Sunday, October 27, 2013

CAP 5 - raw-

ABC pun tak tahu kenapa guna perkataan 'raw' tu.
tapi pahamkan maksudnya?
hehe
ini yang belum di edit semula
kalau ada yang tak puas hati.
silakan komen.
CAP masih dalam 'renovation'
jadi sebarang idea diterima pakai.
terima kasih :)

selamat membaca dan memberi kritikan! <3 p="">
+++++

Part 5
Adra Malaeka membontoti langkah Daffa Jawhar yang laju di hadapan. Nabil sudah menunggu di kereta di tempat parkir hotel. Adra Malaeka memakai baju yang sama dipakai waktu dia ‘diculik’ tempoh hari.
“Are you ready Mr Daffa?”Ujar Nabil sebaik Daffa menghampirinya.
“Always ready. Jom” Mereka masuk ke dalam perut kereta yang dipandu Nabil. Adra Malaeka diam seribu bahasa. Hatinya resah. Bagaimana penerimaan keluarganya dengan berita ini? Apa reaksi emak? Semua persoalan itu bermain dibenaknya sehingga membuatkan dia kadangkala berada di dalam dunianya sendiri.
“Cik Adra tak gembira ke nak jumpa keluarga Cik Adra?” Soal Nabil memecahkan lamunan Adra Malaeka. Wajah Adra dipandangnya melalui cermin pandang belakang. Adra tersenyum tawar.
“Bukan tak gembira. Cuma terfikirkan reaksi emak, reaksi adik beradik saya bila dapat tahu yang saya dah kahwin.” Ujar Adra penuh berhati-hati. Daffa tersenyum hujung bibir penuh sinis.
“Reaksi terkejut family awak yang saya dah jumpa awak semua?”Daffa bersuara sinis. Nabil menggeleng perlahan, tidak suka bila Daffa terus bersuara tanpa berfikir panjang.
“Entah macam mana saya nak cakap dekat awak yang saya tak bersalah.”Adra membentak perlahan, sakit hatinya mendengar kata-kata Daffa Jawhar yang masih tidak mempercayainya.
“Tak payah cakap apa-apa, selagi tiada bukti yang boleh awak bagi pada saya menyatakan awak tak bersalah, selagi tu di mata saya awak dan family awak bersalah. Faham?”Daffa bersuara tegas, jelas dan sinis. Nabil merengus perlahan, kepalanya digelengkan. Tidak faham dan tidak dapat faham perangai sahabat baiknya itu.
“Apa-apa pun saya minta maaf, kalau benar semua ni perbuatan ayah saya. Saya benar-benar minta maaf”. Ujar Adra Malaeka, perlahan namun jelas menampar telinga Daffa Jawhar yang berada di depannya kini. Setelah itu, ketiga-tiga mereka diam melayani perasaan sendiri, sambil ditemani muzik dari radio kereta yang dipasang sedari tadi.
Adra Malaeka melangkah keluar dari perut kereta, langkah yang diatur dengan lafaz basmallah. Hati yang patutnya tenang dan lapang, kini berdebar. Jantungnya berdegup hilang rentak normal. Jemarinya sejuk bagai mahu membeku. “Kenapa aku berdebar semacam aje?” Adra bermonolog sendiri.
“Family Cik Adra semua ada di bilik depan sana, bolehlah kita ke sana. Apa sahaja yang hendak dibincangkan kita akan bincang di sana. Mari ikut saya.” Suara Inspektor Zali selaku pegawai polis yang mengendalikan kes Adra Malaeka. Daffa dan Nabil sekadar mengangguk kecil sebelum terus membontoti langkah Inspektor Zali.
“Tunggu apa lagi, bukan kau nak sangat balik Kedah ke?”Suara Daffa membuatkan Adra yang terkaku kakinya kini melangkah laju agar seiring dengan Daffa dan Nabil yang sudah beberapa langkah di depannya. Adra Malaeka berserah, menyerahkan segala apa yang akan berlaku kelak kepada Allah, kerana Allah sebaik-baik penolong.
“Adra....” Adra yang menunduk wajah kini memanggung wajah tepat kepada suara lirih yang memanggil namanya. Emak.... Air mata Adra kini bergenang di kelopak mata, wajah ibunya yang sayu memanggut hati yang menahan debar merasa pilu.
“Mak....” Tak tertahan dek kerinduan dan kesedihan yang dirasainya selama dua minggu. Adra Malaeka terus sahaja meluru ke arah ibunya. Memeluk tubuh ibu seerat-eratnya. Rehan yang memerhati turut menyertai saat pertemuan yang pilu itu. Qaliff kelihatan mengesat tubir mata dengan hujung jari. Anuar dan Azhar sekadar memerhati dari tempat duduk mereka.
“Saya minta maaf, bagi mempercepatkan kes ni, saya harap kita boleh mulakan perbincangan. Semua boleh ambil tempat dulu ye.” Inspektor Zali yang mengambil tempat di kepala meja, mula membuka suara.
“Boleh kita mulakan?” Soal Inspektor Zali kepada semua yang ada. Beliau terus memulakan perbincangan setelah tiada bantahan dibangkitkan.
“Keluarga Adra Malaeka telah membuat laporan kehilangan Adra Malaeka pada 25 Jun 2012. Saya sebagai pegawai yang mengendalikan kes ini, tidak dapat untuk mengatakan sama ada Adra Malaeka diculik ataupun melarikan diri dengan rela hatinya. Pada 7 Julai 2012, Encik Daffa Jawhar Bin Jauhari membuat laporan yang Adra Malaeka tidak diculik tetapi bersama dengannya. Daripada maklumat yang diberikan kepada pihak kami, Adra Malaeka adalah isteri kepada Encik Daffa Jawhar. Maka oleh itu, selama dua minggu kehilangan Adra Malaeka, beliau berada bersama Daffa Jawhar, suami beliau.” Pernyataan akhir yang keluar dari mulut Inspektor Zali membuatkan seluruh ahli keluarga Adra yang hadir di situ mengucap panjang. Adra Malaeka yang berada sebelah ibunya menunduk wajah. Anuar Malik dan Azhar Malik saling berbalas pandangan, kening mereka berkerut. Berita itu begitu menggemparkan bagi mereka.
“Encik Daffa Jawhar hadir hari ini untuk membincangkan hal pernikahannya dan Cik Adra Malaeka dengan ahli keluarga Adra Malaeka sendiri, sebelum beliau mahu meneruskan laporan penipuan yang telah dilakukan oleh Encik Ahmad Maliki Bin Mahmood, iaitu ayah kepada Cik Adra Malaeka terhadap beliau dan ayah beliau, Dato’ Jauhari Daud pada 25 November 2011. Pihak kami akan hanya menjadi orang tengah dalam hal ini, Encik Daffa boleh teruskan apa yang Encik mahu bincangkan.” Inspektor Zali mempersilakan Daffa Jawhar untuk meneruskan perbincangan.
“Assalamualaikum, seperti yang dinyatakan Inspektor Zali sebentar tadi, saya Daffa Jawhar suami kepada Adra Malaeka Binti Ahmad Maliki.” Daffa memulakan perbincangan yang seterusnya.
“Ayah saya Dato’ Jauhari Daud sebelum beliau meninggal dunia, beliau telah mengahwinkan saya dengan anak kepada sahabat baiknya, Encik Ahmad Maliki Bin Mahmood pada 25 November 2011. Namun begitu, harga perkahwinan saya dengan Adra Malaeka adalah berharga RM200 ribu. Ayah saya yang terlalu mahukan Adra menjadi menantu dan sangat beringinkan Encik Maliki menjadi besannya, telahpun membayar wang tersebut. Namun selepas majlis akad nikah, Encik Maliki dan isteri saya Adra Malaeka telahpun menghilangkan diri bersama-sama wang tersebut. Setelah beberapa bulan mencari, akhirnya saya menjumpai alamat rumah Adra Malaeka sekeluarga. Saya mengakui saya membawa pulang Adra Malaeka secara paksa tanpa keinginannya, saya melakukan dalam keadaan marah dan dendam. Oleh itu hanya mohon maaf kepada semua ahli keluarga Adra Malaeka. Sebelum saya meneruskan laporan polis mengenai penipuan yang dilakukan oleh Encik Ahmad Maliki dan sesiapa yang terlibat, saya mahukan kesahihan serta pengakuan daripada pihak Adra Malaeka sekeluarga.” Daffa menamatkan penjelasannya yang panjang lebar. Nabil tersenyum dengan sikap Daffa hari ini yang menyerlahkan sikap profesionalnya dalam menyelesaikan masalah tersebut.
“Adra, boleh angah tanya? Adra ada jumpa Ayah ke waktu tarikh tu?” Azhar menyoal Adra Malaeka yang tunduk mendiamkan diri.
“Tak. Lepas Ayah tinggalkan kita dulu, Adra dah tak pernah jumpa Ayah. Telefon pun tak pernah. Tarikh tu Adra dekat Johor lagi, semester 7.” Adra menjawab dengan jelas.
“Maaf Encik Daffa, saya sebagai abang kepada Adra saya sangat yakin yang Adra Malaeka tidak terlibat dalam isu pernikahan tu. Ya, Ayah kami memang bernama Ahmad Maliki tapi mungkin kebetulan namanya sama.” Azhar Malik bersuara lagi, Anuar Malik mengangguk menandakan dia bersetuju dengan pernyataan Azhar itu.
“Saya ada salinan kad pengenalan Encik Ahmad Maliki dan Adra Malaeka. Berbekalkan kad pengenalan ini saya dapat menjejaki kedudukan Adra di Kedah.” Daffa menyerahkan salinan tersebut kepada Azhar dan Anuar.
“Saya hanya boleh katakan, yang adik saya Adra tidak terlibat. Saya yakin itu. Kalau boleh saya tahu, di mana majlis nikah itu dijalankan?” Anuar Malik pula bersuara.
“Melaka. Alor Gajah. Ini semua dokumen pernikahan saya dan Adra.” Daffa kelihatan sedikit berkompromi, tidak pula meroyan seperti selalu. Mungkin dia mula rasa bersalah menuduh Adra Malaeka macam-macam, setelah merasakan Adra Malaeka sebenarnya telah berkata benar.
“Boleh kami berbincang sesama keluarga dahulu?” Azhar Malik meminta izin, setelah itu mereka sekeluarga berbincang. Ibu Adra sesekali mengesat air matanya yang berlinang, Adra memeluk erat ibunya. Beberapa minit kemudian, mereka semua kelihatan buntu tanpa jawapan dan Anuar sebagai ketua keluarga membuat kesimpulan bagi hal tersebut.
“Kami sekeluarga minta maaf dengan Encik Daffa. Kami sejujurnya tidak tahu menahu hal pernikahan Adra Malaeka, apatah lagi duit 200 ribu tu. Kami rasa mungkin ini dirancang oleh ayah kami yang hampir 10 tahun kami berpisah. Itu kami tidak pasti, yang pasti kami memang tak tahu langsung soal ni. Isu nikah kahwin bukan hal main-main, tak mungkin kami sanggup perdagangkan adik sendiri. Menurut dokumen nikah ini, saksi-saksi nikah kami langsung tidak kenal. Jadi, terpulang kepada Encik Daffa untuk tindakan seterusnya.” Anuar Malik bersuara dengan jelas. Daffa meraupkan wajahnya beberapa kali.
“Saya akan teruskan dakwaan terhadap Encik Ahmad Maliki. Ayah saya meninggal seminggu selepas hari pernikahan tersebut kerana terlalu kecewa. Kepercayaannya dikhianati sahabat baiknya sendiri. Saya sendiri tidak dapat memastikan bahawa Adra Malaeka atau bukan yang menjadi pengantin perempuan pada hari tersebut, oleh itu saya mahu pihak keluarga Adra Malaeka mengeluarkan alibi yang ada yang membuktikan Adra Malaeka tidak terlibat dalam kes penipuan ini.” Daffa yang mempunyai ijazah undang-undang mula bersuara bak peguam pendakwa.
“InsyaAllah, kami akan berikan bukti yang Adra Malaeka tidak terlibat.” Ujar Azhar Maliki.
“Saya minta maaf sekali lagi kerana melarikan Adra Malaeka dengan paksa.” Daffa Jawhar bersuara sejujurnya.
“Kami akan menarik kembali laporan tersebut dan hal ni selesai di sini sahaja. Kami pun rasa bersalah dengan Encik Daffa, jadi kami akan membantu dengan cuba menjejaki ayah kami melalui saudara mara dan kawan-kawan ayah, InsyaAllah.” Anuar Malik bersuara lagi sebelum mengakhiri perbincangan mereka selama tiga jam itu.
Nabil menepuk bahu Daffa beberapa kali, memberikan semangat kepada rakan baiknya itu. Daffa Jawhar sekarang tersenyum hambar, sesekali dia mengeluh berat.
“Nampaknya kena terus mencari...”Daffa bersuara penuh lirih, hatinya kecewa. Lagi kecewa apabila terpaksa menyerahkan kembali ‘isteri’ yang dicarinya beberapa bulan ini kembali kepada keluarganya.
“Aku akan sentiasa membantu kau, jangan sedih!” Ujar Nabil sambil menepuk bahu Daffa kuat. Daffa tersenyum kecil. Baru hendak memasuki kereta, suara Adra Malaeka menyapa telinganya.
“Encik Daffa, Mak saya suruh singgah rumah dulu. Jom?” Ujar Adra Malaeka. Daffa yang kelihatan terkejut, menggaru-garukan kepalanya yang tidak gatal, serba salah dengan jemputan itu. Nabil yang memandang sedari tadi hanya tersenyum.
“Jom doktor Nabil, singgah rumah dulu ye.” Adra Malaeka berbahasa, kemudian membuka pintu belakang kereta dan terus sahaja masuk ke dalamnya.
“Eh, kau naik kereta ni jugak ke?” Soal Daffa.
“Mak saya suruh, boleh la ye... Jom?” Daffa merengus perlahan, belum lagi membuat keputusan tetapi terpaksa sahaja bersetuju. Daffa kemudian memandu terus ke kediaman keluarga Adra Malaeka. Perjalanan yang memakan 15 minit itu sunyi sepi, yang kedengaran hanyalah suara Adra Malaeka yang menunjukkan arah ke rumahnya.
++++++
 ada beberapa bahagian yang longgar.
abc dah baca banyak kali
tapi tak ubah.
sebab?
susah woo nak buat rasa kena culik dan ketakutan
huhuhu
abc sedang edit.
sebarang komen dan cadangan di alukan.
much love readers!

13 comments:

Syafiqa Hamid said...

Macam x de perasaan plak adra ni. Sekelip mata je boleh nak happy go lucky dengan orang yang culik dia lepas dapat jumpa family dia. Dia x trauma ke or even rasa takut nak dekat dengan laki tu? Pelik sikit la. Sorry kalau terkasar bahasa.. Apa apa pn, gud job cik writer. Update la tiap2 hari eh. Setiap hari saya bukak blog ni since last year. Best! 😊

-Syafiqa-

akubersamaCahya said...

yes itu yang loose sikit tu hahaha.
okeh. no big deal. akan di edit yep.

fazi syah said...

suka perwatakan adra yang lemah lembut..best..hehe

Happy Mind said...

alah nama pun fiksyen~yang pelik dah tak jadi pelik dah kot. Cuma nanti watak adra tu boleh dijelaskan. Kenapa dia bersikap begitu? mesti ada sesuatu yang buat dia boleh terima Daffa. Keep up.

nanti ayah Adra muncul lagi ke tak?~perkahwinan tanpa pengantin perempuan/guna pengantin palsu ni dah check sah ke kat jabatan agama?

Happy Mind said...

tiba-tiba sy rasa kesian kat hero, mr daffa ni. ~dah lah anak yatim. (walau dah tua bangka.haha)+hilang isteri+duit ribu-riban lesap. no wonder dia kejam sikit.

baby mio said...

best....

akubersamaCahya said...

pasal penikahan tu akan di jelaskan bab by bab ye.
no worries, abc dh buat beberapa soal jawab dengan bahagian agama. inshaAllah jadi ilmu buat kita :)

pasal kesian kat daffa tu, actually, daffa ada reason tersendiri kenapa dia kejam dengan adra. wait n read hehehe

tq. abc akan edit bab ni. tunggu yang telah di edit ye :)

Anonymous said...

sambung lagi dong...

Anonymous said...

plis nk bca lagi cant wait

Anonymous said...

Anyway,jln cite mnarik, bt readers tertanya2..trskn berkarya..

Anonymous said...

Tertggu2 bab 6..x sabo nk tau perkmbgn hbgn diaorg.. Cpt2lh update yea..

hrzn said...

Jalan cite menarik dah...taxi part adra kne culik tu sgt2 kne baiki.. Adra mcm nmpk sgt xkesah..xtrauma..xterkejut...bg la unsur2 emosi yg kusut2 skit...huhu..pape pun jln cater terbek .

i_syakirah said...

Ermm, lama menanti smbungan cerita ni. Cepat2 sikit yee. Likkeee :)