanyak mengenai kehilangan kakaknya di dalam Facebook dan blog miliknya. Beberapa mesej takziah serta sokongan daripada rakan-rakan kakaknya itu dibaca. Sesekali dia mengesat air mata yang mengalir dihujung tubir mata.

            “Ada Along dengan Angah kirim apa-apa berita?” Soal Puan Halimah sebaik sahaja susuk tubuh Qaliff kelihatan memasuki ruang tamu itu. Rehan turut kalih memandang Qaliff yang berwajah muram. Kepalanya digeleng perlahan, gelengan yang membuatkan Puan Halimah mengeluh perlahan.

            “Malam nanti mak dah suruh orang surau buatkan solat hajat dan bacaan yassin. Jangan lupa mesej dekat Along dengan Angah, kita semua pergi surau malam nanti.”Ujar Puan Halimah, lalu terus melangkah masuk ke dalam biliknya. Setiap hari, itulah yang akan disoal oleh Puan Halimah selama seminggu ini. Rehan memandang Qaliff yang turut memandang ke arahnya, mereka sekadar tersenyum tawar sesama mereka sebelum kembali dengan hal sendiri. 

            “Angah dah telefon Inspektor Zali siang tadi... macam semalam juga, masih dalam siasatan dan proses mencari. Kita berserah pada Allah aje sekarang Long...” Azhar Malik bersuara sebaik mereka berdua melabuh duduk di kerusi batu di depan rumah. Anuar menyisip perlahan kopi yang dihidangkan isterinya sebentar tadi. Azhar sekadar bermain-main jarinya di bibir cawan.

            “Seminggu lebih Ngah... Along sendiri tak tahu nak buat apa lagi. Berserah? Tak mungkin, kita kena berusaha... Along rasa bersalah, kalau la...”

            “Ish... Along jangan salahkan diri Along. Polis sendiri cakap mereka belum dapat tahu motif kehilangan Adra. Diculik atau lari, kita sendiri pun tak boleh nak jawab.” Azhar memintas kata-kata Anuar yang sedari hari kehilangan Adra Malaeka menyalahkan dirinya atas kehilangan adik perempuannya itu. Kata Anuar, kalau bukan kerana kendurinya mungkin Adra masih ada bersama mereka hari ini. 

            “Entahlah Ngah... Along rasa bersalah...” Keluh Anuar, lemah sekali. Azhar menggelengkan kepalanya.

            “Esok genap 13 hari Adra hilang.... insyaAllah, berkat doa kita, mak dan orang-orang kampung kita pasti jumpa Adra, pasti.” Ujar Azhar sambil menepuk bahu Anuar, memberikan keyakinan dan bagi menghilangkan rasa bersalah Anuar itu.

            Mereka melayan fikiran masing-masing sambil menghirup air kopi panas di kerusi batu itu. Seketika lamunan mereka diganggu dengan deringan telefon bimbit milik Azhar. Azhar Malik kelihatan mengerut dahinya.

            “Siapa?”Soal Anuar yang memerhati reaksi aneh Azhar yang sedang memandang ke skrin telefonnya. Soalan Anuar tidak dijawab, talian terus disambungkan.

            “Waalaikummussalam, ye inspektor?” Anuar mula merapatkan diri sebaik perkataan inspektor itu diluahkan Azhar.

            “Betul ni inspektor? Alhamdulillah, Alhamdulillah.... iye-iye esok kami datang ke balai. Terima kasih inspektor.” Azhar berubah riak dari riak wajah serius ke riak begitu gembira. Anuar masih menanti Azhar untuk menjelaskan berita yang baru diterimanya.

            “Along... Adra Along...” Ujar Azhar Malik begitu gembira, dari kedudukan duduk kini dia mula berdiri.

            “Kenapa dengan Adra?” Anuar resah melihat Azhar begitu gembira. Tidak mahu mengharap apa-apa, takut dia kecewa.

            “Alhamdulillah, pihak polis dah jumpa Adra, esok kita semua ke balai. Jom kita masuk jumpa mak.” Azhar terus menarik lengan Anuar supaya menyaingi langkahnya. Senyuman dibibir Azhar Malik masih tidak lekang. Sebaliknya Anuar Malik masih terdiam, berita itu tiba-tiba. Dia seolah-olah tidak percaya.

            “Mak.... Mak....” Jerit Azhar Malik kuat sebaik memasuki ruang tamu. Rehan dan Qaliff yang berada di dapur keluar dengan pantas, Puan Halimah kemudian membontoti langkah Rehan dan Qaliff.

            “Ada apa ni Ngah terjerit-jerit....”Belum sempat Puan Halimah menghabiskan kata Azhar meluru memeluk ibunya. Puan Halimah tercengang, begitu juga Rehan dan Qaliff. Anuar tersenyum sendiri, isterinya yang menghampiri digamit supaya dekat kepadanya.

            “SubhanaAllah... kenapa dengan kamu ni Ngah?” Soal Emak penuh hairan.

            “Alhamdulillah mak, pihak polis dah jumpa Adra, esok Inspektor Zali suruh kita ke balai.” Semua terdiam buat sesaat, kemudian masing-masing mengucap syukur yang tidak terhingga. Keadaan rumah tersebut riuh seketika, masing-masing berasa lapang dada dengan berita itu.

            “Kenapa polis tak hantar Adra balik rumah terus?” Puan Halimah menyoal sebaik semua mengambil tempat di sofa. Azhar Malik menggeleng perlahan.

            “Inspektor Zali ada cakap, Adra tidak diculik. Lepas tu dia kata esok datang balai untuk selesaikan semua.” Kata-kata yang keluar dari bibir Azhar itu membuatkan semua yang ada mengerut dahi.

            “Tak diculik? Maksudnya Adra lari?”Anuar mencelah. Sekali lagi Azhar menggeleng.

            “Itu kena tunggu esok. Apa-apa pun inspektor Zali cakap, Adra dalam keadaan selamat.” Puan Halimah menghela nafas perlahan. 

            “Takpelah, asalkan kita dah jumpa Adra dan Adra selamat. Sebelum tidur, jangan lupa sujud syukur. Allah dah makbulkan doakan kita, insyaAllah.” Puan Halimah bersuara mengingatkan. Anak-anaknya mengangguk perlahan, seorang demi seorang menghampiri Puan Halimah dan memeluknya erat sebelum melangkah ke bilik masing-masing. Hari sudah pun melabuh tirainya. Esok akan bermula episod yang baru bagi setiap seorang anak adam. 

++++++
Saya perlukan komen untuk penambahbaikan :)
much love readers!
 


8 comments:

Happy Mind said...

Cop...Adra macam tak risau dan relaks je kena culik. Dia tak terfikir Adra tak risau pasal keluarga/kerja dia ke apa?

Walaupun dia ni dah selesa duduk hampir 2 minggu kat rumah tu, dia patut lebih rasa sangsi pada si penculik. Atau abc ada babak flashback lain yang nak dikeluarkan nanti? ~-nampak terlalu selesa, pace laju. overall, tak sabar tunggu next entry.

ps: amacam membina tak komen ni?

baby mio said...

best.....nak lagi.

Anonymous said...

Lagi...:-):-)
-ila

Anonymous said...

X sabar nak tggu next entry.. Hehe. X tau nak bagi kritikan macam mna sbb mmg dah best. 😁

-syafiqa-

ArifahLee's said...

Tak sabar nak baca yang seterusnya :)

Anonymous said...

Abc... Best berjuta kali.. Bila nak next n3.. Setengah jam skali I bukak tgk tau.. X sabar nih.. Hehe..

akubersamaCahya said...

happy mind: sangatkan. abc pun rasa. tapi masa tulih tu memang yang tu je perasaannya, beku. abc akan olah. thanks :)

other readers: sabar3. abc akan update hari by hari. bukan sejam sekali hui3

Anonymous said...

Abc, saya tertunggu2 CAP seterusnya ni...cepat laa...